Το διαφαινόμενο πρόβλημα στην ηλεκτρική τροφοδότηση της Κρήτης, από το καλοκαίρι του 2020 και μέχρι την ολοκλήρωση της μεγάλης διασύνδεσης του νησιού με την Αττική, και η αναζήτηση λύσεων εκ μέρους της ΡΑΕ, φαίνεται ότι κινητοποιεί φορείς και εταιρείες πέραν εκείνων που μέχρι σήμερα έχουν εμφανιστεί ως ενδιαφερόμενες.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, την εβδομάδα αυτή θα παρουσιαστούν στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας δύο τουλάχιστον προτάσεις, των οποίων κοινό στοιχείο είναι η χρήση LNG και η παρουσία στην Κρήτη πλωτού τερματικού αεριοποίησης που θα παρέχει αέριο για τη λειτουργία σταθμών ηλεκτροπαραγωγής.
Socar
Ειδικότερα, η Αζέρικη κρατική εταιρεία SOCAR πρόκειται να παρουσιάσει, σε συνεργασία πιθανόν με την ΗΡΩΝ (που έχει πάρει άδεια ως γνωστόν για τη μεταφορά της μονάδας ΗΡΩΝ Ι στο νησί), το μοντέλο που έχει ήδη λειτουργήσει από το 2016 στη Μάλτα και παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με την περίπτωση της Κρήτης.
Το έργο στη Μάλτα καλύπτει το 50% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας του νησιού και περιλαμβάνει 3 βασικά μέρη: μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης (FSU), μια μονάδα επαναεριοποίησης φυσικού αερίου και μια μονάδα συνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου για την παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (CCGT). Η μονάδα αποθήκευσης είναι αγκυροβολημένη σε προβλήτα κοντά στην μονάδα επαναεριοποίησης.
Η Socar ήταν η εταιρεία που προσέφερε την μονάδα αποθήκευσης φυσικού αερίου, δυναμικότητας 125.000 κυβικά μέτρα, με καθεστώς μίσθωσης για 18 χρόνια.
Ιδιοκτήτης και διαχειριστής του έργου είναι η Electrogas Malta, εταιρεία που αποτελεί προϊόν κοινοπραξίας μεταξύ των GEM Holdings (30%), Socar Trading (20%), Siemens Project Ventures (20%) και Gasol LNG Import (30%).
H Socar έχει αναλάβει την προμήθεια LNG καθώς και τον εξοπλισμό για την μονάδα επαναεριοποίησης, ενώ το μηχανολογικό και κατασκευαστικό κομμάτι αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG το είχε αναλάβει η ελληνική εταιρεία J&P Αβαξ.
Κατάρ
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα πάντα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, στη ΡΑΕ έχει προσέλθει εκπρόσωπος κρατικής εταιρείας του Εμιράτου του Κατάρ, προτείνοντας τη δική της λύση, η οποία έχει ως βασικό χαρακτηριστικό ότι το σύνολο της τροφοδοσίας και της ηλεκτροπαραγωγικής δραστηριότητας θα βρίσκεται σε ένα καράβι το οποίο θα αγκυροβολήσει στην Κρήτη.
Πρακτικά, σύμφωνα με την πρόταση αυτή, τόσο οι αποθηκευτικοί χώροι του LNG, όσο και η μονάδα αεριοποίησης, αλλά και οι τουρμπίνες παραγωγής ρεύματος αποτελούν ένα σύνολο δραστηριοτήτων που βρίσκονται στο ίδιο πλοίο.