Στόχος της πρωτοβουλίας της Κομισιόν είναι να βρεθεί συμβιβαστική λύση και να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου ως PCI
Νέα πρωτοβουλία για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική αναλαμβάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να διασφαλιστεί η υλοποίησή της ως PCI (Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος).
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η αρμόδια Γενική Διεύθυνση της ΕΕ έχει καλέσει σε συνάντηση την προσεχή Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου, τα Υπουργεία Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, τις Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου, αλλά και τον Βέλγο Διαχειριστή Elia, ο οποίος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο έργο εξαγοράζοντας ποσοστό από την Εuroasia Interconnector.
Η νέα πρωτοβουλία της ΕΕ έρχεται μετά την επιστολή που απέστειλε στη ΡΑΕ για να διαμηνύσει την διαφωνία της με την απόφαση ανάθεσης του έργου στον ΑΔΜΗΕ.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η αρμόδια Γενική Διεύθυνση της ΕΕ έχει καλέσει σε συνάντηση την προσεχή Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου, τα Υπουργεία Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, τις Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου, αλλά και τον Βέλγο Διαχειριστή Elia, ο οποίος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο έργο εξαγοράζοντας ποσοστό από την Εuroasia Interconnector.
Η νέα πρωτοβουλία της ΕΕ έρχεται μετά την επιστολή που απέστειλε στη ΡΑΕ για να διαμηνύσει την διαφωνία της με την απόφαση ανάθεσης του έργου στον ΑΔΜΗΕ.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, με βάσει το σχετικό Κανονισμό του ευρωπαϊκού πλαισίου η ΡΑΕ δεν μπορεί να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση του έργου πριν τα τέλη Δεκεμβρίου και ότι εάν αυτό συμβεί τότε το έργο θα πρέπει να προχωρήσει ως εθνικό και όχι ως PCI όπως έχει σχεδιαστεί ως τμήμα της μεγάλης διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας.
Σε αυτή την περίπτωση διακυβεύεται η χρηματοδότηση του έργου, αλλά και οι αδειοδοτικές διευκολύνσεις που συνοδεύουν την υλοποίηση των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος.
Αναζήτηση λύσης την ύστατη στιγμή
Tα αποτελέσματα της συνάντησης των Βρυξελλών την ερχόμενη εβδομάδα θα κρίνουν και το κατά πόσο υπάρχουν πράγματι ακόμη περιθώρια να βρεθεί ένας κοινός τόπος μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών.
Ο ΑΔΜΗΕ, πάντως, έχει στο μεταξύ προχωρήσει στη σύσταση 100% θυγατρικής εταιρίας με την επωνυμία «Αριάδνη Interconnection» και μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο της απόφασης της ΡΑΕ.
Σύμφωνα με τους όρους που έχει θέσει η ΡΑΕ, ο Euroasia Interconnector θα πρέπει μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει τη δεσμευτική δυνατότητα που έχει να συμμετάσχει κατά 39% (ή και με μικρότερο ποσοστό αν κάτι τέτοιο επιθυμεί ή μπορεί να χρηματοδοτήσει) στο νέο σχήμα υλοποίησης του έργου.
Η συμμετοχή θα γίνει με τους όρους που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Εuroasia στο MoU που είχαν υπογράψει πέρυσι τον Οκτώβριο.
Για το υπόλοιπο 10% ή και περισσότερο στην περίπτωση που ο Εuroasia δεν συμμετάσχει, ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την προσέλκυση Ευρωπαίων Διαχειριστών που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του έργου κατά το ανάλογο ποσοστό.
Σε αυτή την περίπτωση διακυβεύεται η χρηματοδότηση του έργου, αλλά και οι αδειοδοτικές διευκολύνσεις που συνοδεύουν την υλοποίηση των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος.
Αναζήτηση λύσης την ύστατη στιγμή
Tα αποτελέσματα της συνάντησης των Βρυξελλών την ερχόμενη εβδομάδα θα κρίνουν και το κατά πόσο υπάρχουν πράγματι ακόμη περιθώρια να βρεθεί ένας κοινός τόπος μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών.
Ο ΑΔΜΗΕ, πάντως, έχει στο μεταξύ προχωρήσει στη σύσταση 100% θυγατρικής εταιρίας με την επωνυμία «Αριάδνη Interconnection» και μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο της απόφασης της ΡΑΕ.
Σύμφωνα με τους όρους που έχει θέσει η ΡΑΕ, ο Euroasia Interconnector θα πρέπει μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει τη δεσμευτική δυνατότητα που έχει να συμμετάσχει κατά 39% (ή και με μικρότερο ποσοστό αν κάτι τέτοιο επιθυμεί ή μπορεί να χρηματοδοτήσει) στο νέο σχήμα υλοποίησης του έργου.
Η συμμετοχή θα γίνει με τους όρους που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Εuroasia στο MoU που είχαν υπογράψει πέρυσι τον Οκτώβριο.
Για το υπόλοιπο 10% ή και περισσότερο στην περίπτωση που ο Εuroasia δεν συμμετάσχει, ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την προσέλκυση Ευρωπαίων Διαχειριστών που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του έργου κατά το ανάλογο ποσοστό.