Μια υπόθεση που βρίσκεται σε εκκρεμότητα και συνδέεται άμεσα με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στην κοινοπραξία των εταιρειών Snam, Enagas, Fluxys επανέρχεται στο προσκήνιο το προσεχές διάστημα.
Σήμερα το WACC είναι διαμορφωμένο στο 9,25% και σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ θα προσέλθει στο Ρυθμιστή, ζητώντας ουσιαστικά την ίδια απόδοση, δηλαδή 9,27%.
Το προηγούμενο διάστημα ωστόσο, η απόφαση της ΡΑΕ για τη μείωση του WACC του ΑΔΜΗΕ, λόγω περιορισμού του Country Risk και του κόστους δανεισμού, δημιούργησε την αίσθηση στην αγορά ότι μπορεί να υπάρξει ανάλογη αντιμετώπιση και για τις ταρίφες του ΔΕΣΦΑ.
Μάλιστα όπως σημειώνουν αναλυτές τη αγοράς, εάν εφαρμοστούν στο ΔΕΣΦΑ, οι παραδοχές που έγιναν στον ΑΔΜΗΕ τότε είναι πολύ δύσκολο το WACC να υπερβεί το 7 - 7,5%. Στον αντίποδα, πάντως υπάρχει και η άποψη ότι δεν μπορεί να υπάρξει τεκμηριωμένη σύνδεση των περιπτώσεων του ΔΕΣΦΑ και του ΑΔΜΗΕ, με δεδομένο πχ ότι ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας έχει προγραμματισμένο ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα, που θα ανεβάσει το ρυθμιζόμενο έσοδο της εταιρείας ανεξαρτήτως WACC. Μεταξύ των δύο διαχειριστών υπάρχουν και άλλες διαφορές όπως πχ ότι το WACC του ΔΕΣΦΑ, σε αντίθεση με του ΑΔΜΗΕ υπολογίζεται με πληθωρισμό.
Σε περίπτωση πάντως που η ΡΑΕ αποφασίσει να εφαρμόσει τις παραδοχές που έκανε στον ΑΔΜΗΕ και στο WACC του ΔΕΣΦΑ, αναμένεται με ενδιαφέρον η στάση που θα τηρήσουν οι νέοι μέτοχοι πλειοψηφίας του διαχειριστή.
Ο παράγων … TAR
Την ίδια στιγμή πάντως, τα δεδομένα γύρω από τον κανονισμό τιμολόγησης έρχονται να διαφοροποιηθούν εξαιτίας ενός νέου κανονισμού που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Μάρτιο του 2017. Ο λόγος για τον περίφημο κανονισμό TAR μέσω του οποίου καθορίζονται συγκεκριμένοι κανονες για την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς φυσικού αερίου.
Για την εφαρμογή του νέου κανονισμού, έχει καθοριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα (δημόσια διαβούλευση για προσαρμογή του υφιστάμενου κανονισμού, μετά από εισήγηση του ΔΕΣΦΑ, κοινοποίηση της διαβούλευσης στον ACER και ολοκλήρωση της επεξεργασίας μέχρι το Φεβρουάριο του 2019, με έγκριση από τη ΡΑΕ των νέων συμβατών τιμολογίων το Μάιο του 2019 και ισχύ από 1/1/2020).
Ανακτήσιμη διαφορά
Ανακτήσιμη διαφορά
Τέλος να θυμίσουμε ότι όπως αποφάσισε πέρυσι τον Οκτώβριο η ΡΑΕ, τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ επηρεάζονται θετικά από την ανακτήσιμη διαφορά των περίπου 15,7 εκ. ευρώ/ετησίως που έχει λαμβάνειν ο διαχειριστής για τα επόμενα 14 έτη, προκειμένου να ανακτηθούν τα περίφημα 320 εκ. ευρώ. Ένα μεγάλο μέρος αυτής της διαφοράς (περίπου 100 εκ. ευρώ) καλύφθηκαν από την υπεραπόδοση των εσόδων του διαχειριστή το 2017 λόγω της αυξημένης κατανάλωσης, ενώ το υπόλοιπο ποσό είχε αποφασιστεί να μοιραστεί ισομερώς στο διάστημα μέχρι το 2032.