Στις πρώτες πιλοτικές διασταυρώσεις στοιχείων εισροών- εκροών από πρατήρια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, προχωρά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να διαπιστώσει κατά πόσο το σύστημα λειτουργεί, έπειτα από τις τροποποιήσεις που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα.
Ταυτόχρονα, προχωρά η εκπαίδευση κλιμακίων εφοριακών στο σύστημα, με στόχο η φόρμουλα να γίνει πλήρως λειτουργική στα τέλη του 2018, όπως προέβλεπε το περυσινό επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΑΑΔΕ.
Επειδή όμως αντίστοιχες υποσχέσεις είχαν δοθεί και στο παρελθόν, δίχως να τηρηθούν, και επειδή οι μέχρι τώρα διασταυρώσεις είναι πιλοτικές, και δεν αφορούν τον μεγάλο όγκο των πρατηρίων, ούτε και τη περιφέρεια, λίγοι πιστεύουν στην αγορά ότι θα τηρηθεί το παραπάνω χρονοδιάγραμμα.
Εκκρεμεί, εξάλλου, ακόμη η πιστοποίηση των συστημάτων εισροών - εκροών, προκειμένου να αποδειχθεί αν και σε ποιον βαθμό αυτά πληρούσαν, όταν εγκαταστάθηκαν, τις ίδιες προδιαγραφές. Επομένως, η ΑΑΔΕ πρόκειται να εκδώσει μια ακόμη εγκύκλιο, η οποία θα ορίζει την ανάγκη πιστοποίησης των συστημάτων, πώς ακριβώς αυτά θα λειτουργούν και τι στοιχεία θα αποστέλλουν στο Taxis.
Σε επίπεδο ελέγχων, τα πάντα κινούνται αργά, τόσο από πλευράς ΚΕΔΑΚ, όσο και υπ. Οικονομικών. Τα επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία για τη δράση των ΚΕΔΑΚ σταματούν στο 2016, έκτοτε, ωστόσο, οι επιδόσεις τους δεν φαίνεται να βελτιώθηκαν. Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, το 2017 έγιναν μόλις 748 έλεγχοι, δηλαδή 81% λιγότεροι έναντι εκείνων του 2014. Τα ΚΕΔΑΚ ιδρύθηκαν με το νόμο 3335/2005, προκειμένου να ελέγχουν την αγορά πετρελαιοειδών σε όλα τα στάδια διακίνησης καυσίμων, ωστόσο η δυναμική τους δεν κράτησε παρά δύο-τρία χρόνια, με έμφαση μόνο στα πρατήρια. Εκτότε ο μηχανισμός παραμένει σε αδράνεια, και μόλις πρόσφατα το ΥΠΕΝ εξέδωσε απόφαση για προσλήψεις στην υποστελεχωμένη υπηρεσία.
Αντίστοιχη υστέρηση με τα στοιχεία των ΚΕΔΑΚ παρουσιάζουν και εκείνα του υπ. Οικονομικών για λαθρεμπόριο. Τα τελευταία διαθέσιμα είναι του 2017, με βάση έγγραφο της γενικής διεύθυνσης τελωνείων που κατατέθηκε τον Οκτώβριο 2017 στη Βουλή, έπειτα από ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. Χρήστου Σταϊκούρα. Ωστόσο, και αυτά επιβεβαιώνουν τις χαμηλές επιδόσεις.
Συγκεκριμένα:
Το 2013 είχαν εισπραχθεί για υποθέσεις παραβάσεων καυσίμων ποσά 15,5 εκατ. ευρώ.
Το 2014 το ποσό έπεσε στα 11,3 εκατ. ευρώ, το 2015 ήταν μόλις 4,4 εκατ. ευρώ, το 2016 3,7 εκατ. ευρώ, ενώ στο πρώτο εννεάμηνο του 2017, δηλαδή από Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο, οι εισπράξεις είχαν διαμορφωθεί στα 3,1 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, στην τριετία 2015-2017 εισπράχθηκαν 11,2 εκατ. ευρώ, κάτι παραπάνω από το 1% του 1 δισ. ευρώ, το οποίο υποσχόταν κάποτε ότι θα έφερνε η κυβέρνηση
Ταυτόχρονα, προχωρά η εκπαίδευση κλιμακίων εφοριακών στο σύστημα, με στόχο η φόρμουλα να γίνει πλήρως λειτουργική στα τέλη του 2018, όπως προέβλεπε το περυσινό επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΑΑΔΕ.
Επειδή όμως αντίστοιχες υποσχέσεις είχαν δοθεί και στο παρελθόν, δίχως να τηρηθούν, και επειδή οι μέχρι τώρα διασταυρώσεις είναι πιλοτικές, και δεν αφορούν τον μεγάλο όγκο των πρατηρίων, ούτε και τη περιφέρεια, λίγοι πιστεύουν στην αγορά ότι θα τηρηθεί το παραπάνω χρονοδιάγραμμα.
Εκκρεμεί, εξάλλου, ακόμη η πιστοποίηση των συστημάτων εισροών - εκροών, προκειμένου να αποδειχθεί αν και σε ποιον βαθμό αυτά πληρούσαν, όταν εγκαταστάθηκαν, τις ίδιες προδιαγραφές. Επομένως, η ΑΑΔΕ πρόκειται να εκδώσει μια ακόμη εγκύκλιο, η οποία θα ορίζει την ανάγκη πιστοποίησης των συστημάτων, πώς ακριβώς αυτά θα λειτουργούν και τι στοιχεία θα αποστέλλουν στο Taxis.
Σε επίπεδο ελέγχων, τα πάντα κινούνται αργά, τόσο από πλευράς ΚΕΔΑΚ, όσο και υπ. Οικονομικών. Τα επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία για τη δράση των ΚΕΔΑΚ σταματούν στο 2016, έκτοτε, ωστόσο, οι επιδόσεις τους δεν φαίνεται να βελτιώθηκαν. Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, το 2017 έγιναν μόλις 748 έλεγχοι, δηλαδή 81% λιγότεροι έναντι εκείνων του 2014. Τα ΚΕΔΑΚ ιδρύθηκαν με το νόμο 3335/2005, προκειμένου να ελέγχουν την αγορά πετρελαιοειδών σε όλα τα στάδια διακίνησης καυσίμων, ωστόσο η δυναμική τους δεν κράτησε παρά δύο-τρία χρόνια, με έμφαση μόνο στα πρατήρια. Εκτότε ο μηχανισμός παραμένει σε αδράνεια, και μόλις πρόσφατα το ΥΠΕΝ εξέδωσε απόφαση για προσλήψεις στην υποστελεχωμένη υπηρεσία.
Αντίστοιχη υστέρηση με τα στοιχεία των ΚΕΔΑΚ παρουσιάζουν και εκείνα του υπ. Οικονομικών για λαθρεμπόριο. Τα τελευταία διαθέσιμα είναι του 2017, με βάση έγγραφο της γενικής διεύθυνσης τελωνείων που κατατέθηκε τον Οκτώβριο 2017 στη Βουλή, έπειτα από ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. Χρήστου Σταϊκούρα. Ωστόσο, και αυτά επιβεβαιώνουν τις χαμηλές επιδόσεις.
Συγκεκριμένα:
Το 2013 είχαν εισπραχθεί για υποθέσεις παραβάσεων καυσίμων ποσά 15,5 εκατ. ευρώ.
Το 2014 το ποσό έπεσε στα 11,3 εκατ. ευρώ, το 2015 ήταν μόλις 4,4 εκατ. ευρώ, το 2016 3,7 εκατ. ευρώ, ενώ στο πρώτο εννεάμηνο του 2017, δηλαδή από Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο, οι εισπράξεις είχαν διαμορφωθεί στα 3,1 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, στην τριετία 2015-2017 εισπράχθηκαν 11,2 εκατ. ευρώ, κάτι παραπάνω από το 1% του 1 δισ. ευρώ, το οποίο υποσχόταν κάποτε ότι θα έφερνε η κυβέρνηση