Το αν θα συνεχίσει να θεωρείται η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης ως αναπόσπαστο μέρος του Ευρωπαϊκού Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, μετά την ανάθεση του έργου από τη ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ, είναι η βασική διακύβευση της σημερινής σύσκεψης που έχει καλέσει η Κομισιόν στις Βρυξέλλες.
Σε δεύτερο επίπεδο, στο βαθμό που το PCI παραμείνει όπως σχεδιάστηκε, θα κριθεί σήμερα ο ρόλος που θα έχει ο Euroasia Interconnnector, κυρίως όμως ο ρόλος και οι ευχέρειες που θα δοθούν στους ευρωπαίους διαχειριστές που θα συμμετάσχουν μειοψηφικά, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στην κατασκευή του έργου.
Στη σύσκεψη ως γνωστόν έχουν κληθεί εκπρόσωποι των υπουργείων Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, των Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Κύπρου, του ACER (Οργανισμός για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ε.Ε.) καθώς και του Βέλγου διαχειριστή Elia, στον οποίο η Κομισιόν έχει αναθέσει διαμεσολαβητικό ρόλο.
Οι εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι και μετά τη σημερινή σύσκεψη δεν πρόκειται να υπάρξει απένταξη της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής από το PCI, καθώς κάτι τέτοιο θα σήμαινε στην πράξη ότι θα κατέρρεε συνολικά το σχέδιο διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, με ότι κάτι τέτοιο σημαίνει κυρίως για την Κύπρο και την ηλεκτρική της απομόνωση.
Δεδομένο θεωρείται επίσης ότι δεν θα αμφισβητηθεί το δικαίωμα του ΑΔΜΗΕ να έχει το 51% και βεβαίως τον «πρώτο λόγο» στην εταιρεία ειδικού σκοπού (Αριάδνη Interconnection) που θα αναλάβει τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου.
Αυτό σημαίνει ότι παρά την εκφρασμένη δυσαρέσκεια των ευρωπαίων (Κομισιόν και ACER) για την "πρόωρη" ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ, τελικά θα κερδηθεί κάποιος χρόνος όσον αφορά την ηλεκτρική επάρκεια της Κρήτης, πρόβλημα που κινητοποιεί τις ελληνικές αρχές που έχουν εκ των πραγμάτων την ευθύνη για την έγκαιρη και ικανοποιητική επίλυσή του.
Σύμφωνα ωστόσο με πληροφορίες, η Κομισιόν επιθυμεί την ενεργό εμπλοκή και άλλων ευρωπαίων διαχειριστών στο έργο, πράγμα που έχει άλλωστε φανεί από το ρόλο που έχει επιφυλάξει στον διαχειριστή του Βελγίου Elia. Το ερώτημα που πιθανότατα θα απαντηθεί στη σημερινή σύσκεψη είναι ποιος ακριβώς θα είναι ο ρόλος αυτός και κατά πόσο θα μπορεί για παράδειγμα να επηρεάσει αποφάσεις κρίσιμες για τα οικονομικά και διαχειριστικά δεδομένα του έργου (π.χ. τεχνικές προδιαγραφές του εξοπλισμού κ.λπ.)
Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ έχει θέσει τους όρους για την επίσημη ανάθεση στην εταιρεία «Αριάδνη Interconnection» του συγκεκριμένου έργου, και έχει περιγράψει τη συνολική διαδικασία με τα χρονοδιαγράμματα του έργου, όπως αποτυπώνονται σε σχετικό «οδικό χάρτη». Το αρχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection» θυγατρικής 100% του ΑΔΜΗΕ, είναι 200 εκατ. ευρώ.
Με βάση την απόφαση της ΡΑΕ, μέσα σε τρείς μήνες, μέχρι δηλαδή τις 10 Δεκεμβρίου, θα πρέπει ο Euroasia Interconnector να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει το δικαίωμα προτίμησης που έχει για να συμμετάσχει κατά 39% (ή και με μικρότερο ποσοστό αν κάτι τέτοιο επιθυμεί ή μπορεί να χρηματοδοτήσει). Οι όροι είναι εκείνοι που περιλαμβάνονταν στην τελευταία συμφωνία μετόχων (SHA) που βρισκόταν στο τραπέζι όταν ναυάγησαν οι μεταξύ των δύο πλευρών διαπραγματεύσεις.
Για το υπόλοιπο 10% (ή παραπάνω αν ο Euroasia συμμετάσχει με ποσοστό μικρότερο του 39%) ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα (και όχι την υποχρέωση) να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την προσέλκυση επενδυτών – διαχειριστών που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του έργου κατά το ανάλογο ποσοστό.