Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2022

Αγωγός αερίου Δ. Μακεδονίας: Ξεκινούν μέχρι τον Φεβρουάριο οι εργασίες κατασκευής - Σε φάση ολοκλήρωσης η διαδικασία αδειών χρήσης γης

Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι προετοιμασίες για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας, πράγμα που αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα έως τον Φεβρουάριο του 2023.


Αυτή την στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται η διαδικασία για την λήψη των αδειών χρήσης γης, οι οποίες είναι απαραίτητες για τις περιοχές όπου θα «περάσει» ο αγωγός, ώστε να γίνουν οι εργασίες. Σύμφωνα με το δεκαετές του ΔΕΣΦΑ, η έναρξη λειτουργίας του αγωγού προβλέπεται τον Αύγουστο του 2023 και ένα μήνα αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2023, η ένταξή του στο σύστημα. 

Σημειώνεται ότι ο αγωγός Υψηλής Πίεσης προς την Δυτική Μακεδονία περιλαμβάνεται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2022-2031 και διασφαλίζει την σύνδεση της περιοχής με το ΕΣΦΑ στα πλαίσια της στρατηγικής απολογιγνιτοποίησης αλλά και ανάπτυξης του master plan για τη δίκαιη μετάβαση της Δ. Μακεδονίας. 

Το εκτιμώμενο κόστος ανέρχεται στα 147 εκατομμύρια ευρώ, με τη χρηματοδότηση να είναι εξασφαλισμένη από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει συναφθεί με την Εθνική Τράπεζα, την Eurobank, την Alpha Bank και την Τράπεζα Πειραιώς για την χρηματοδότηση του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης. 

Ο αγωγός διαμέτρου 30” θα ξεκινά από περίπου δύο χιλιόμετρα ανατολικά από τον οικισμό των Τρικάλων, στην Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας και θα καταλήξει βόρεια της πόλης της Πτολεμαΐδας, κοντά στον οικισμό των Κομνηνών, στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης. Είναι επίσης πιστοποιημένος αγωγός για την 100% μεταφορά υδρογόνου. Το συνολικό μήκος του αγωγού φτάνει τα 156 χλμ, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για μελλοντική επέκταση, με στόχο την παροχή φυσικού αερίου μέσω αγωγών στην περιοχή της Καστοριάς. 

Το έργο αποτελείται από έναν χαλύβδινο αγωγό (συγκολλημένοι σωλήνες των 12-18 μ) με επικάλυψη πολυαιθυλενίου και σύστημα καθοδικής προστασίας. Ο κύριος κλάδος του αγωγού, θα είναι συνολικού μήκους 93,56 χλμ. Εκτιμάται ότι η μεταφορική δυνατότητα του εν λόγω αγωγού θα ανέρχεται σε 388.000 Nm3 /h. 

Ο αγωγός διέρχεται από τους Δήμους: Αλεξάνδρειας, Νάουσας, Βέροιας, Πέλλας, Σκύδρας, Έδεσσας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και Εορδαίας, Κοζάνης και Αμυνταίου της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.

Το έργο περιλαμβάνει επίσης τον Σταθμό Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για τις πόλεις Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, καθώς επίσης και βανοστάσια για την παροχή άλλης κατανάλωσης στην περιοχή. Η δυναμικότητα του σταθμού μέτρησης εκτιμάται στα 50.000 Nm3/h.

Σε ότι αφορά την διαδικασία κατασκευής του έργου, πληροφορίες του energypress, αναφέρουν ότι έχει «κλείσει» για την εταιρεία «Προμηθέας», κοινή εταιρεία ρωσικών συμφερόντων με τον Όμιλο Κοπελούζου, στα πλαίσια παλιών αντισταθμιστικών της συμφωνίας ΔΕΠΑ – Gazprom. Όπως έχει γράψει το energypress, πρόκειται για αντισταθμιστικά «ωφελήματα» που χρωστά η χώρα μας από την παλιά σύμβαση προμήθειας φυσικού αερίου που προέβλεπε μεταξύ άλλων, την κατασκευή από ρωσικές εταιρείες δύο υδροηλεκτρικών σταθμών στη Συκιά και το Πευκόφυτο, με την εκτροπή του Αχελώου, έργα που ως γνωστόν δεν έγιναν ποτέ.