Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022

Υπερκέρδη διυλιστηρίων: Σε φορολογικό έσοδο πάνω από 600 εκατ. ευρώ προσβλέπει η κυβέρνηση – Θα διατεθούν άμεσα μέσω επιδομάτων σε ευάλωτους

Σε τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ υπολογίζουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών το ποσό που θα εισρεύσει στα δημόσια ταμεία από την έκτακτη φορολόγηση των θεωρούμενων ως υπερκερδών των πετρελαϊκών διυλιστικών ομίλων κατά το 2022.



Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει ότι θα προχωρήσει στο συγκεκριμένο μέτρο, όταν ψηφιστεί από την Ε.Ε. ο σχετικός κανονισμός, διατηρώντας το ποσοστό φορολόγησης που θα αποφασίσουν οι Βρυξέλλες. Αυτό σημαίνει ότι τα έσοδα θα εισπραχθούν το 2023 και θα ενισχύσουν τον προϋπολογσμό του επόμενου έτους.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, το ποσό των 600 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθεί άμεσα καθώς ακόμα και πριν τα Χριστούγεννα (πιθανότατα κατά τη συζήτηση στη Βουλή για την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2023), η κυβέρνηση θα ανακοινώσει τη χορήγηση νέων επιδομάτων σε κατηγορίες πολιτών, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια στα βασικά αγαθά.

Πηγές αναφέρουν ότι στόχος του μέτρου είναι να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το «καλάθι του νοικοκυριού», διευκολύνοντας παράλληλα και τη μεσαία τάξη, δηλαδή πολίτες που ανήκουν σε υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια και ναι μεν δεν έχουν «λυγίσει» υπό το βάρος της ακρίβειας εντούτοις βαρύνονται σημαντικά από αυτήν.

Σε κάθε περίπτωση η φορολόγηση των πετρελαϊκών εταιρειών, πέραν των άλλων, έρχεται να υπηρετήσει το αφήγημα της κυβέρνησης, σύμφωνα με το οποίο, όπως το διατύπωσε ο υπουργός ΠΕΝ ΚώσταςΣκρέκας στο συνέδριο του energypress, «Όπου παράγονται υπερέσοδα, εμείς θα τα ανακτούμε και θα τα επιστρέφουμε πίσω στους καταναλωτές. Αυτό είναι απόφαση του πρωθυπουργού και αυτό θα εφαρμόσουμε».

Οι εγχώριες πετρελαϊκές εταιρείες πάντως, δεν έχουν κρύψει τον προβληματισμό τους για την κυβερνητική γραμμή επί του θέματος, σημειώνοντας ότι υπάρχει ανάγκη διευκρινίσεων. Για παράδειγμα να αποσαφηνιστεί το ύψος της φορολόγησης εάν δηλαδή θα είναι 33% ή μεγαλύτερο ποσοστό. Επίσης το εάν θα ενταχθούν στη φορολόγηση οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων, όπως προτάθηκε από τη Γερμανία.

Ένα ακόμη σημείο που χρήζει διευκρινίσεων είναι το πως θα αντιμετωπιστούν φορολογικά τα υποχρεωτικά αποθέματα που τηρούν τα διυλιστήρια. Θα πρέπει να εξεταστεί εάν πρόκειται για περιουσία των διυλιστηρίων που αυξάνεται ή μειώνεται ανάλογα με την πορεία των τιμών του πετρελαίου ή εάν πρόκειται για μια δραστηριότητα που αποφέρει κέρδη. Δηλαδή οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι η έκτακτη φορολόγηση δε θα πρέπει να περιλαμβάνει τα λογιστικά κέρδη από την αύξηση της αξίας των υποχρεωτικών αποθεμάτων πετρελαίου αλλά να αφορά στα συγκρίσιμα προσαρμοσμένα κέρδη. 

Ας σημειωθεί, τέλος, ότι η πλέον πρόσφατη εξέλιξη είναι η ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εκκίνηση Κανονιστικής Διαδικασίας στον κλάδο των πετρελαιοειδών σε συνδυασμό με τα πρώτα ευρήματα («ασσυμετρία τιμών χονδρικής και λιανικής, υψηλή συγκέντρωση στον κλάδο διύλισης, αύξηση περιθωρίων κέρδους στα διυλιστήρια, από τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη οι λιανικές τιμές των καυσίμων προ φόρων στη χώρα μας) και την προαναγγελία λήψης μέτρων μετά την έκδοση πορίσματος εντός 90 ημερών.