Λύση στο πρόβλημα με τους νέους κανόνες ασφάλισης που επέβαλε από τις αρχές Δεκεμβρίου η Τουρκία, προκαλώντας "μποτιλιάρισμα” δεξαμενοπλοίων στα Στενά του Βοσπόρου, δόθηκε τελικά, με τη ναυτιλιακή κίνηση να επανέρχεται σε κανονικούς ρυθμούς.
Στο αναθεωρημένο πλαίσιο κανόνων, που περιήλθε σε γνώση του Reuters, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο έχει αλλάξει η διατύπωση, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν φέρουν πλέον ευθύνη σε οποιαδήποτε περίπτωση.
Υπενθυμίζεται ότι η Άγκυρα έθεσε την 1η Δεκεμβρίου σε ισχύ ένα νέο πλαίσιο κανόνων, βάσει του οποίου τα πλοία υποχρεούνται να προσκομίζουν αποδεικτικά ασφάλισης έναντι οποιουδήποτε κινδύνου κατά τη διάρκεια της διέλευσής τους μέσω του Βοσπόρου ή κατά τον κατάπλου σε τουρκικά λιμάνια.
Οι δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες από την πρώτη στιγμή επεσήμαναν ότι το νέο πλαίσιο κανόνων ουσιαστικά σήμαινε ότι αυτές θα έπρεπε να παρέχουν κάλυψη ακόμη και στην περίπτωση που ένα πλοίο παραβίαζε τις κυρώσεις σε βάρος χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, η οποία υπόκειται σε κυρώσεις της Δύσης για την πώληση του αργού πετρελαίου της μέχρι ένα ανώτατο όριο τιμής.
Ως εκ τούτου, οι ασφαλιστικές εταιρείες διαμήνυσαν ότι είναι είναι διατεθειμένες να παρέχουν τέτοιου είδους ασφαλίσεις, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τα πλοία να μην μπορούν να εκδώσουν τα απαραίτητα ασφαλιστικά έγγραφα.
Το αποτέλεσμα ήταν να σημειωθούν καθυστερήσεις στον διάπλου πλοίων από τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας και έως 20 πετρελαιοφόρα να "εγκλωβιστούν” την προηγούμενη εβδομάδα στη Μαύρη Θάλασσα, ενόσω προσπαθούσαν να λάβουν τις απαραίτητες ασφαλίσεις.
Η αλλαγή στη διατύπωση του κανονιστικού πλαισίου επέτρεψε στις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες να προχωρήσουν στις ασφαλίσεις πετρελαιοφόρων και έτσι να μπορέσουν να αποπλεύσουν και να περάσουν μέσω του Βοσπόρου προς τη Μεσόγειο.
Η Τουρκία χαιρέτησε τη συμφωνία που επετεύχθη με τις ασφαλιστικές εταιρείες. "Είναι ευχάριστο το γεγονός ότι οι συνομιλίες που είχαμε με τους ομολόγους μας ολοκληρώθηκαν με την αποδοχή των νέων κανονισμών μας που θα προστατεύουν τα τουρκικά στενά και ότι το θαλάσσιο εμπόριο συνεχίζεται ως συνήθως”, ανέφερε η ναυτιλιακή αρχή της χώρας.
Σύμφωνα με την τουρκική ναυτιλιακή αρχή, 22 από τα 26 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου που βρίσκονταν εγκλωβισμένα στον Βόσπορο έχουν εξασφαλίσει τα απαραίτητα ασφαλιστικά έγγραφα και ήδη 19 εξ αυτών είχαν διέλθει από τα στενά.
Τέσσερα πλοία εξακολουθούν να περιμένουν στη Μαύρη Θάλασσα καθώς οι αρχές περιμένουν επιστολή επιβεβαίωσης ασφάλισης προτού τους επιτρέψουν να περάσουν από τον Βόσπορο.
Η νορβηγική ασφαλιστική εταιρεία πλοίων Gard επιβεβαίωσε ότι επετεύχθη συμφωνία που επιτρέπει στα πλοία που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο να συνεχίσουν το ταξίδι τους μέσω χωρικών υδάτων της Τουρκίας μετά τη "σημαντική δέσμευση" μεταξύ της Τουρκίας και της ένωσης ασφάλισης πλοίων International Group.
Πηγές του κλάδου ανέφεραν στο Reuters ότι το νέο πλαίσιο κανόνο έχει ήδη χρησιμοποιηθεί από ορισμένες δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες και έχει επιτρέψει σε ορισμένα από τα δεξαμενόπλοια που είχαν "κολλήσει” να αποπλεύσουν.
Ο μέσος χρόνος αναμονής στον Βόσπορο για τα δεξαμενόπλοια με προορισμό τον νότο μειώθηκε στις 2,9 έως 3,4 ημέρες από 3,8 έως 4,3 ημέρες που ήταν τη Δευτέρα, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή εταιρεία Tribeca. Ο μέσος χρόνος αναμονής είχε ξεπεράσει τις 6 ημέρες την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι τουρκικοί κανονισμοί που προκάλεσαν το "μποτιλιάρισμα” τέθηκαν σε ισχύ πριν από την επιβολή ανώτατου ορίου τιμής 60 δολαρίων ανά βαρέλι στο ρωσικό αργό που διακινείται μέσω θαλάσσης από τις χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) στις 5 Δεκεμβρίου.
Η G7, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αυστραλία έχουν συμφωνήσει να απαγορεύσουν σε παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως ασφαλιστικές εταιρείες, να βοηθήσουν στην εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου εκτός εάν πωληθεί σε επιβεβλημένη χαμηλή τιμή, με στόχο να στερήσουν τη Μόσχα έσοδα για τη χρηματοδότηση του πολέμου που διεξάγει στην Ουκρανία.
(capital.gr)