Τα αγκάθια για την αναβίωση του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου που θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη με το Μπουργκάς στη Βουλγαρία είναι μεγάλα, με αποτέλεσμα παράγοντες της αγοράς να θεωρούν αμφίβολη τη ρεαλιστικότητα της προοπτικής υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου, όπως έγραψε το energypress, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι, μέχρι στιγμή, η όποια πολιτική στήριξη στο έργο εξαντλείται σε επίπεδο δήλωσης προθέσεων, χωρίς να έχει προχωρήσει σε συγκεκριμένα βήματα.
Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κινήσεις και σχεδιασμοί προς αυτή την κατεύθυνση, έστω κι αν τα εμπόδια που θα πρέπει να ξεπεραστούν δεν είναι αμελητέα, κι ενώ ακόμα η διερευνάται η μακροπρόθεσμη προοπτική και βιωσιμότητα του έργου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το energypress, η βουλγαρική πλευρά εξετάζει το ενδεχόμενο διαφοροποίησης του προ 20ετίας σχεδίου, όχι μόνο σε ό,τι αφορά την αλλαγή της ροής, αλλά και την προοπτική περαιτέρω επέκτασής του.
Συγκεκριμένα, το βασικό σενάριο που εξετάζει η βουλγαρική πλευρά αφορά την προοπτική επέκτασης του αγωγού μέχρι τα λιμάνια της Βάρνας στη Βουλγαρία, αλλά και της Κονστάντζας στη Ρουμανία, που είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στη Μαύρη Θάλασσα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Στο σενάριο αυτό, η προοπτική μεταφοράς μεγαλύτερων ποσοτήτων πετρελαίου μέσω του αγωγού, που θα μπορούν να διατεθούν τελικά σε περισσότερες αγορές, θεωρείται πιθανό να απαντά στις ανησυχίες για την οικονομική βιωσιμότητα του έργου.
Μάλιστα, η συλλογιστική της βουλγαρικής πλευράς λαμβάνει υπόψη την πιθανότητα να αρθούν οι ευρωπαϊκές κυρώσεις προς τη Ρωσία τα επόμενα χρόνια, με αποτέλεσμα να αποκατασταθούν τότε οι ροές ρωσικού πετρελαίου προς την Ευρώπη.
Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, όμως, όπως εκτιμούν πηγές κοντά στην ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας της Βουλγαρίας, το κόστος διέλευσης των δεξαμενόπλοιων από τα στενά του Βοσπόρου θα παραμένει πολύ υψηλό, ενώ και το γνωστό πρόβλημα της συμφόρησης θα συνεχίσει να θέτει εμπόδια στην ομαλότητα των θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου μέσω του Βοσπόρου.
Παράλληλα, μια τέτοια όδευση του αγωγού, θα συνέβαλε στη διαμόρφωση παράλληλων αγωγών μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου -δεδομένης της θέσης πλέον σε λειτουργία του IGB- από το νότο προς το βορρά, με επίκεντρο την Αλεξανδρούπολη, που θα συμπληρώνεται και από σιδηροδρομικό δίκτυο.
Με αυτό τον τρόπο, αυτός ο διάδρομος από το νότο προς το βορρά θα μπορούσε να συμβάλλει στην ενεργειακή τροφοδοσία της Μολδαβίας ή ακόμα και της Ουκρανίας.
Όποια κι αν είναι η εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία και η πορεία των ευρωπαϊκών κυρώσεων προς τη Ρωσία, μοιάζει εύλογο μια τέτοια προοπτική να έχει την υποστήριξη και των ΗΠΑ, που ήδη έχουν αναγάγει την Αλεξανδρούπολη σε κόμβο για το ξεδίπλωμα των στρατηγικών τους σχεδιασμών για την περιοχή.