Οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων στα πρατήρια της Νομαρχίας Αθηνών παραμένουν όπως και χθες στο 1,856 ευρώ ανά λίτρο, ενώ στα αντίστοιχα των Νομαρχιών Ανατολικής και Δυτικής Αττικής ήταν 1,883 και 1,878 ευρώ ανά λίτρο αντίστοιχα, ενώ οι τιμές αντλίας στον Νομό Θεσσαλονίκης είχαν διαμορφωθεί στο 1,857 ευρώ ανά λίτρο.
Και αυτές οι τιμές προσφέρονται ανερυθρίαστα από όλο το σύμπλεγμα της αγοράς –διυλιστήρια, εταιρείες πετρελαιοειδών και πρατηριούχους, πάντα υπό τη σκέπη του κράτους- όταν οι τιμές των futures του Brent, του διεθνούς benchmark, υποχωρούν διαρκώς και κινούνται, εδώ και ημέρες, στη ζώνη μεταξύ 81-82 δολαρίων ανά βαρέλι!
Στις κατά καιρούς ερωτήσεις που απευθύνουμε, ως energia.gr, στους εταιρικούς ηγέτες της αγοράς, γιατί οι τιμές των υγρών καυσίμων δεν συγκλίνουν με τις διακυμάνσεις των αντίστοιχων του πετρελαίου, η μόνιμη επωδός είναι ότι οι τιμές των υγρών καυσίμων ελάχιστα επηρεάζονται από τις αυξομειώσεις των τιμών του αργού.
Πώς όμως γίνεται, τον Ιανουάριο του 2022 όταν η τιμή των προθεσμιακών συμβολαίων του Brent ήταν πανομοιότυπες με αυτές που ισχύουν σήμερα, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης βρισκόταν στο 1,76 ευρώ ανά λίτρο;
Τί συνέβη και με τις ίδιες συνθήκες δεν μπορούμε να έχουμε 10 σεντς φθηνότερη βενζίνη όπως τότε;
Η προφανής αιτία είναι οι έμμεσοι φόροι που επιβαρύνουν την κατανάλωση και μας κάνουν την πιο ακριβή αγορά στην Ευρώπη. Αλλά μακάρι να ευθυνόταν μόνο η φορολογία. Οι τιμές στην ελληνική αντλία είναι ούτως ή άλλως οι πιο υψηλές στην Ευρώπη αφού διαμορφώνονται, προ φόρων, στο 0,86 του ευρώ ανά λίτρο!
Ούτε όμως οι πιο «τεχνοκρατικές» προσεγγίσεις είναι πειστικές.
Ορισμένα στελέχη της αγοράς εξηγούν ότι οι βενζίνες και το πετρέλαιο διαπραγματεύονται ως ξεχωριστά προϊόντα στα διεθνή χρηματιστήρια, και αναλόγως του ύψους της ζήτησης καθορίζεται η τιμή τους.
Άλλοι μιλούν για «κρυφές» χρεώσεις στις τιμές πριν και μετά τη διύλιση του προϊόντος. Σημειώνουμε ότι η ελληνική αγορά πάσχει και από μία ακόμη στρέβλωση καθώς η επιβολή πλαφόν εμποδίζει τις εταιρείες και τα πρατήρια να ανεβάσουν το περιθώριο κέρδους τους.
Eκείνο που δεν κατάφεραν όμως ποτέ να εξηγήσουν και να αιτιολογήσουν είναι το πώς γίνεται όταν οι τιμές του πετρελαίου "τσιμπήσουν" προς τα πάνω, αυτό να έχει αυτόματο, ανοδικό αντίκτυπο, στις τιμές των υγρών καυσίμων, αλλά να μνην συμβαίνει ποτέ το αντίθετο, δηλαδή, να υποχωρούν με την ίδια ταχύτητα αντίδρασης όταν πέφτουν οι τιμές του αργού!
Αφήστε δε το πρόβλημα της παραβατικότητας, του ελλείμματος πραγματικού ανταγωνισμού και φυσικά, του λαθρεμπορίου καυσίμων που όπως οι ρευματοκλοπές, στερούν από το προϋπολογισμό πολύτιμους πόρους κάθε χρόνο, για να χρηματοδοτηθούν αναπτυξιακά έργα και μέτρα κοινωνικής πολιτικής.
H εικόνα στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού
Στα 96,87 ευρώ/MWh διαμορφώνεται για σήμερα, Παρασκευή, η Τιμή Εκκαθάρισης Αγοράς της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, ήτοι σταθερή από το κλείσιμο της Πέμπτης και της Τετάρτης.
Η συνολική ζήτηση διαμορφώθηκε στις 315,38 GW, ενώ στα μερίδια καυσίμου στο ενεργειακό μείγμα, φυσικό αέριο και ΑΠΕ κυριαρχούν, με τη συμμετοχή του πρώτου να φθάνει στο 45,4% και των δεύτερων στο 40%. Έπονται τα υδροηλεκτρικά, με ποσοστό 5,4%, οι μειωμένες εισαγωγές με 5,3% , ενώ η συμμετοχή του λιγνίτη παραμένει μηδενική. Ακόμη, οι εξαγωγές ανήλθαν στις 19,147 MWh και οι εισαγωγές στις 8,352 MWh. Σημειώνουμε, ότι την αντίστοιχη ημέρα, το περασμένο έτος, 2023, η ΤΕΑ βρισκόταν στα 75,04 ευρώ/MWh.
Tέλος, οι ανησυχίες για διατάραξη των ευρωπαϊκών προμηθειών φυσικού αερίου, προς όφελος των χωρών της Ασίας, οδηγεί την τιμή των futures φυσικού αερίου για παραδόσεις επόμενου μήνα, στην ολλανδική πλατφόρμα TTF, στα 35, 353 ευρώ/MWh, με ποσοστιαία άνοδο 3,45%. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι αντίστοιχες τιμές για παραδόσεις Αυγούστου και Δεκεμβρίου 2024, διαμορφώνονται στα 35,677 ευρώ/MWh και 40,941 ευρώ/MWh αντίστοιχα.