Ο νέος δρόμος μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια δηλαδή ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός IGB κάλυψε το 1/3 των αναγκών της Βουλγαρίας σε φυσικό αέριο το χειμώνα που πέρασε συμβάλλοντας αποτελεσματικά στην πορεία απεξάρτησης της γειτονικής χώρας από το ρωσικό αέριο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αγωγός που άρχισε να λειτουργεί την 1η Οκτωβρίου του 2022 μετέφερε σε διάστημα έξι μηνών δηλαδή έως το τέλος Απριλίου 2023, 10,4 εκατ. MWh, που ισοδυναμεί με 892 εκατ. κυβικά μέτρα αερίου, και κάλυψε το 1/3 της εσωτερικής ζήτησης στη Βουλγαρία σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας ICGB, η οποία διαχειρίζεται τον αγωγό.
Μάλιστα η ICGB έχει ανακοινώσει ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2023 θα προχωρήσει στη διενέργεια market test για να διαπιστωθεί εάν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον για την αναβάθμιση της δυναμικότητα του αγωγού, μέσω του οποίου άλλωστε σχεδιάζεται να μεταφέρεται προς τα Βαλκάνια και όχι μόνο τη Βουλγαρία, υγροποιημένο φυσικό αέριο που θα προέρχεται από το FSRU της Αλεξανδρούπολης το οποίο αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το χειμώνα που πέρασε η Βουλγαρία εισήγαγε σημαντικές ποσότητες αερίου από την Ελλάδα καθώς πέραν του αερίου που εξήχθη μέσω του IGB, σε ανάστροφη ροή λειτούργησε και η διασύνδεση του Σιδηροκάστρου εξάγοντας κυρίως LNG από την Ελλάδα στη γειτονική χώρα.
Μεταφορική ικανότητα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ICGB μέσω του IGB μεταφέρεται κυρίως αέριο του Αζερμπαϊτζάν, το οποίο φθάνει στην Ελλάδα από τον αγωγό ΤΑΡ. Στα τέλη Απριλίου, ο αγωγός IGB είχε 16 εγγεγραμμένους χρήστες. Μέτοχοι της εταιρίας στην οποία ανήκει ο αγωγός, της ICGB είναι κατά 50% η Poseidon (μικτή εταιρία 50-50 της ΔΕΠΑ με την Edison) και η Bulgarian Energy Holdings (BEH) επίσης με 50%.
Η συνολική μεταφορική ικανότητα του IGB είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Λίγο περισσότερο από το 50% της χωρητικότητας αυτής και συγκεκριμένα 1,57 δισ κυβικά μέτρα ετησίως έχουν ήδη δεσμευτεί για ετήσια διέλευση μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων, με διάρκεια ως και 25 χρόνια. Η υπόλοιπη μεταφορική δυναμικότητα διατίθεται μέσω δημοπρασιών, στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες PRISMA και RBP. Οι δημοπρασίες αυτές, που συγκεντρώνουν μεγάλο ενδιαφέρον, πραγματοποιούνται για διαφορετικές χρονικές περιόδους.
Η χωρητικότητα του αγωγού μπορεί να αναβαθμιστεί ως τα 5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, εφόσον βέβαια υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον από την αγορά. Η αναβάθμιση του IGB, δυνατότητα που έχει προβλεφθεί από τα αρχικά στάδια του έργου, μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ανάπτυξης σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή, στο σημείο όπου ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός ενώνεται με το εθνικό σύστημα μεταφοράς (ΕΣΜΦΑ) και με τον αγωγό ΤΑΡ. Με τον τρόπο αυτό η Βουλγαρία αποκτά άμεση πρόσβαση στον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο Αερίου.
Ας σημειωθεί ότι ο IGB λειτουργεί ως ΑΣΦΑ (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου). Με στόχο την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο η ICGB σχεδιάζει εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2023 να διενεργήσει market test, για να διερευνήσει τις προθέσεις της αγοράς ως προς τη δέσμευση πρόσθετης χωρητικότητας. Με βάση τα αποτελέσματα του market test, οι μέτοχοι της εταιρίας, δηλαδή η Poseidon και η ΒΕΗ θα αποφασίσουν για την πιθανή αναβάθμιση του αγωγού.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο διασυνδετήριος αυτός αγωγός μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά αερίου και σε άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής, συμπεριλαμβανομένων της Μολδαβίας και της Ουκρανίας.
www.worldenergynews.gr