Τρίτη 27 Ιουνίου 2023

EastMed: Ελπίδες βιωσιμότητας ανοίγει η δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου - Έως το τέλος του 2023 το market test

Έως το τέλος του χρόνου θα διεξαχθεί market test για να διαπιστωθεί κατά πόσον υπάρχει ενδιαφέρον για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό EastMed που έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ιταλία και την Κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας.

Το market test θα δώσει απαντήσεις και στο μείζον ερώτημα της βιωσιμότητας του έργου που προωθείται από την IGI POSEIDON, μικτή εταιρία 50-50 των ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison.
O EastMed, μήκους 2.000 χιλιομέτρων, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 χλμ είναι υποθαλάσσια με μεταφορική ικανότητα σε τελικό στάδιο 21 δισεκ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως είναι υπό συζήτηση από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Από το 2013 περιλαμβάνεται στη λίστα των ‘Εργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest, PCI) της ΕΕ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα βρίσκεται και στη νέα, ανανεωμένη λίστα που θα ανακοινωθεί το φθινόπωρο.

Το μέγεθος και το κόστος του έργου, οι τεχνικές δυσκολίες, γεωπολιτικά ζητήματα, η αβεβαιότητα για το μέλλον της χρήσης αερίου, υπό το πρίσμα της πολιτικής απανθρακοποίησης, καθώς και άλλοι παράγοντες έχουν προκαλέσει πολλές ενστάσεις για τη βιωσιμότητά του.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις χθες ανακοινώθηκε από τις εταιρίες AFRY και RINA η πρόθεση τους να μελετήσουν ένα άλλο έργο που προσιδιάζει στην πολιτική της ΕΕ για την απανθρακοποίηση. Πρόκειται για τη δημιουργία αγωγού μεταφοράς υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα από τις χώρες του Κόλπου προς την Ευρώπη. Οι δυο εταιρίες συμβούλων υποστηρίζουν πώς η περιοχή του Κόλπου και η Ευρώπη θα μπορούσαν να συνδεθούν άμεσα με έναν αγωγό για τη μεταφορά υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Όπως αναφέρουν μάλιστα η ιδέα ενός αγωγού υδρογόνου που συνδέει το Κατάρ, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο και διασχίζει τη Μεσόγειο Θάλασσα προς την Ευρώπη μπορεί να φαίνεται φιλόδοξη, αλλά η αρχική εκτίμηση δείχνει τη σκοπιμότητά του. Η ανάλυση δείχνει ότι μια κατάλληλη διαμόρφωση αγωγού θα μπορούσε να μεταφέρει 100 TWh ή περίπου 2,5 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου ετησίως. Το κόστος μεταφοράς υδρογόνου μέσω αυτού του αγωγού φαίνεται σύμφωνα με την αρχική προσέγγιση να ανέρχεται σε περίπου 1,2 ευρώ/kg H2.


Συνεργασία

Πάντως σε ότι αφορά τον East Med ο οποίος στο μέλλον θα μπορούσε να μεταφέρει και υδρογόνο, πρέπει να σημειωθεί ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που οδήγησε την Ε.Ε. στην απόφαση για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, έχει δημιουργήσει σοβαρές ελπίδες βιωσιμότητας του.
Μάλιστα την περασμένη εβδομάδα, ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης, μιλώντας σε ενεργειακό συνέδριο, χαρακτήρισε τον EastMed πρότζεκτ συνεργασίας και σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο, συνεργασία που είναι ανοιχτή σε όλες τις πλευρές εφόσον αποδέχονται το διεθνές δίκαιο της θάλασσας.

Με το market test η IGI POSEIDON θα μπορέσει να διερευνήσει το ενδιαφέρον χρηστών για προμήθεια φυσικού αερίου μέσω αυτού του αγωγού, καθώς και την ύπαρξη διαθέσιμων ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της περιοχής. Οι προδιαγραφές του αγωγού θα του επιτρέπουν και την μεταφορά πράσινου υδρογόνου, από τη Μέση Ανατολή.
Στις 2 Ιανουαρίου 2020, οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ υπέγραψαν Διακρατική Συμφωνία για την υποστήριξη κατασκευής του έργου, στην οποία δεν συμμετείχε η ιταλική κυβέρνηση. Ωστόσο τον προηγούμενο μήνα η Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Ιταλικής Βουλής υιοθέτησε ψήφισμα με το οποίο καλεί την ιταλική κυβέρνηση να προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με τις εμπλεκόμενες χώρες για την ανάπτυξη του έργου, υπό το πρίσμα της διαφοροποίησης των πηγών ενεργειακού εφοδιασμού.

Ο Eastmed θα δώσει πρόσβαση σε πρόσθετες νέες πήγες εφοδιασμού από νέα σημεία εισόδου φυσικού αερίου στην Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία, ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού της Ε.Ε. Επίσης μπορεί να τροφοδοτήσεις με αέριο περιοχές της Ελλάδας που σήμερα δεν συνδέονται με το Εθνικό Δίκτυο, όπως η Κρήτη, τμήμα της Πελοποννήσου και η Δυτική Ελλάδα.

www.worldenergynews.gr