Σχέδιο για την κάλυψη έως και 100% των αναγκών σε ρεύμα του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης με «πράσινη» ηλεκτροπαραγωγή, εκπονεί η Helleniq Energy.
Στον «πυρήνα» του σχεδίου βρίσκεται η κατασκευή ενός φωτοβολταϊκού πάρκου, ισχύος μερικών εκατοντάδων Μεγαβάτ, το οποίο θα συνδέεται απευθείας με τις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου.
Το πάρκο θα βρίσκεται στην ευρύτερη περιφέρεια της Θεσσαλονίκης, ώστε μέσω του καλωδίου να ηλεκτροδοτεί τις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου. Για τα χρονικά διαστήματα στα οποία η παραγωγή δεν θα καταναλώνεται ταυτόχρονα, προβλέπεται να κατασκευασθεί μονάδα standalone μπαταριών για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας.
Επίσης, εξετάζεται η χρήση «πράσινου» υδρογόνου ως μέσου χημικής αποθήκευσης της πλεονάζουσας ηλεκτροπαραγωγής. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι με τις μεγαβατώρες που δεν καταναλώνονται ταυτόχρονα, θα παράγεται ανανεώσιμο υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης, το οποίο θα χρησιμοποιείται αργότερα ως καύσιμο για την παραγωγή ηλεκτρισμού μέσω κυψελών καυσίμου, όταν δεν υπάρχει παραγωγή από το φωτοβολταϊκό ή η παραγωγή του δεν επαρκεί για να καλυφθεί η ηλεκτροδότηση του διυλιστηρίου.
Για τον ίδιο λόγο, εξετάζεται να χρησιμοποιηθεί και αμμωνία. Το εν λόγω σχέδιο βρίσκεται σε φάση μελέτης , ενώ πιο συγκεκριμένες ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν προς το τέλος του έτους. Στόχος είναι να αρχίσει να υλοποιείται σε μία 5ετία περίπου.
Κίνητρο για το mega πρότζεκτ αποτελεί η πρόθεση της Helleniq Energy να καταστήσει τις εγκαταστάσεις διύλισης ενεργειακά αυτόνομες, καθώς τα προβλήματα που έχουν ανακύψει τα τελευταία χρόνια στο ηλεκτρικό σύστημα έχουν προκαλέσει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στα διυλιστήρια. Σχετικά αναφορά έκανε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, Ανδρέας Σιάμισιης, στην ομιλία του στη Γενική Συνέλευση, επισημαίνοντας ότι στις περιπτώσεις μη σταθερής τροφοδοσίας από το δίκτυο (σε ακραία καιρικά φαινόμενα όπως η Μήδεια, ή λόγω πυρκαγιών το καλοκαίρι) η συνέπεια ήταν τα διυλιστήρια να υποστούν αναγκαστικές πτώσεις.
Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, προκάλεσε προβλήματα τόσο σε θέματα ασφάλειας, όσο και διαθεσιμότητας προϊόντων διύλισης. Έτσι, προγραμματίζονται επενδύσεις που θα ενισχύσουν την ενεργειακή αυτονομία των διυλιστηρίων, με τις σχετικές αποφάσεις να έχουν ληφθεί μέχρι το τέλος του έτους, ώστε να «θωρακιστούν» ενεργειακά οι εγκαταστάσεις.
Για αυτό τον σκοπό, στην περίπτωση του διυλιστηρίου της Ελευσίνας, σχεδιάζεται η εγκατάσταση μίας μονάδας συμπαραγωγής ηλεκτρισμού-θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) η οποία θα καλύπτει το σύνολο των φορτίων της εγκατάστασης. Αυτή τη στιγμή το διυλιστήριο ηλεκτροδοτείται εξ ολοκλήρου από το ηλεκτρικό σύστημα, ενώ η μονάδα θα λειτουργεί κατά βάση με φυσικό αέριο (έχοντας τη δυνατότητα λειτουργίας και με εναλλακτικά καύσιμα, όπως ντίζελ). Εκτιμάται ότι η επένδυση θα έχει αδειοδοτηθεί έως το τέλος του έτους.
Στην περίπτωση του διυλιστηρίου του Ασπροπύργου, λειτουργούν ήδη δύο σταθμοί ΣΗΘΥΑ που καλύπτουν ποσοστό της ηλεκτροδότησής του. Έτσι, πρόκειται να προστεθεί και τρίτος σταθμός, ώστε η εγκατάσταση να καταστεί ενεργειακά αυτόνομη.