Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2022

Στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ και Motor Oil τα πραγματικά υπερκέρδη στην ενέργεια

Ανακοίνωσαν αθροιστικά προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 874 εκατ. ευρώ για το πρώτο εξάμηνο, από 72 εκατ. ευρώ το περσινό διάστημα. Τα περιθώρια διύλισης βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά, όπως και οι τιμές για τα παράγωγα προϊόντα του πετρελαίου.



Πολύς λόγος έχει γίνει για τα «ουρανοκατέβατα» κέρδη των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας λόγω της εκτίναξης της τιμής του φυσικού αερίου και για τη φορολόγησή τους ώστε να χρηματοδοτηθούν από το κράτος τα τιμολόγια που φεύγουν «φουσκωμένα» από τους προμηθευτές προς τους καταναλωτές. Οι παραγωγοί προτάσσουν τις ζημιές της εμπορίας ρεύματος για να αποδείξουν ότι στο σύνολο της δραστηριότητας τα κέρδη περιορίζονται.

Εκεί όμως που μπορούμε να μιλήσουμε για πραγματικά υπερκέρδη -σύμφωνα με τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου και πρώτου εξαμήνου- είναι για τα δύο διυλιστήρια της χώρας: Τα Ελληνικά Πετρέλαια και τη Motor Oil.

Η συγκυρία είναι μοναδική για τις δύο εταιρείες: Τα περιθώρια διύλισης έφτασαν ως και τα 26 δολάρια το βαρέλι, η τιμή του αργού ήταν σταθερά πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι και μόνο πρόσφατα δείχνει σημάδια «κόπωσης», υποχωρώντας στα 95 δολάρια, η εγχώρια ζήτηση αυξήθηκε λόγω και του τουρισμού και η ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ ευνοεί τις μονάδες αφού εισπράττουν σε δολάρια και τα έξοδά τους είναι σε ευρώ.

Τα περιθώρια διύλισης βρίσκονται  σε ιστορικά υψηλά. Το κέρδος από την αγορά της πρώτης ύλης που είναι το αργό πετρέλαιο σε σχέση με την τιμή των  παραγόμενων προϊόντων όπως βενζίνη, υγραέριο, ντίζελ, νάφθα ήταν σταθερά κοντά στα 20 δολάρια το βαρέλι και έφτασε έως και τα 26 δολάρια. 

Η αυξημένη ζήτηση για καύσιμα μετά την Covid 19 οδήγησε σε άνοδο του πετρελαίου αλλά με την ένοπλη σύρραξη στην Ουκρανία η τιμή του απογειώθηκε παρασύροντας στη συνέχεια και όλα τα παράγωγά του. 

Επιταχύνονται τα επενδυτικά προγράμματα, μειώνεται η εξάρτηση από δανεισμό

Σύμφωνα με τις ενημερώσεις των δύο εταιρειών προς τους αναλυτές με αφορμή τα αποτελέσματα εξαμήνου και ο Ιούλιος ήταν πολύ καλός. Για το σύνολο του έτους οι ρυθμοί δεν θα είναι σαν του πρώτου εξαμήνου, αλλά η χρονιά θα καταγράψει ιστορικά υψηλά.

Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους: Τα Ελληνικά Πετρέλαια ανακοίνωσαν για το εξάμηνο συγκρίσιμα EBITDA (χωρίς την ευνοϊκή αποτίμηση των αποθεμάτων που διατηρούν)  στα 633 εκατ. ευρώ από 139 εκατ. ευρώ και συγκρίσιμα καθαρά κέρδη 371 εκατ. από 12 εκατ. το περσινό πρώτο εξάμηνο. Στα δημοσιευμένα μεγέθη στα οποία προσμετρώνται τα κέρδη από τα αποθέματα τα EBITDA ανήλθαν στα 1,23 δισ. ευρώ από 391 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 872 εκατ. ευρώ από 206 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Εκτός από τα περιθώρια διύλισης, στην ενίσχυση των κερδών συνέβαλε και η άνοδος των εξαγωγών που έφτασαν να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 60% των συνολικών πωλήσεων.

Ο καθαρός δανεισμός των Ελληνικών Πετρελαίων αυξήθηκε 12%, καθώς διαμορφώθηκε στα 1,967 δισ. ευρώ, έναντι 1,751 δισ. ευρώ το α’ εξάμηνο 2021, με ταυτόχρονη ωστόσο αύξηση των απασχολούμενων κεφαλαίων από 3,7 δισ. ευρώ σε 4,8 δισ. ευρώ. O δείκτης EV/EBITDA διαμορφώνεται στις 4,2 φορές. 

Η αυξημένη κερδοφορία θα αξιοποιηθεί αφενός για επιτάχυνση των επενδύσεων στην πράσινη ενέργεια και αφετέρου σε αμοιβές προς τους μετόχους.

Οι στόχοι που έχουν τεθεί για τις ΑΠΕ (ισχύς 1 γιγαβάτ το 2025-2026 και 2 γιγαβάτ το 2030, από 340 μεγαβάτ σήμερα) εκτιμάται ότι θα επιτευχθούν νωρίτερα με ανάπτυξη νέων μονάδων από τον όμιλο και εξαγορές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, αλλά και με επενδύσεις στα υπεράκτια αιολικά.

Τα έσοδα από την πώληση του 35% της ΔΕΠΑ Υποδομών ανήλθαν σε 256 εκατ. ευρώ και θα αξιοποιηθούν κατά 50% για επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια και κατά 50% για διανομή έκτακτου μερίσματος που υπολογίζεται σε 0,40 ευρώ ανά μετοχή.

Τα δημοσιευμένα κέρδη EBITDA της Motor Oil ανήλθαν σε 932 εκατ. ευρώ έναντι 251 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2021, ενώ τα προσαρμοσμένα ebitda έφτασαν τα 698 εκατ. ευρώ από 173 εκατ. ευρώ το 2021.

Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 686 εκατ. ευρώ από 121 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε  503 εκατ. ευρώ από 60 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Οι επενδύσεις του εξαμήνου ανήλθαν σε 261 εκατ. ευρώ, ενώ το καθαρό χρέος μειώθηκε στο 1,407 δισ. ευρώ από 1,450 δισ. ευρώ στα τέλη του 2021.  

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, έως το τέλος του έτους θα τεθεί σε λειτουργία η νέας μονάδα κατεργασίας νάφθας που θα αυξήσει την παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, ενώ έως τότε θα έχει ολοκληρωθεί και η εξαγορά του 75% του Ανέμου από την Ελλάκτωρ. Με αυτήν την συμφωνία ο όμιλος Motor Oil γίνεται ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές  που αγγίζει τα 800MW δυναμικότητας σε εν λειτουργία έργα (493MW του Ανεμου και 280 MW του ομίλου Motor Oil) και συνολικά 2,3 GW χαρτοφυλάκιο υπό κατασκευή και προς ανάπτυξη.

Γιατί είναι δύσκολο να φορολογηθούν τα υπερκέρδη

Το θετικό και για τις δύο εταιρείες είναι πως με τις ταμειακές ροές που καταγράφουν καλύπτουν τα αυξημένα κόστη για κεφάλαια κίνησης και μπορούν να χρηματοδοτήσουν τις επενδύσεις τους με τη σύναψη μικρότερου δανεισμού. Οι κίνδυνοι για τις δύο επιχειρήσεις είναι κοινοί: Πρώτον, η αύξηση του κόστους του χρήματος με τις αυξήσεις των επιτοκίων από την ΕΚΤ και δεύτερον  οι πληθωριστικές πιέσεις και οι ανατιμήσεις στα καύσιμα που ενδεχομένως να περιορίσουν τους όγκους κατανάλωσης.

 Την περασμένη Τετάρτη η Κομισιόν πρότεινε «Συνεισφορά αλληλεγγύης» μέσω κόφτη στα υπερκέρδη των εταιρειών ορυκτών καυσίμων, χωρίς να γίνει κάποια αναφορά στα διυλιστήρια. Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές,, η επιβολή φορολογίας, ειδικά στα δύο ελληνικά διυλιστήρια, είναι μια δύσκολη εξίσωση, αφού το 58% των εσόδων των Ελληνικών Πετρελαίων και πάνω από το 80% της Motor Oil προέρχονται από εξαγωγές και όχι από την εσωτερική αγορά.