Η πρόταση Hristov στο Κώστα Σκρέκα ανοίγει τον δρόμο για προπαρασκευαστικές συζητήσεις
Ανατροπές σε όλα τα επίπεδα επιφυλάσσει η ενεργειακή κρίση.
Μια από αυτές προέκυψε κατά τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα με τους ομολόγους του από την Ιταλία την Αλβανία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και το Κόσσοβο με αντικείμενο τη συνεργασία για την διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης αλλά και στη συνέχεια δημοσίως ο Βούλγαρος υπουργός ΕνέργειαςRosen Hristov, πρότεινε και επισήμως στον Έλληνα υπουργό την αναβίωση στου σχεδίου δημιουργίας του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, αυτή τη φορά με αντίστροφη ροή, δηλαδή από την Αλεξανδρούπολη προς το Μπουργκάς.
Γιατί επανήλθαν οι Βούλγαροι
Όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές δεν είναι η πρώτη φορά που ετέθη το θέμα από τη βουλγαρική πλευρά, αλλά οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη και αρχικό στάδιο.
Ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης ήταν ένα σχέδιο που προτάθηκε για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του 1990 από τον Νίκο Γρηγοριάδη ιστορικό στέλεχος της Petrola. Η πρόταση υιοθετήθηκε από τις ελληνικές και τις βουλγαρικές κυβερνήσεις που ακολούθησαν, οι σχεδιασμοί προχώρησαν, αλλά το έργο δεν έγινε ποτέ.
Από το καλοκαίρι του 2010 (έτος που προβλεπόταν αρχικά η ολοκλήρωση του έργου) η βουλγαρική πλευρά άρχισε να προβάλλει αντιρρήσεις, για να φτάσει το Δεκέμβριο του 2011 να ανακοινώσει και επίσημα την αποχώρησή της από το σχέδιο. Σήμερα τα πράγματα είναι διαφορετικά και η Βουλγαρία έχει δυο χρόνια μπροστά της για να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό πετρέλαιο. Αυτό είναι ο ένας από τους λόγους της βουλγαρικής πρότασης αφού η χώρα αναζητεί εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας και ο δεύτερος λόγος είναι η κατακόρυφη αύξηση των τελών διέλευσης από τα Στενά του Βοσπόρου.
Αμοιβαία οφέλη
Όπως δήλωσε ο Βούλγαρος υπουργός μιλώντας σε ανοικτή συζήτηση μεταξύ των υπουργών Ενέργειας στο συνέδριο του ΙΕΝΕ χθες τα τέλη διέλευσης από τα Στενά έχουν πενταπλασιαστεί, φτάνοντας πλέον σε δυσθεώρητα επίπεδα και καθιστώντας ολοένα και πιο ακριβή τη χρήση τους από τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο. Πρόσθεσε επίσης ότι ένας αγωγός από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, πέραν του by pass στα Στενά του Βοσπόρου, έχει μεγάλη σημασία για το ΝΑΤΟ.
Μάλιστα ο κ. Hristov, απαντώντας σε ερώτηση για το κατά πόσο έχουν αναθερμανθεί οι σχέσεις της Βουλγαρίας με τη Ρωσία σημείωσε, ότι η αλλαγή των δρόμων μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου που επιχειρεί η Βουλγαρία αποτελεί σαφή απάντηση σε αυτό το ερώτημα.
Το βουλγαρικό αυτή τη φορά σχέδιο γίνεται θετικά αποδεκτό από την ελληνική πλευρά. Πηγές του ΥΠΕΝ δήλωσαν σχετικά ότι κατά τη χθεσινή συνάντηση διαπιστώθηκε η κοινή πρόθεση των δυο χωρών να ξεκινήσουν ουσιαστικές προπαρασκευαστικές συζητήσεις σημειώνοντας πως στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή κίνητρα για επανέναρξη των συνομιλιών έχουν τόσο η Ελλάδα όσο και η Βουλγαρία.
«Είμαστε πολύ θετικοί, καθώς η αναβίωση του αγωγού ενισχύει σημαντικά τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή» τόνιζαν οι ίδιες πηγές υπενθυμίζοντας τη συνεργασία τόσο στον IGB όσο και στο FSRU της Αλεξανδρούπολης.
www.worldenergynews.gr