Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2022

Πώς θα επηρεάσει τις ροές πετρελαίου η απαγόρευση της ΕΕ στο ρωσικό αργό

Οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν σε 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) τον Οκτώβριο από 2,5 εκατομμύρια bpd τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).


Η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία έχουν αντισταθμίσει τη μείωση της ζήτησης για ρωσικό αργό, αυξάνοντας τις αγορές τους κατά περίπου 1,2 εκατομμύρια bpd μέχρι αυτό το καλοκαίρι, ανέφερε ο IEA στη μηνιαία έκθεσή του για την αγορά πετρελαίου σύμφωνα με το Reuters.
Η Ρωσία θα χρειαστεί να ανακατευθύνει άλλα 1,1 εκατομμύρια bpd προς την Ασία ή άλλους προορισμούς έως τις 5 Δεκεμβρίου, όταν θα ξεκινήσει η απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού αργού.

Το μερίδιο της ΕΕ στις εξαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου μειώθηκε στο 31% τον Οκτώβριο από 50% πριν από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, ανέφερε ο IEA.

Εναλλακτικές προμήθειες

Η ΕΕ αντιστάθμισε τη μείωση των εισαγωγών ρωσικού αργού αυξάνοντας τις προμήθειες από τη Μέση Ανατολή, τη Δυτική Αφρική, τη Νορβηγία, τη Βραζιλία και τη Γουιάνα, ανέφερε ο ΙΕΑ.

Η ΕΕ έχει δηλώσει προηγουμένως ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Καζακστάν θα μπορούσαν εν μέρει να βοηθήσουν στην αντικατάσταση του περίπου 1,1 εκατομμυρίου bpd ρωσικού πετρελαίου που θα χαθεί μετά τις 5 Δεκεμβρίου.

Η Νορβηγία σχεδιάζει επίσης να αυξήσει την παραγωγή από το μεγαλύτερο κοίτασμα πετρελαίου της Δυτικής Ευρώπης, το Johan Sverdrup, τον Δεκέμβριο. Η ανάπτυξη της Φάσης 2 του πεδίου θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 200.000 bpd όταν φτάσει στο αποκορύφωμα το επόμενο έτος, σύμφωνα με την Equinor .

Μέρος του ρωσικού πετρελαίου θα συνεχίσει να ρέει στην ΕΕ μέσω αγωγών, καθώς η απαγόρευση εξαιρεί ορισμένα διυλιστήρια στην Ανατολική Ευρώπη.
Η Γερμανία, η Ολλανδία και η Πολωνία ήταν οι κορυφαίοι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη πέρυσι, αλλά όλες έχουν την ικανότητα να εισάγουν θαλάσσιο αργό από αλλού.

Η εξάρτηση της ΕΕ από τη Ρωσία έχει επίσης υποστηριχθεί από εταιρείες όπως η Rosneft και η Lukoil, που ελέγχουν ορισμένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της Ευρώπης.

Η Γερμανία, ωστόσο, έχει αναλάβει τον έλεγχο του διυλιστηρίου Schwedt που ανήκει στη Rosneft, το οποίο καλύπτει περίπου το 90% των αναγκών σε καύσιμα του Βερολίνου, ενώ η Ιταλία συζητά επιλογές για το διυλιστήριο ISAB της Lukoil στη Σικελία.

www.worldenergynews.gr