Οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν σε 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) τον Οκτώβριο από 2,5 εκατομμύρια bpd τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).
Η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία έχουν αντισταθμίσει τη μείωση της ζήτησης για ρωσικό αργό, αυξάνοντας τις αγορές τους κατά περίπου 1,2 εκατομμύρια bpd μέχρι αυτό το καλοκαίρι, ανέφερε ο IEA στη μηνιαία έκθεσή του για την αγορά πετρελαίου σύμφωνα με το Reuters.
Η Ρωσία θα χρειαστεί να ανακατευθύνει άλλα 1,1 εκατομμύρια bpd προς την Ασία ή άλλους προορισμούς έως τις 5 Δεκεμβρίου, όταν θα ξεκινήσει η απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού αργού.
Το μερίδιο της ΕΕ στις εξαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου μειώθηκε στο 31% τον Οκτώβριο από 50% πριν από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, ανέφερε ο IEA.
Εναλλακτικές προμήθειες
Η ΕΕ αντιστάθμισε τη μείωση των εισαγωγών ρωσικού αργού αυξάνοντας τις προμήθειες από τη Μέση Ανατολή, τη Δυτική Αφρική, τη Νορβηγία, τη Βραζιλία και τη Γουιάνα, ανέφερε ο ΙΕΑ.
Η ΕΕ έχει δηλώσει προηγουμένως ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Καζακστάν θα μπορούσαν εν μέρει να βοηθήσουν στην αντικατάσταση του περίπου 1,1 εκατομμυρίου bpd ρωσικού πετρελαίου που θα χαθεί μετά τις 5 Δεκεμβρίου.
Η Νορβηγία σχεδιάζει επίσης να αυξήσει την παραγωγή από το μεγαλύτερο κοίτασμα πετρελαίου της Δυτικής Ευρώπης, το Johan Sverdrup, τον Δεκέμβριο. Η ανάπτυξη της Φάσης 2 του πεδίου θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 200.000 bpd όταν φτάσει στο αποκορύφωμα το επόμενο έτος, σύμφωνα με την Equinor .
Μέρος του ρωσικού πετρελαίου θα συνεχίσει να ρέει στην ΕΕ μέσω αγωγών, καθώς η απαγόρευση εξαιρεί ορισμένα διυλιστήρια στην Ανατολική Ευρώπη.
Η Γερμανία, η Ολλανδία και η Πολωνία ήταν οι κορυφαίοι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη πέρυσι, αλλά όλες έχουν την ικανότητα να εισάγουν θαλάσσιο αργό από αλλού.
Η εξάρτηση της ΕΕ από τη Ρωσία έχει επίσης υποστηριχθεί από εταιρείες όπως η Rosneft και η Lukoil, που ελέγχουν ορισμένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της Ευρώπης.
Η Γερμανία, ωστόσο, έχει αναλάβει τον έλεγχο του διυλιστηρίου Schwedt που ανήκει στη Rosneft, το οποίο καλύπτει περίπου το 90% των αναγκών σε καύσιμα του Βερολίνου, ενώ η Ιταλία συζητά επιλογές για το διυλιστήριο ISAB της Lukoil στη Σικελία.
www.worldenergynews.gr