Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2022

IEA: Η παραγωγή πετρελαίου της Ρωσίας θα μειωθεί κατά 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα

Η ρωσική παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) το 2023,  με την εφαρμογή της απαγόρευσης των θαλάσσιων εξαγωγών αργού της Μόσχας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ανακοίνωσε την Τρίτη ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ).


Σύμφωνα με τον IEA, η κίνηση που στοχεύει να αποστερήσει κρίσιμα έσοδα από τη Ρωσία θα εντείνει σημαντικά την αβεβαιότητα στις αγορές πετρελαίου και θα αυξήσει την πίεση στις τιμές.

Όπως αναφέρει η μηνιαία έκθεση του IEA για το πετρέλαιο, "το επερχόμενο εμπάργκο της ΕΕ στις εισαγωγές αργού και πετρελαϊκών προϊόντων από τη Ρωσία με την απαγόρευση των θαλάσσιων μεταφορών, θα προσθέσουν περαιτέρω πίεση στα παγκόσμια ισοζύγια πετρελαίου και ειδικά στις ήδη εξαιρετικά πιεσμένες αγορές ντίζελ".

Επιπλέον, "το ανώτατο όριο που έχει προταθεί για την τιμή του ρωσικού πετρελαίου ενδεχομένως να αμβλύνει τις πιέσεις, ωστόσο μια μυριάδα αβεβαιοτήτων και προκλήσεων στα logistics θα διατηρηθεί", με τον IEA να αναφέρει χαρακτηριστικά ότι "το εύρος της αβεβαιότητας δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλο".

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ θα απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού από τις 5 Δεκεμβρίου και τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου.

Επιπλέον, σχέδιο της G7 στα πλαίσια του ευρωπαϊκού εμπάργκο, θα επιτρέπει στους παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών να συμμετέχουν στην εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες τιμές, χαμηλότερα της αγοράς. Πρόκειται για κάτι που επίσης έχει οριστεί να τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου.

Αυτό σημαίνει ότι η ΕΕ θα χρειαστεί να εξασφαλίσει από άλλους προμηθευτές 1 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα και 1,1 εκατ. βαρέλια πετρελαϊκών προϊόντων την ημέρα, την ώρα που ντίζελ καθίσταται όλο και πιο σπάνιο και ακριβό - με τιμές 70% υψηλότερες πέρυσι - επιτείνοντας τον παγκόσμιο πληθωρισμό, αναφέρει ο IEA.

Σε αυτά το πλαίσια εκτιμά ότι "ο ανταγωνισμός για βαρέλια ντίζελ μη ρωσικής προέλευσης θα καταστεί σκληρός, με τις χώρες της ΕΕ να πρέπει να πλειοδοτήσουν για πάρουν φορτία από τις ΗΠΑ, τη Μέση Ανατολή και την Ινδία αντί των παραδοσιακών αγοραστών τους".