Ο φόβος των υψηλών τιμών και οι εκτιμήσεις ότι βρισκόμαστε εν όψει ενός δύσκολου χειμώνα ώθησαν ανοδικά τη ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης, με τους Έλληνες καταναλωτές να σπεύδουν να γεμίσουν τις δεξαμενές από τις πρώτες ημέρες έναρξης της σεζόν.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της αγοράς, τον Οκτώβριο η ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης ήταν αυξημένη κατά 40% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, μια αύξηση σημαντική αν συνυπολογιστεί το γεγονός ότι φέτος η τιμή ήταν αρκετά υψηλότερη σε σχέση με πέρυσι. Όπως αναφέρει πηγή της αγοράς, οι καταναλωτές σπεύδουν να εκμεταλλευθούν τις προσφορές των εταιρειών του κλάδου (τα ΕΛΠΕ ήδη ανακοίνωσαν παράταση μέχρι τις 15 Νοεμβρίου της έκπτωση των 7,5 λεπτών ανά λίτρο) και να προλάβουν πιθανές μελλοντικές ανατιμήσεις λόγω αύξησης της διεθνούς τιμής ή απόσυρσης των προσφορών, επιδοτήσεων και εκπτώσεων.
Παρά την κινητικότητα που παρατηρείται στην αγορά για την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, η ζήτηση για τα καύσιμα κίνησης καταγράφει αντίστροφη πορεία. Τα προσωρινά στοιχεία του Οκτωβρίου δείχνουν μείωση κατά 7% στη ζήτηση για πετρέλαιο κίνησης και κατά 3% για τη βενζίνη σε σχέση με τον περυσινό Οκτώβριο. Για λόγους σύγκρισης, αξίζει να αναφερθεί ότι, το Σεπτέμβριο, η ζήτηση για βενζίνη κινήθηκε πτωτικά κατά 4% αλλά για το πετρέλαιο κίνησης κατέγραψε άνοδο κατά 13%. Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν αυτή τη διαφορά που παρατηρείται στη ζήτηση για το πετρέλαιο κίνησης στην επιδότηση των 15 λεπτών απευθείας στην αντλία που ίσχυε μέχρι το Σεπτέμβριο. «Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης εξισορρόπησε τις τιμές και τώρα, καθώς πλέον δεν ισχύουν, γίνεται αισθητή η παρουσία τους», αναφέρει πηγή της αγοράς.
Τι επιφυλάσσει ο Νοέμβριος
Η πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου το προηγούμενο διάστημα πίεσε οριακά πτωτικά τις εγχώριες τιμές των καυσίμων κίνησης μη επιτρέποντας να αποτυπωθούν σε αισθητή πτώση του κόστους μετακίνησης και μεταφοράς εμπορευμάτων. Ο υψηλός πληθωρισμός εξακολουθεί να επιβαρύνει τη ζήτηση ενώ η αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με την προοπτική νέας ανόδου στις τιμές.
Οι τιμές του αργού Brent θα μπορούσαν εύκολα να ξεπεράσουν και πάλι τα 100 δολάρια ανά βαρέλι εάν οι απώλειες προμήθειας από τη Ρωσία πλησιάσουν τα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα όταν τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού αργού δια θαλάσσης τον επόμενο μήνα, εκτιμά το Διεθνές Φόρουμ Ενέργειας (IEF).
Σύμφωνα με τον IEF, η αγορά πετρελαίου θα μπορούσε να χάσει μεταξύ ενός και τριών εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως από τη Ρωσία όταν τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις.
Τους τελευταίους μήνες, υπήρξαν πολλές προβλέψεις και πολλές εικασίες για το τι μπορεί να συμβεί με το εμπάργκο, αλλά αυτή είναι η στιγμή που θα δείτε πραγματικά τα ρωσικά βαρέλια να βγαίνουν από την αγορά», δήλωσε στο Bloomberg ο McMonigle, Γενικός Γραμματέας του IEF.
Εάν χαθούν 3 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, το Brent θα ξεπεράσει εύκολα τα 100 δολάρια το βαρέλι, σημειώνει και επισημαίνει ότι θα υπάρξει μεγάλη αστάθεια καθώς ξεκινά το εμπάργκο, επειδή δεν θα υπάρχει μεγάλη διαφάνεια σχετικά με τον πραγματικό αριθμό των ρωσικών βαρελιών που αποσύρονται από την αγορά.
«Έτσι, οι τιμές του Brent θα μπορούσαν να πάνε «πολύ πάνω από τα 100 δολάρια» με μεγάλη μεταβλητότητα, κάτι που δεν είναι καλό για την αγορά», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Πάντως, με την διεθνή τιμή να κινείται κοντά στα 95 δολάρια το βαρέλι τις τελευταίες ημέρες, οι τιμές τόσο για τα καύσιμα κίνησης όσο και για το πετρέλαιο θέρμανσης «καλά κρατούν» στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,037 ευρώ το λίτρο και για το πετρέλαιο κίνησης στα 2,109 ευρώ ενώ πριν από μια εβδομάδα οι αντίστοιχες τιμές διαμορφώνονταν στα 2,030 και 2,120 ευρώ το λίτρο.