Στο λιμάνι της Λεμεσού είναι αγκυροβολημένο το γεωτρύπανο Stena Forth που ετοιμάζεται για την επιβεβαιωτική γεώτρηση στο κοίτασμα Γλαύκος, με την ExxonMobil να κάνει τις τελευταίες προετοιμασίες ενόψει της έναρξης της γεώτρησης στο οικόπεδο 10 της κυπριακής ΑΟΖ τις επόμενες μέρες.
Προπαρασκευαστικές-προκαταρκτικές εργασίες διενεργεί και το σκάφος υποστήριξης-ανεφοδισμού Demarest Tide, που επίσης βρίσκεται στο λιμάνι της Λεμεσού, ενώ στα σκάφη υποστήριξης του Stena Forth περιλαμβάνονται ακόμα το Lundstrom Tideo (ναυπηγήθεν το 2013, πλέει υπό σημαία Βανουάτου) και το υπό κυπριακή σημαία EDT LEON, όπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ του SigmaLive.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη γεώτρηση στο Γλαύκο το 2019 κατέδειξε κοίτασμα μεγέθους 5-8 tcf φυσικού αερίου, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με χαρτογραφημένες έρευνες που έγιναν στο οικόπεδο 10 της κυπριακής ΑΟΖ, εκτός από τον Γλαύκο, υπάρχουν επίσης δυο ακόμη ασβεστολιθικοί στόχοι “τύπου Ζορ”.
Η επιλογή “wildcat drilling”
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του SigmaLive, μετά την ολοκλήρωση της γεώτρησης στον Γλαύκο, η ExxonMobil και η συνεργάτης της Qatar Petroleum θα έχουν την επιλογή να προβούν και σε δεύτερη «γεώτρηση αγριόγατας» (wildcat drilling) στο ίδιο οικόπεδο.
Το “wildcat drilling” είναι η διαδικασία γεώτρησης πετρελαίου ή φυσικού αερίου σε περιοχές που δεν έχουν αποδειχθεί ή πλήρως εκμεταλλευόμενες περιοχές που είτε δεν έχουν συγκεκριμένα ιστορικά αρχεία παραγωγής είτε έχουν εξαντληθεί πλήρως ως τόπος παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αποτελεί μια υψηλού κινδύνου μορφή εξερευνητικής γεώτρησης.
Ενημερωμένες πηγές δήλωσαν στο SigmaLive ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει επιβεβαίωση από Exxon Mobil για wildcat drilling και είναι κάτι που ενδεχομένως να διαφανεί στην πορεία.
Το Stena Forth
Το Stena Forth είναι γεωτρύπανο 6ης γενιάς «σκληρού περιβάλλοντος» διπλής δραστηριότητας ικανό να κάνει γεωτρήσεις σε βάθη νερού έως και 10.000 πόδια (3048m).
Διαθέτει αρκετές αναβαθμίσεις Stena Drilling, συμπεριλαμβανομένου ενός συστήματος split dual fluid, ενός συστήματος μεταφοράς στο κέντρο της γεώτρησης για ανάπτυξη της διαδικασίας.
Το γεωτρύπανο Stena Forth βρίσκεται στην περιοχή τους τελευταίους μήνες, καθώς προηγουμένως είχε μισθωθεί από τη Chevron για εργασίες περίπου 30 χιλιόμετρα έξω από το λιμάνι Ashkelon στο νότιο Ισραήλ, που σχετίζεται με τα κοιτάσματα Mari B και Noa, όπου η παραγωγή σταμάτησε το 2019.