«Έχουμε πολύ σοβαρές ανησυχίες ότι ο κόσμος θα μπορούσε να έχει έλλειψη ενέργειας εάν δεν είμαστε προσεκτικοί στη διαχείριση της μετάβασης», είπε ο Μοχάμεντ Αλ Τζαντάν. «Στη Σαουδική Αραβία, έχουμε συμφέρον να διατηρήσουμε τη ζήτηση. Ανησυχούμε επίσης ότι η ζήτηση αυξάνεται και δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για να καλυφθεί αυτό το κενό και δεν θέλουμε οι τιμές του πετρελαίου να πάνε πολύ ψηλά».
Τα σχόλια του Αλ Τζαντάν, λίγο μετά τη δημοσίευση του προϋπολογισμού της κυβέρνησής του για το 2022, υπογραμμίζουν τον συναγερμό ορισμένων μεγάλων παραγωγών πετρελαίου ότι οι δυτικές κυβερνήσεις και οι εταιρείες ενέργειας αποσύρονται πολύ γρήγορα από τα ορυκτά καύσιμα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της κρατικής εταιρείας ενέργειας Saudi Aramco δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η ενεργειακή μετάβαση είναι «χαοτική» και οι υψηλότερες τιμές θα μπορούσαν να προκαλέσουν «κοινωνικές αναταραχές». Ενώ εταιρείες όπως η Aramco σημειώνουν ταχεία πρόοδο στην ανάπτυξη ανανεώσιμων μορφών ενέργειας, είπε, θα περάσουν δεκαετίες για να μπορέσουν να αναλάβουν πλήρως.
Ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν υποστήριξε ότι η φετινή άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου, του άνθρακα και του πετρελαίου καταδεικνύει την ανάγκη για περισσότερες δαπάνες για την παραγωγή τους.
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, αυτές οι απόψεις διαφέρουν από αυτό που οι περισσότεροι ακτιβιστές για το κλίμα λένε ότι είναι απαραίτητο για την επιβράδυνση της θέρμανσης του πλανήτη.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, που συμβουλεύει τις πλούσιες χώρες, ζήτησε να σταματήσουν οι νέες επενδύσεις σε ορυκτά καύσιμα, εάν ο κόσμος θέλει να εξουδετερώσει τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Οι δαπάνες για έργα πετρελαίου και φυσικού αερίου μειώθηκαν κατά 30% στα 309 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 και είχαν ανακάμψει ελαφρά μόνο φέτος, σύμφωνα με το Διεθνές Φόρουμ Ενέργειας με έδρα το Ριάντ.
Οι χώρες του Περσικού Κόλπου είναι από τις λίγες που εξακολουθούν να δαπανούν δισεκατομμύρια δολάρια για να αυξήσουν την παραγωγή τους. Η Σαουδική Αραβία σχεδιάζει να αυξήσει την ημερήσια ικανότητα παραγωγής αργού στα 13 εκατομμύρια βαρέλια από 12 εκατομμύρια έως το 2027.
(Οικονομικός Ταχυδρόμος)