Οι διαφορετικές απόψεις των φορέων και επιχειρήσεων της ελληνικής αγοράς, ανάλογα με το καύσιμο στο οποίο έχουν μέχρι τώρα βασίσει την εμπορική και επενδυτική στρατηγική τους, αλλά και αντεγκλήσεις σε πολιτικό επίπεδο, παρατηρήθηκαν στο στο Ecomobility Conference 2019 το οποίο διοργανώθηκε την Τρίτη στην Αθήνα.
Στο συνέδριο, σύμφωνα με ανακοίνωση των διοργανωτών, εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, των φορέων και των επιχειρήσεων σκιαγράφησαν τα επόμενα βήματα, τις προκλήσεις και τα κίνητρα για την περαιτέρω διείσδυση των εναλλακτικών καυσίμων και της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά.
Σταθάκης: Να επιταχυνθεί η θεσμοθέτηση του πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση και τα εναλλακτικά καύσιμα
Στα κίνητρα για τις βιώσιμες μεταφορές και την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης μιλώντας στο συνέδριο. Ο υπουργός ανέφερε σχετικά ότι: «Όπως διαμορφώνονται τα πράγματα χρειάζονται και ισχυρές ιδέες και πολλές προτάσεις για το πώς θα κινηθούμε. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια θα έρθει στη Βουλή για έναν πρώτο κύκλο συζητήσεων προκειμένου να σταλεί στην Ευρώπη το αμέσως επόμενο διάστημα. Ο Εθνικός Σχεδιασμός προβλέπει ότι: Θα αυξηθεί το μερίδιο των ΑΠΕ στη συνολική κατανάλωση ενέργειας στο 32% και στην παραγωγή ενέργειας στο 57% από το 29% που είναι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι κάθε χρόνο πρέπει να εξοικονομούμε 1,5% της ενέργειας. Αυτός ο στόχος αφορά και σε κατοικίες και πρακτικά σημαίνει ένα «εξοικονομώ κατ’ οίκον» ετησίως. Το ίδιο ισχύει και για τη βιομηχανία, τον τουρισμό κλπ. Στο επίκεντρο είναι οι μεταφορές. Ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι. Για να πετύχουμε τους στόχους μας στις μεταφορές θα πρέπει το ένα στα 10 οχήματα το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητο. Τελικός στόχος είναι το μερίδιο των ΑΠΕ στις μεταφορές να φθάσει 14%».
Αναφερόμενος στις αλλαγές που έχουν γίνει στον ενεργειακό τομέα που έχουν γίνει σημείωσε ότι:
Απελευθερώθηκαν οι αγορές ενέργειας για το σύνολο των δραστηριοτήτων
Διατηρήσαμε τα δίκτυα στο φυσικό αέριο υπό δημόσιο έλεγχο
Λήφθηκαν μέτρα για τη διασύνδεση των νησιών. Έχει επιταχυνθεί η διαδικασία και έπεται η επόμενη διασύνδεση των Κυκλάδων. Η μεγάλη διασύνδεση θα προκηρυχθεί το Μάρτιο.
Το φυσικό αέριο επεκτείνεται ραγδαία σε 32 πόλεις άρα έχει διαμορφωθεί ένα θεσμικό πλαίσιο ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα μέτρα.
Έχει εισαχθεί ο θεσμός των ενεργειακών κοινοτήτων
«Πρέπει με μια παρόμοια φιλοσοφία να προσεγγίσουμε και το θέμα της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Χρειάζεται ένας νόμος, ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα ρυθμίζει πληθώρα θεμάτων για τις υποδομές και τη λειτουργία αγορών ώστε να μπορούν να προσελκυστούν οι ιδιώτες επενδυτές. Ένα επίμαχο θέμα είναι τα κίνητρα.
Τα μελετάμε πολύ προσεκτικά (επιδοτήσεις, φορολογία, χρηματοδότηση κλπ). Τα μελετάμε όλα τώρα και διευρύνεται η γκάμα των κινήτρων», σημείωσε ο κ. Σταθάκης.
Τέλος, αναφερόμενος στα νησιά επεσήμανε ότι έχει δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο κομμάτι του ecomobility και τόνισε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη μετάβαση στις ΑΠΕ ειδικά για τα νησιά που δεν θα διασυνδεθούν. «Έχουν πυκνώσει οι επαφές με εταιρείες που έχουν τεχνολογίες και μπορούν να συνεισφέρουν σε αυτό. Είχαμε επαφές και με την Tesla για βιώσιμα σχέδια στα νησιά».
Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Σταθάκης, σημείωσε ότι οι μεταφορές περιλαμβάνουν και τις θαλάσσιες μεταφορές. «Σε αποστάσεις όπου είναι εφικτές πρέπει να ευνοείται η ηλεκτροκίνηση καραβιών με έργα υποδομής σε συγκεκριμένα λιμάνια. Το μεγάλο στοίχημα είναι μπροστά μας στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η απάντηση στις προκλήσεις είναι η επιτάχυνση της θεσμοθέτησης του πλαισίου μέσω του οποίου θα κινηθούμε, η αποσαφήνιση του πλαισίου κινήτρων και η έμφαση στα νησιά για να επιτευχθεί η μετάβαση», τόνισε.
Σκρέκας: Το πρόβλημα είναι η εφαρμογή των θεωριών και των σχεδίων
Ο βουλευτής Τρικάλων και υπεύθυνος τομέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας της ΝΔ, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο επεσήμανε την ανάγκη στροφής σε φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα αρχής γενομένης από τα μέσα μαζικής μεταφοράς τα οποία θα πρέπει να χρησιμοποιούνται στη θέση των ιδιωτικών ΙΧ. «Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ. Χτυπάει την πόρτα μας. Πρέπει να κινηθούμε σε δυο επίπεδα. Σε δράσεις μετριασμού των φαινομένων που προκαλούν την κλιματική αλλαγή και σε δράσεις που αντιμετωπίζουν τα αποτελέσματα. Στην Ελλάδα αυτή η διαδικασία έχει αναδείξει την παθογένεια που έχουμε σαν χώρα. Είναι έλλειψη της συνέχειας μεταξύ των κυβερνήσεων που διαδέχονται η μια την άλλη. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η εφαρμογή των θεωριών και των σχεδίων. Σήμερα, ο πλανήτης, κατά 90%, κινείται με ορυκτά καύσιμα. Πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα», σημείωσε.
Αρβανιτίδης: Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα δεν έχει όραμα
«Διεθνώς, αναζητούνται, επιστημονικά τεκμηριωμένες, τεχνικά εφικτές και οικονομικά βιώσιμες πολιτικές και δράσεις άμβλυνσης των επιπτώσεών της κλιματικής αλλαγής», επισήμανε μιλώντας στο συνέδριο ο Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, υπεύθυνος Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Κίνημα Αλλαγής, Γιώργος Αρβανιτίδης.
Αναφερόμενος στον Εθνικό Σχεδιασμό για την Ενέργεια και το Κλίμα σημείωσε ότι: «Το ΕΣΕΚ λοιπόν, που έχει καταθέσει η κυβέρνηση στο δημόσιο διάλογο, θέτει ως στόχο τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να είναι τουλάχιστον το 10% του συνολικού στόλου μέχρι το 2030. Πολύ φιλόδοξος στόχος, ομολογουμένως. Ωστόσο, δεν αναφέρει πολιτικές και μέτρα σχετικά με τις υποδομές που απαιτούνται για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου. Με έναν ενεργό στόλο επιβατικών αυτοκινήτων περίπου στα 4 - 4,5 εκ. οχήματα και εκτιμώμενες νέες ταξινομήσεις περίπου 150.000 τον χρόνο την περίοδο 2025-2030 αυτό μπορεί να αποφέρει ένα 8% για το 2030 και ένα 45% για το 2050.Αλλά ας αποδεχτούμε τον φιλόδοξο στόχο, με τι υποδομές αυτό θα γίνει εφικτό; Και έχω υπόψιν μου την μελέτη του ΕΜΠ που έγινε για την ΡΑΕ, με τις προτάσεις για την λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Αντιστοίχως, γίνεται αναφορά στην ηλεκτρική τροφοδότηση των πλοίων κατά των ελλιμενισμό τους, χωρίς ωστόσο να γίνεται μνεία για τις απαιτούμενες υποδομές που πρέπει να αναπτυχθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Επίσης, το ΕΣΕΚ μιλάει για μείωση των εκπομπών αερίων φαινομένου θερμοκηπίου, μέσω της ανάπτυξης δικτύων εναλλακτικών μορφών μεταφοράς, συγκεκριμένα πεζοπορία και ποδηλασία. Επιχείρημα που είναι αβάσιμο καθώς ο αντίκτυπος της κατασκευής ποδηλατοδρόμων στην μείωση των εκπομπών αερίων φαινομένου θερμοκηπίου, είναι μικρός. Παρατηρούμε λοιπόν ότι οι αναφορές του ΕΣΕΚ στην εναλλακτική μετακίνηση είναι περισσότερο διεκπεραιωτικού χαρακτήρα. Χωρίς όραμα και πλάνο».
Βερροιόπουλος: Τα κίνητρα και η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Σε συγκεκριμένα κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας Ενέργειας & Ορυκτών Πόρων, Μιχάλης Βερροιόπουλος. Όπως σημείωσε, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα στα κέντρα των πόλεων και σε κάποια νησιά καθώς επιτρέπει τη ραγδαία μείωση της μόλυνσης της ατμόσφαιρας. Αναφερόμενος στα κίνητρα που προωθούνται, σημείωσε ότι προτείνεται η επιδότηση 1000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικών αυτοκίνητων για να διευκολυνθούν τα νοικοκυριά ενώ τόνισε ότι θα προβλεφθεί άμεση ανάπτυξη της σχετικής δημόσιας υποδομής και στη συνέχεια το βάρος θα πέσει στον ιδιωτικό τομέα, όπως είπε.
Σπυράκη: Σημαντικός παραμένει ο ρόλος των βιοκαυσίμων
Στο ρόλο των βιοκαυσίμων αναφέρθηκε σε βιντεοσκοπημένο χαιρετισμό της η ευρωβουλευτής, Μαρία Σπυράκη. «Αν και η ηλεκτροκίνηση αποτελεί την πλέον υποσχόμενη τεχνολογία, ο ρόλος των βιοκαυσίμων παραμένει σημαντικός. Θα υπάρξει μια παρατεταμένη μεταβατική περίοδος και οφείλουμε να εισάγουμε τη χρήση των βιοκαυσίμων. Η ηλεκτροκίνηση σαφώς είναι ο πλέον αναπτυσσόμενος κλάδος. Πρέπει όμως να λάβουμε υπ’ όψιν ότι προέρχεται από ηλεκτρικό ρεύμα. Στην Ελλάδα αν δεν υπάρξει σταδιακή μετάβαση από το λιγνίτη προς πιο καθαρές λύσεις δεν θα καταφέρουμε πολλά. Δεν υπάρχει περιβαλλοντικό όφελος να κυκλοφορούν ηλεκτρικά οχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενώ από την άλλη υπάρχει επιβάρυνση της ατμόσφαιρας στη Δυτική Μακεδονία».
Σδούκου: Να ακολουθήσουμε τα επιτυχημένα παραδείγματα του εξωτερικού
Σε παραδείγματα του εξωτερικού στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας αναφέρθηκε η κα Αλεξάνδρα Σδούκου, σύμβουλος Ενέργειας του προέδρου της ΝΔ. Η κυρία Σδούκου σημείωσε ότι στο εξωτερικό «υπάρχει σωρεία καλών πρακτικών. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό» και τόνισε ότι από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης προκύπτουν οφέλη αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά καθώς προκύπτουν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας. Εκτίμησε, ωστόσο, ότι απαιτείται συνεργασία μεταξύ Πολιτείας, ιδιωτικού τομέα και ακαδημαϊκών.
Καρακατσάνη (ΡΑΕ): Ανάγκη για συγκροτημένη πολιτική
Την ανάγκη για συγκροτημένη πολιτική στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων ανέδειξε η κυρία Νεκταρία Καρακατσάνη, μέλος του ΔΣ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Όπως σημείωσε, ο ρόλος της ΡΑΕ είναι κρίσιμος για την εποπτεία των κανόνων των διαγωνισμών για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης ενώ ως κυρίαρχο μοντέλο ανέδειξε εκείνο της ανταγωνιστικής αγοράς.
Μυριβήλη: Ενέργειες για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα
Στη στρατηγική για τη βελτίωση της μετακίνησης μέσα στην πόλη αναφέρθηκε η αντιδήμαρχος Πρασίνου, Αστικής Πανίδας, Ανθεκτικότητας και Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή του Δήμου Αθηναίων, Ελένη Μυριβήλη. Η κυρία Μυριβήλη σημείωσε ότι οι συνθήκες για τους πεζούς στην Αθήνα είναι πολύ δύσκολες ενώ επεσήμανε ότι σε επίπεδο στρατηγικής έχουν γίνει κάποια σημαντικά βήματα στο πλαίσιο της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.
«Προχωράμε μέσα από τη χρηματοδότηση του πράσινου ταμείου στην υλοποίηση του ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Έχουμε ξεκινήσει ένα δίκτυο ποδηλάτων για την πόλη της Αθήνας και έχουμε καταλήξει σε πιλοτικές δράσεις (Εξάρχεια, Μιχαήλ Βόδα, Μοφεράτου και Αλκμήνης). Άλλη μελέτη έχει ως αντικείμενο την αναβάθμιση της οδού Ερμού», σημείωσε. Παράλληλα, ανέφερε ότι γίνονται επίσης ενέργειες για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης ενώ κατέληξε εκτιμώντας ότι το «κομμάτι για τη βιώσιμη κινητικότητα θέλει θάρρος από τους πολιτικούς μας».
Ταστάνης, (ΟΑΣΑ): Λεωφορεία προηγμένης τεχνολογίας θα κυκλοφορούν σύντομα στην Αθήνα
Νέα οχήματα προηγμένης τεχνολογίας θα κυκλοφορήσουν στην Αθήνα σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Αναστάσιος Ταστάνης. Όπως τόνισε, ο ΟΑΣΑ έχει μεγάλο μερίδιο στη συζήτηση για τις «πράσινες συγκοινωνίες». «Η διοίκηση του ΟΑΣΑ αναγνωρίζει το σημαντικό ρόλο που πρέπει να παίξουν οι βιώσιμες μετακινήσεις στην Αθήνα. Προς αυτή την κατεύθυνση υλοποιεί συγκεκριμένες δράσεις όπως:
- η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών όπως η εφαρμογή των δυο μεγάλων έργων αναβάθμισης, της τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
- η προώθηση αειφόρου αστικής κινητικότητας, η ανανέωση του γηρασμένου στόλου με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και ο ανασχεδιασμός του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας.
Έχουμε κατακτήσει ένα οικολογικό πρόσημο. Υπάρχει ένα σύστημα συνολικού μήκους 110 χλμ που διαρκώς επεκτείνεται. Η επέκταση της γραμμής 3 θα παραδοθεί το επόμενο διάστημα ενώ με γοργούς ρυθμούς προχωρά ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4», σημείωσε.Ο κ. Ταστάνης αναφέρθηκε και στη δυσκολία αντικατάστασης του στόλου με ηλεκτροκίνητα οχήματα λόγω του υψηλού κόστους και επεσήμανε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων, περί τα 2.022 θερμικά λεωφορεία. Όπως σημείωσε, ο ΟΑΣΑ μέσα στα επόμενα έτη στοχεύει στην αντικατάσταση του στόλου με οχήματα σύγχρονων τεχνολογιών. Μάλιστα μέσα στο επόμενο διάστημα θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την προμήθεια νέων οχημάτων (στόχος είναι η προμήθεια 92 οχημάτων νέας τεχνολογίας εκ των οποίων τα 12 θα είναι ηλεκτρικά). Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ διεκδικεί χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ ύψους 120 εκατ. ευρώ για τρόλεϊ και λεωφορεία.
Μιχαρικόπουλος: Οι δυνατότητες χρηματοδότησης παραμένουν αναξιοποίητες
Στις υποδομές φόρτισης και στις δυνατότητες χρηματοδότησης για την ανάπτυξη του δικτύου αναφέρθηκε ο κ. Δημήτρης Μιχαρικόπουλος, διευθυντής της FORTISIS. Όπως σημείωσε, υπάρχουν αναξιοποίητες δυνατότητες χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κονδύλια και έφερε ως παράδειγμα τα 1,6 δις ευρώ που εντάσσονται σε σχετικό πρόγραμμα από το ΕΣΠΑ σημειώνοντας ότι τίποτα δεν έχει διατεθεί για την ηλεκτροκίνηση. Αναφορικά με την ανάπτυξη του δικτύου, σημείωσε ότι η χώρα βρίσκεται πίσω στο θέμα των σταθμών ταχείας φόρτισης ενώ υποστήριξε το μοντέλο της ανοιχτής ανταγωνιστικής αγοράς επισημαίνοντας ότι είναι «το μόνο που μπορεί να διασφαλίσει καλύτερα κόστη, υπηρεσίες και βιωσιμότητα στον τομέα της φόρτισης». Μάλιστα, σημείωσε ότι η υπηρεσία φόρτισης δεν είναι πώληση ενέργειας μόνο αλλά περιλαμβάνει πολλά πράγματα. Όσον αφορά στην Ελλάδα, σημείωσε ότι «έξι στους επτά χρήστες δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ ένα κοινό σημείο φόρτισης πιθανώς επειδή δεν τους είναι βολικό. Πρέπει να υπάρξει βέβαια και δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Πρέπει να δούμε υπό ποιες προϋποθέσεις θα γίνει αυτό».
Κοπανάκης (ΔΕΗ): Η στρατηγική της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση
Στη στρατηγική της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Γιάννης Κοπανάκης, Γενικός Διευθυντής Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΗ. Όπως σημείωσε, η στρατηγική βασίζεται στην επιτάχυνση ανάπτυξης των ΑΠΕ και στις επενδύσεις στα δίκτυα και την αποθήκευση. Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι: «Η ελληνική αγορά δεν έχει υιοθετήσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία στα μέσα μαζικής μεταφοράς η οποία επιφέρει αλλαγές όπως είναι η ανάπτυξη υποδομών και άλλες επιπτώσεις στο ενεργειακό ισοζύγιο όπως είναι η αύξηση της ζήτησης για ενέργεια. Η ηλεκτροκίνηση πρέπει να συνδυάζεται με πράσινη ενέργεια. Πρέπει να συνδυαστούν με νέα έργα ΑΠΕ. Προτείνουμε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία : εξατομικευμένη μελέτη σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του χώρου μεταφορών, υποδομές επαναφόρτισης και συντήρηση. Προσφέρουμε δηλαδή μια μακροχρόνια σύμβαση που θα περιλαμβάνει και το κόστος ενέργειας και το κόστος συντήρησης του εξοπλισμού. Συνεργαζόμαστε με εταιρείες του κλάδου και απευθυνόμαστε σε δήμους, τοπικές κοινότητες και σε εταιρείες που ασχολούνται με τον κλάδο των μεταφορών και των αστικών συγκοινωνιών». Παράλληλα, σημείωσε ότι η χώρα θα πρέπει να προσαρμοστεί κατάλληλα στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και να ευνοήσει την ανάπτυξη ως ανταγωνιστική αγορά, χωρίς «barriers» όπως σημείωσε. Ακόμη, αναφέρθηκε στο δίκτυο φορτιστών της ΔΕΗ το οποίο θα είναι προσβάσιμο σε δημόσιους χώρους ενώ τόνισε την ανάγκη για την ανάπτυξη ενός ανταγωνιστικού μοντέλου προμήθειας εναλλακτικών καυσίμων σε όλο τον τομέα μεταφορών. «Όλες οι εταιρείες του τομέα θα πρέπει να έχουν δυνατότητα πρόσβασης χωρίς εμπόδια στον τελικό πελάτη. Πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα δραστηριοποίησης σε υποδομές αποθήκευσης, διακίνησης φυσικού αερίου (και ως εμπορική δραστηριότητα)», τόνισε. Τέλος, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα για θέσπιση ισχυρότερων κινήτρων προκειμένου να δοθεί έναυσμα για την πραγματική ανάπτυξη της αγοράς στις υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης (επιδότηση, διόδια, φοροελαφρύνσεις).
Οικονομίδης (ΔΕΠΑ): Νέες επενδύσεις σε υποδομές και βελτίωση του θεσμικού πλαισίου
Στην ανάγκη βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου για την αεριοκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Στέφανος Οικονομίδης, διευθυντής δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ. Ο κ. Οικονομίδης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου (οικονομικά, περιβαλλοντικά) σε σχέση με συμβατικά καύσιμα ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θεσμικό πλαίσιο. Όπως τόνισε το θεσμικό πλαίσιο εξελίσσεται από την ίδια τη ΔΕΠΑ από το 2014 αλλά υπάρχει ανάγκη βελτίωσής του. «Η Πολιτεία να ασχοληθεί συστηματικά με τα εναλλακτικά καύσιμα και να το κάνει με τρόπο οργανωμένο, να σχεδιάσει έναν οδικό χάρτη εναλλακτικών καυσίμων», ανέφερε. Σχετικά με τις επενδύσεις σε νέες υποδομές, τόνισε ότι υπό κατασκευή βρίσκονται 12 πρατήρια σε Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Ψαθόπυργο, Χαλκίδα, Καρδίτσα, Σχηματάρι, Λάρισα, Κοζάνη, Σέρρες, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη και Θεσσαλονίκη. Ο κ. Οικονομίδης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να υπάρξουν συνέργειες μεταξύ των εταιρειών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου ενώ εκτίμησε ότι «ο πλήρης εξηλεκτρισμός δεν σημαίνει απανθρακοποίηση. Θα μεσολαβήσουν μεταβατικές δεκαετίες καθώς δημιουργούνται σοβαροί προβληματισμοί. Ο άνθρακας και ο λιγνίτης θα αποσυρθούν με βραδείς ρυθμούς ενώ δεν υπάρχει σήμερα ηλεκτρική λύση για την εποχιακή διακύμανση της ζήτησης. Παράλληλα, δεν πρέπει να αγνοούμε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα κοστίζουν το διπλάσιο από ό,τι τα συμβατικά CNG», τόνισε.
Ζαχαριάδης (Elpedison): Τα επιχειρηματικά μοντέλα για την ηλεκτροκίνηση
Στα επιχειρηματικά μοντέλα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα αναφέρθηκε ο κ. Νίκος Ζαχαριάδης, διευθύνων σύμβουλος της Elpedison. Όπως σημείωσε το 2030 ο εκτιμώμενος αριθμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα θα φθάσει τα 15.000 και κάθε σημείο φόρτισης θα δέχεται περίπου 700 επισκέψεις το χρόνο. «Το οικονομικό κίνητρο προέρχεται από την επίσκεψη του πελάτη και όχι από την κατανάλωση ρεύματος. Αντίθετα, υπάρχει ισχυρό κίνητρο να έχεις φορτιστή όταν κάνεις άλλες δραστηριότητας π.χ σε ένα parking», σημείωσε. Όπως εκτίμησε, η αποδοτικότερη ανάπτυξη επιτυγχάνεται με το «μοντέλο διαγωνισμού και παραχώρησης» και σημείωσε ότι πρέπει να επιτραπεί στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να εγκαθιστούν οι ίδιοι έξυπνους μετρητές.
Κονιστής (Volkswagen): Απαιτείται συντονισμός προσπαθειών και αλλαγή κουλτούρας
Στις προοπτικές ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων και στις ευκαιρίες που προκύπτουν για τις επιχειρήσεις και τις αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρθηκε ο κ. Θανάσης Κονιστής, διευθυντής πωλήσεων και marketing της Volkswagen. «Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ένα ζήτημα πιο επίκαιρο από ποτέ. Η αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της δουλεύει πολύ γρήγορα και θα δούμε πως θα επηρεαστεί το status του κλάδου». Όσον αφορά στο κόστος, σημείωσε ότι για την ηλεκτροκίνηση το κόστος το 2019 μειώθηκε κατά 90% ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι ο κλάδος έχει μεγάλη δυναμική εφόσον σύμφωνα με προβλέψεις το 2040 το 35% των συνολικών πωλήσεων θα αφορά στα ηλεκτροκίνητα. Η Ελλάδα έχει μείνει πίσω στον κλάδο αυτό σε σχέση με την Ευρώπη όπως επεσήμανε και σημείωσε ότι πέρυσι πωλήθηκαν κάτω από 100 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ενώ ο συνολικός στόλος δεν ξεπερνά τα 400. Ο ίδιος τόνισε ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης ενώ έφερε ως παράδειγμα το μοντέλο που ακολουθείται στο νησί της Ρόδο όπου ιδιωτική εταιρεία ξεκινά το concept του car sharing ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, ως την άνοιξη του 2019 στο νησί θα λειτουργούν 10 κοινόχρηστοι σταθμοί φόρτισης οι οποίοι θα είναι διάσπαρτοι σε δημοφιλείς επιχειρήσεις του νησιού.
Αναφερόμενος στην αεριοκίνηση, σημείωσε ότι ως κλάδος έχει κάνει πολλά βήματα προόδου τα τελευταία χρόνια. Ο αριθμός των εργοστασιακών προτάσεων αυξάνεται και από τα δύο μοντέλα που είχαν τεθεί στη διάθεση των καταναλωτών το 2013 έχουμε φθάσει στα έξι.
Τσοπελογιάννης: Nα αποφασίσει το κράτος με ποιους είναι
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου «Τσοπελογιάννης», κύριος Δημήτρης Τσοπελογιάννης , αναφέρθηκε στην ανάπτυξη της υγραεριοκίνησης και της αεριοκίνησης και σημείωσε ότι ο κλάδος μπορεί να προσφέρει ισάξια οφέλη προς όλους. «Έχοντας μελετήσει αρκετά την αγορά εντός και εκτός συνόρων πιστεύουμε ότι τα εναλλακτικά καύσιμα δεν έχουν διανύσει ούτε τη μισή απόσταση της διαδρομής τους. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ δείχνουν το δρόμο για το αύριο της εναλλακτικής μετακίνησης. Η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει. Οι επιδοτήσεις αποτελούν μια πάγια τακτική των αναπτυγμένων χωρών (π.χ Ιταλία). Η ελληνική Πολιτεία πρέπει να μιμηθεί παραδείγματα όσον αφορά στους προμηθευτές, τους επαγγελματίες, την κατανάλωση και το περιβάλλον. Για παράδειγμα στη Νέα Υόρκη υπάρχουν 12.500 σχολικά που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα. Τα δικά μας σχολικά και τα οχήματα του ΕΚΑΒ μπορούν να κινηθούν με εναλλακτικά καύσιμα όπως είναι το φυσικό αέριο. Πρέπει να δώσουμε ώθηση στους επαγγελματίες όπως είναι οι οδηγοί ταξί και να αντλήσουν πλεονεκτήματα ειδικά τώρα που είναι αυξημένη η τιμή του πετρελαίου και της βενζίνης. Οι κρατικοί φορείς πρέπει να αναλάβουν δράση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν ευρέως στην τεχνολογία και των εναλλακτικών καύσιμων. Οι βιομηχανίες αγκαλιάζουν τον κλάδο αλλά είναι άνιση η μεταχείριση μεταξύ εργοστασιακών και μη εργοστασιακών υγραεριοκίνητων. Όσα έχουν υποστεί μετατροπές από ελληνικές επιχειρήσεις πληρώνουν τέλη ενώ όσα εισάγονται από ξένες βιομηχανίες όχι. Το κράτος πρέπει να αποφασίσει με ποιους είναι και αν τελικά θα δώσει κίνητρα στους επιχειρηματίες του εξωτερικού ή στους Έλληνες.
Στο συνέδριο, σύμφωνα με ανακοίνωση των διοργανωτών, εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, των φορέων και των επιχειρήσεων σκιαγράφησαν τα επόμενα βήματα, τις προκλήσεις και τα κίνητρα για την περαιτέρω διείσδυση των εναλλακτικών καυσίμων και της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά.
Σταθάκης: Να επιταχυνθεί η θεσμοθέτηση του πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση και τα εναλλακτικά καύσιμα
Στα κίνητρα για τις βιώσιμες μεταφορές και την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης μιλώντας στο συνέδριο. Ο υπουργός ανέφερε σχετικά ότι: «Όπως διαμορφώνονται τα πράγματα χρειάζονται και ισχυρές ιδέες και πολλές προτάσεις για το πώς θα κινηθούμε. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια θα έρθει στη Βουλή για έναν πρώτο κύκλο συζητήσεων προκειμένου να σταλεί στην Ευρώπη το αμέσως επόμενο διάστημα. Ο Εθνικός Σχεδιασμός προβλέπει ότι: Θα αυξηθεί το μερίδιο των ΑΠΕ στη συνολική κατανάλωση ενέργειας στο 32% και στην παραγωγή ενέργειας στο 57% από το 29% που είναι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι κάθε χρόνο πρέπει να εξοικονομούμε 1,5% της ενέργειας. Αυτός ο στόχος αφορά και σε κατοικίες και πρακτικά σημαίνει ένα «εξοικονομώ κατ’ οίκον» ετησίως. Το ίδιο ισχύει και για τη βιομηχανία, τον τουρισμό κλπ. Στο επίκεντρο είναι οι μεταφορές. Ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι. Για να πετύχουμε τους στόχους μας στις μεταφορές θα πρέπει το ένα στα 10 οχήματα το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητο. Τελικός στόχος είναι το μερίδιο των ΑΠΕ στις μεταφορές να φθάσει 14%».
Αναφερόμενος στις αλλαγές που έχουν γίνει στον ενεργειακό τομέα που έχουν γίνει σημείωσε ότι:
Απελευθερώθηκαν οι αγορές ενέργειας για το σύνολο των δραστηριοτήτων
Διατηρήσαμε τα δίκτυα στο φυσικό αέριο υπό δημόσιο έλεγχο
Λήφθηκαν μέτρα για τη διασύνδεση των νησιών. Έχει επιταχυνθεί η διαδικασία και έπεται η επόμενη διασύνδεση των Κυκλάδων. Η μεγάλη διασύνδεση θα προκηρυχθεί το Μάρτιο.
Το φυσικό αέριο επεκτείνεται ραγδαία σε 32 πόλεις άρα έχει διαμορφωθεί ένα θεσμικό πλαίσιο ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα μέτρα.
Έχει εισαχθεί ο θεσμός των ενεργειακών κοινοτήτων
«Πρέπει με μια παρόμοια φιλοσοφία να προσεγγίσουμε και το θέμα της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Χρειάζεται ένας νόμος, ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα ρυθμίζει πληθώρα θεμάτων για τις υποδομές και τη λειτουργία αγορών ώστε να μπορούν να προσελκυστούν οι ιδιώτες επενδυτές. Ένα επίμαχο θέμα είναι τα κίνητρα.
Τα μελετάμε πολύ προσεκτικά (επιδοτήσεις, φορολογία, χρηματοδότηση κλπ). Τα μελετάμε όλα τώρα και διευρύνεται η γκάμα των κινήτρων», σημείωσε ο κ. Σταθάκης.
Τέλος, αναφερόμενος στα νησιά επεσήμανε ότι έχει δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο κομμάτι του ecomobility και τόνισε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη μετάβαση στις ΑΠΕ ειδικά για τα νησιά που δεν θα διασυνδεθούν. «Έχουν πυκνώσει οι επαφές με εταιρείες που έχουν τεχνολογίες και μπορούν να συνεισφέρουν σε αυτό. Είχαμε επαφές και με την Tesla για βιώσιμα σχέδια στα νησιά».
Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Σταθάκης, σημείωσε ότι οι μεταφορές περιλαμβάνουν και τις θαλάσσιες μεταφορές. «Σε αποστάσεις όπου είναι εφικτές πρέπει να ευνοείται η ηλεκτροκίνηση καραβιών με έργα υποδομής σε συγκεκριμένα λιμάνια. Το μεγάλο στοίχημα είναι μπροστά μας στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η απάντηση στις προκλήσεις είναι η επιτάχυνση της θεσμοθέτησης του πλαισίου μέσω του οποίου θα κινηθούμε, η αποσαφήνιση του πλαισίου κινήτρων και η έμφαση στα νησιά για να επιτευχθεί η μετάβαση», τόνισε.
Σκρέκας: Το πρόβλημα είναι η εφαρμογή των θεωριών και των σχεδίων
Ο βουλευτής Τρικάλων και υπεύθυνος τομέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας της ΝΔ, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο επεσήμανε την ανάγκη στροφής σε φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα αρχής γενομένης από τα μέσα μαζικής μεταφοράς τα οποία θα πρέπει να χρησιμοποιούνται στη θέση των ιδιωτικών ΙΧ. «Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ. Χτυπάει την πόρτα μας. Πρέπει να κινηθούμε σε δυο επίπεδα. Σε δράσεις μετριασμού των φαινομένων που προκαλούν την κλιματική αλλαγή και σε δράσεις που αντιμετωπίζουν τα αποτελέσματα. Στην Ελλάδα αυτή η διαδικασία έχει αναδείξει την παθογένεια που έχουμε σαν χώρα. Είναι έλλειψη της συνέχειας μεταξύ των κυβερνήσεων που διαδέχονται η μια την άλλη. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η εφαρμογή των θεωριών και των σχεδίων. Σήμερα, ο πλανήτης, κατά 90%, κινείται με ορυκτά καύσιμα. Πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα», σημείωσε.
Αρβανιτίδης: Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα δεν έχει όραμα
«Διεθνώς, αναζητούνται, επιστημονικά τεκμηριωμένες, τεχνικά εφικτές και οικονομικά βιώσιμες πολιτικές και δράσεις άμβλυνσης των επιπτώσεών της κλιματικής αλλαγής», επισήμανε μιλώντας στο συνέδριο ο Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, υπεύθυνος Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Κίνημα Αλλαγής, Γιώργος Αρβανιτίδης.
Αναφερόμενος στον Εθνικό Σχεδιασμό για την Ενέργεια και το Κλίμα σημείωσε ότι: «Το ΕΣΕΚ λοιπόν, που έχει καταθέσει η κυβέρνηση στο δημόσιο διάλογο, θέτει ως στόχο τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να είναι τουλάχιστον το 10% του συνολικού στόλου μέχρι το 2030. Πολύ φιλόδοξος στόχος, ομολογουμένως. Ωστόσο, δεν αναφέρει πολιτικές και μέτρα σχετικά με τις υποδομές που απαιτούνται για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου. Με έναν ενεργό στόλο επιβατικών αυτοκινήτων περίπου στα 4 - 4,5 εκ. οχήματα και εκτιμώμενες νέες ταξινομήσεις περίπου 150.000 τον χρόνο την περίοδο 2025-2030 αυτό μπορεί να αποφέρει ένα 8% για το 2030 και ένα 45% για το 2050.Αλλά ας αποδεχτούμε τον φιλόδοξο στόχο, με τι υποδομές αυτό θα γίνει εφικτό; Και έχω υπόψιν μου την μελέτη του ΕΜΠ που έγινε για την ΡΑΕ, με τις προτάσεις για την λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Αντιστοίχως, γίνεται αναφορά στην ηλεκτρική τροφοδότηση των πλοίων κατά των ελλιμενισμό τους, χωρίς ωστόσο να γίνεται μνεία για τις απαιτούμενες υποδομές που πρέπει να αναπτυχθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Επίσης, το ΕΣΕΚ μιλάει για μείωση των εκπομπών αερίων φαινομένου θερμοκηπίου, μέσω της ανάπτυξης δικτύων εναλλακτικών μορφών μεταφοράς, συγκεκριμένα πεζοπορία και ποδηλασία. Επιχείρημα που είναι αβάσιμο καθώς ο αντίκτυπος της κατασκευής ποδηλατοδρόμων στην μείωση των εκπομπών αερίων φαινομένου θερμοκηπίου, είναι μικρός. Παρατηρούμε λοιπόν ότι οι αναφορές του ΕΣΕΚ στην εναλλακτική μετακίνηση είναι περισσότερο διεκπεραιωτικού χαρακτήρα. Χωρίς όραμα και πλάνο».
Βερροιόπουλος: Τα κίνητρα και η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Σε συγκεκριμένα κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας Ενέργειας & Ορυκτών Πόρων, Μιχάλης Βερροιόπουλος. Όπως σημείωσε, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα στα κέντρα των πόλεων και σε κάποια νησιά καθώς επιτρέπει τη ραγδαία μείωση της μόλυνσης της ατμόσφαιρας. Αναφερόμενος στα κίνητρα που προωθούνται, σημείωσε ότι προτείνεται η επιδότηση 1000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικών αυτοκίνητων για να διευκολυνθούν τα νοικοκυριά ενώ τόνισε ότι θα προβλεφθεί άμεση ανάπτυξη της σχετικής δημόσιας υποδομής και στη συνέχεια το βάρος θα πέσει στον ιδιωτικό τομέα, όπως είπε.
Σπυράκη: Σημαντικός παραμένει ο ρόλος των βιοκαυσίμων
Στο ρόλο των βιοκαυσίμων αναφέρθηκε σε βιντεοσκοπημένο χαιρετισμό της η ευρωβουλευτής, Μαρία Σπυράκη. «Αν και η ηλεκτροκίνηση αποτελεί την πλέον υποσχόμενη τεχνολογία, ο ρόλος των βιοκαυσίμων παραμένει σημαντικός. Θα υπάρξει μια παρατεταμένη μεταβατική περίοδος και οφείλουμε να εισάγουμε τη χρήση των βιοκαυσίμων. Η ηλεκτροκίνηση σαφώς είναι ο πλέον αναπτυσσόμενος κλάδος. Πρέπει όμως να λάβουμε υπ’ όψιν ότι προέρχεται από ηλεκτρικό ρεύμα. Στην Ελλάδα αν δεν υπάρξει σταδιακή μετάβαση από το λιγνίτη προς πιο καθαρές λύσεις δεν θα καταφέρουμε πολλά. Δεν υπάρχει περιβαλλοντικό όφελος να κυκλοφορούν ηλεκτρικά οχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενώ από την άλλη υπάρχει επιβάρυνση της ατμόσφαιρας στη Δυτική Μακεδονία».
Σδούκου: Να ακολουθήσουμε τα επιτυχημένα παραδείγματα του εξωτερικού
Σε παραδείγματα του εξωτερικού στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας αναφέρθηκε η κα Αλεξάνδρα Σδούκου, σύμβουλος Ενέργειας του προέδρου της ΝΔ. Η κυρία Σδούκου σημείωσε ότι στο εξωτερικό «υπάρχει σωρεία καλών πρακτικών. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό» και τόνισε ότι από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης προκύπτουν οφέλη αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά καθώς προκύπτουν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας. Εκτίμησε, ωστόσο, ότι απαιτείται συνεργασία μεταξύ Πολιτείας, ιδιωτικού τομέα και ακαδημαϊκών.
Καρακατσάνη (ΡΑΕ): Ανάγκη για συγκροτημένη πολιτική
Την ανάγκη για συγκροτημένη πολιτική στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων ανέδειξε η κυρία Νεκταρία Καρακατσάνη, μέλος του ΔΣ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Όπως σημείωσε, ο ρόλος της ΡΑΕ είναι κρίσιμος για την εποπτεία των κανόνων των διαγωνισμών για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης ενώ ως κυρίαρχο μοντέλο ανέδειξε εκείνο της ανταγωνιστικής αγοράς.
Μυριβήλη: Ενέργειες για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα
Στη στρατηγική για τη βελτίωση της μετακίνησης μέσα στην πόλη αναφέρθηκε η αντιδήμαρχος Πρασίνου, Αστικής Πανίδας, Ανθεκτικότητας και Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή του Δήμου Αθηναίων, Ελένη Μυριβήλη. Η κυρία Μυριβήλη σημείωσε ότι οι συνθήκες για τους πεζούς στην Αθήνα είναι πολύ δύσκολες ενώ επεσήμανε ότι σε επίπεδο στρατηγικής έχουν γίνει κάποια σημαντικά βήματα στο πλαίσιο της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.
«Προχωράμε μέσα από τη χρηματοδότηση του πράσινου ταμείου στην υλοποίηση του ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Έχουμε ξεκινήσει ένα δίκτυο ποδηλάτων για την πόλη της Αθήνας και έχουμε καταλήξει σε πιλοτικές δράσεις (Εξάρχεια, Μιχαήλ Βόδα, Μοφεράτου και Αλκμήνης). Άλλη μελέτη έχει ως αντικείμενο την αναβάθμιση της οδού Ερμού», σημείωσε. Παράλληλα, ανέφερε ότι γίνονται επίσης ενέργειες για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης ενώ κατέληξε εκτιμώντας ότι το «κομμάτι για τη βιώσιμη κινητικότητα θέλει θάρρος από τους πολιτικούς μας».
Ταστάνης, (ΟΑΣΑ): Λεωφορεία προηγμένης τεχνολογίας θα κυκλοφορούν σύντομα στην Αθήνα
Νέα οχήματα προηγμένης τεχνολογίας θα κυκλοφορήσουν στην Αθήνα σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Αναστάσιος Ταστάνης. Όπως τόνισε, ο ΟΑΣΑ έχει μεγάλο μερίδιο στη συζήτηση για τις «πράσινες συγκοινωνίες». «Η διοίκηση του ΟΑΣΑ αναγνωρίζει το σημαντικό ρόλο που πρέπει να παίξουν οι βιώσιμες μετακινήσεις στην Αθήνα. Προς αυτή την κατεύθυνση υλοποιεί συγκεκριμένες δράσεις όπως:
- η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών όπως η εφαρμογή των δυο μεγάλων έργων αναβάθμισης, της τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
- η προώθηση αειφόρου αστικής κινητικότητας, η ανανέωση του γηρασμένου στόλου με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και ο ανασχεδιασμός του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας.
Έχουμε κατακτήσει ένα οικολογικό πρόσημο. Υπάρχει ένα σύστημα συνολικού μήκους 110 χλμ που διαρκώς επεκτείνεται. Η επέκταση της γραμμής 3 θα παραδοθεί το επόμενο διάστημα ενώ με γοργούς ρυθμούς προχωρά ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4», σημείωσε.Ο κ. Ταστάνης αναφέρθηκε και στη δυσκολία αντικατάστασης του στόλου με ηλεκτροκίνητα οχήματα λόγω του υψηλού κόστους και επεσήμανε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων, περί τα 2.022 θερμικά λεωφορεία. Όπως σημείωσε, ο ΟΑΣΑ μέσα στα επόμενα έτη στοχεύει στην αντικατάσταση του στόλου με οχήματα σύγχρονων τεχνολογιών. Μάλιστα μέσα στο επόμενο διάστημα θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την προμήθεια νέων οχημάτων (στόχος είναι η προμήθεια 92 οχημάτων νέας τεχνολογίας εκ των οποίων τα 12 θα είναι ηλεκτρικά). Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ διεκδικεί χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ ύψους 120 εκατ. ευρώ για τρόλεϊ και λεωφορεία.
Μιχαρικόπουλος: Οι δυνατότητες χρηματοδότησης παραμένουν αναξιοποίητες
Στις υποδομές φόρτισης και στις δυνατότητες χρηματοδότησης για την ανάπτυξη του δικτύου αναφέρθηκε ο κ. Δημήτρης Μιχαρικόπουλος, διευθυντής της FORTISIS. Όπως σημείωσε, υπάρχουν αναξιοποίητες δυνατότητες χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κονδύλια και έφερε ως παράδειγμα τα 1,6 δις ευρώ που εντάσσονται σε σχετικό πρόγραμμα από το ΕΣΠΑ σημειώνοντας ότι τίποτα δεν έχει διατεθεί για την ηλεκτροκίνηση. Αναφορικά με την ανάπτυξη του δικτύου, σημείωσε ότι η χώρα βρίσκεται πίσω στο θέμα των σταθμών ταχείας φόρτισης ενώ υποστήριξε το μοντέλο της ανοιχτής ανταγωνιστικής αγοράς επισημαίνοντας ότι είναι «το μόνο που μπορεί να διασφαλίσει καλύτερα κόστη, υπηρεσίες και βιωσιμότητα στον τομέα της φόρτισης». Μάλιστα, σημείωσε ότι η υπηρεσία φόρτισης δεν είναι πώληση ενέργειας μόνο αλλά περιλαμβάνει πολλά πράγματα. Όσον αφορά στην Ελλάδα, σημείωσε ότι «έξι στους επτά χρήστες δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ ένα κοινό σημείο φόρτισης πιθανώς επειδή δεν τους είναι βολικό. Πρέπει να υπάρξει βέβαια και δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Πρέπει να δούμε υπό ποιες προϋποθέσεις θα γίνει αυτό».
Κοπανάκης (ΔΕΗ): Η στρατηγική της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση
Στη στρατηγική της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Γιάννης Κοπανάκης, Γενικός Διευθυντής Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΗ. Όπως σημείωσε, η στρατηγική βασίζεται στην επιτάχυνση ανάπτυξης των ΑΠΕ και στις επενδύσεις στα δίκτυα και την αποθήκευση. Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι: «Η ελληνική αγορά δεν έχει υιοθετήσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία στα μέσα μαζικής μεταφοράς η οποία επιφέρει αλλαγές όπως είναι η ανάπτυξη υποδομών και άλλες επιπτώσεις στο ενεργειακό ισοζύγιο όπως είναι η αύξηση της ζήτησης για ενέργεια. Η ηλεκτροκίνηση πρέπει να συνδυάζεται με πράσινη ενέργεια. Πρέπει να συνδυαστούν με νέα έργα ΑΠΕ. Προτείνουμε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία : εξατομικευμένη μελέτη σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του χώρου μεταφορών, υποδομές επαναφόρτισης και συντήρηση. Προσφέρουμε δηλαδή μια μακροχρόνια σύμβαση που θα περιλαμβάνει και το κόστος ενέργειας και το κόστος συντήρησης του εξοπλισμού. Συνεργαζόμαστε με εταιρείες του κλάδου και απευθυνόμαστε σε δήμους, τοπικές κοινότητες και σε εταιρείες που ασχολούνται με τον κλάδο των μεταφορών και των αστικών συγκοινωνιών». Παράλληλα, σημείωσε ότι η χώρα θα πρέπει να προσαρμοστεί κατάλληλα στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και να ευνοήσει την ανάπτυξη ως ανταγωνιστική αγορά, χωρίς «barriers» όπως σημείωσε. Ακόμη, αναφέρθηκε στο δίκτυο φορτιστών της ΔΕΗ το οποίο θα είναι προσβάσιμο σε δημόσιους χώρους ενώ τόνισε την ανάγκη για την ανάπτυξη ενός ανταγωνιστικού μοντέλου προμήθειας εναλλακτικών καυσίμων σε όλο τον τομέα μεταφορών. «Όλες οι εταιρείες του τομέα θα πρέπει να έχουν δυνατότητα πρόσβασης χωρίς εμπόδια στον τελικό πελάτη. Πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα δραστηριοποίησης σε υποδομές αποθήκευσης, διακίνησης φυσικού αερίου (και ως εμπορική δραστηριότητα)», τόνισε. Τέλος, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα για θέσπιση ισχυρότερων κινήτρων προκειμένου να δοθεί έναυσμα για την πραγματική ανάπτυξη της αγοράς στις υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης (επιδότηση, διόδια, φοροελαφρύνσεις).
Οικονομίδης (ΔΕΠΑ): Νέες επενδύσεις σε υποδομές και βελτίωση του θεσμικού πλαισίου
Στην ανάγκη βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου για την αεριοκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Στέφανος Οικονομίδης, διευθυντής δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ. Ο κ. Οικονομίδης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου (οικονομικά, περιβαλλοντικά) σε σχέση με συμβατικά καύσιμα ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θεσμικό πλαίσιο. Όπως τόνισε το θεσμικό πλαίσιο εξελίσσεται από την ίδια τη ΔΕΠΑ από το 2014 αλλά υπάρχει ανάγκη βελτίωσής του. «Η Πολιτεία να ασχοληθεί συστηματικά με τα εναλλακτικά καύσιμα και να το κάνει με τρόπο οργανωμένο, να σχεδιάσει έναν οδικό χάρτη εναλλακτικών καυσίμων», ανέφερε. Σχετικά με τις επενδύσεις σε νέες υποδομές, τόνισε ότι υπό κατασκευή βρίσκονται 12 πρατήρια σε Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Ψαθόπυργο, Χαλκίδα, Καρδίτσα, Σχηματάρι, Λάρισα, Κοζάνη, Σέρρες, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη και Θεσσαλονίκη. Ο κ. Οικονομίδης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να υπάρξουν συνέργειες μεταξύ των εταιρειών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου ενώ εκτίμησε ότι «ο πλήρης εξηλεκτρισμός δεν σημαίνει απανθρακοποίηση. Θα μεσολαβήσουν μεταβατικές δεκαετίες καθώς δημιουργούνται σοβαροί προβληματισμοί. Ο άνθρακας και ο λιγνίτης θα αποσυρθούν με βραδείς ρυθμούς ενώ δεν υπάρχει σήμερα ηλεκτρική λύση για την εποχιακή διακύμανση της ζήτησης. Παράλληλα, δεν πρέπει να αγνοούμε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα κοστίζουν το διπλάσιο από ό,τι τα συμβατικά CNG», τόνισε.
Ζαχαριάδης (Elpedison): Τα επιχειρηματικά μοντέλα για την ηλεκτροκίνηση
Στα επιχειρηματικά μοντέλα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα αναφέρθηκε ο κ. Νίκος Ζαχαριάδης, διευθύνων σύμβουλος της Elpedison. Όπως σημείωσε το 2030 ο εκτιμώμενος αριθμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα θα φθάσει τα 15.000 και κάθε σημείο φόρτισης θα δέχεται περίπου 700 επισκέψεις το χρόνο. «Το οικονομικό κίνητρο προέρχεται από την επίσκεψη του πελάτη και όχι από την κατανάλωση ρεύματος. Αντίθετα, υπάρχει ισχυρό κίνητρο να έχεις φορτιστή όταν κάνεις άλλες δραστηριότητας π.χ σε ένα parking», σημείωσε. Όπως εκτίμησε, η αποδοτικότερη ανάπτυξη επιτυγχάνεται με το «μοντέλο διαγωνισμού και παραχώρησης» και σημείωσε ότι πρέπει να επιτραπεί στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να εγκαθιστούν οι ίδιοι έξυπνους μετρητές.
Κονιστής (Volkswagen): Απαιτείται συντονισμός προσπαθειών και αλλαγή κουλτούρας
Στις προοπτικές ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων και στις ευκαιρίες που προκύπτουν για τις επιχειρήσεις και τις αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρθηκε ο κ. Θανάσης Κονιστής, διευθυντής πωλήσεων και marketing της Volkswagen. «Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ένα ζήτημα πιο επίκαιρο από ποτέ. Η αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της δουλεύει πολύ γρήγορα και θα δούμε πως θα επηρεαστεί το status του κλάδου». Όσον αφορά στο κόστος, σημείωσε ότι για την ηλεκτροκίνηση το κόστος το 2019 μειώθηκε κατά 90% ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι ο κλάδος έχει μεγάλη δυναμική εφόσον σύμφωνα με προβλέψεις το 2040 το 35% των συνολικών πωλήσεων θα αφορά στα ηλεκτροκίνητα. Η Ελλάδα έχει μείνει πίσω στον κλάδο αυτό σε σχέση με την Ευρώπη όπως επεσήμανε και σημείωσε ότι πέρυσι πωλήθηκαν κάτω από 100 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ενώ ο συνολικός στόλος δεν ξεπερνά τα 400. Ο ίδιος τόνισε ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης ενώ έφερε ως παράδειγμα το μοντέλο που ακολουθείται στο νησί της Ρόδο όπου ιδιωτική εταιρεία ξεκινά το concept του car sharing ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, ως την άνοιξη του 2019 στο νησί θα λειτουργούν 10 κοινόχρηστοι σταθμοί φόρτισης οι οποίοι θα είναι διάσπαρτοι σε δημοφιλείς επιχειρήσεις του νησιού.
Αναφερόμενος στην αεριοκίνηση, σημείωσε ότι ως κλάδος έχει κάνει πολλά βήματα προόδου τα τελευταία χρόνια. Ο αριθμός των εργοστασιακών προτάσεων αυξάνεται και από τα δύο μοντέλα που είχαν τεθεί στη διάθεση των καταναλωτών το 2013 έχουμε φθάσει στα έξι.
Τσοπελογιάννης: Nα αποφασίσει το κράτος με ποιους είναι
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου «Τσοπελογιάννης», κύριος Δημήτρης Τσοπελογιάννης , αναφέρθηκε στην ανάπτυξη της υγραεριοκίνησης και της αεριοκίνησης και σημείωσε ότι ο κλάδος μπορεί να προσφέρει ισάξια οφέλη προς όλους. «Έχοντας μελετήσει αρκετά την αγορά εντός και εκτός συνόρων πιστεύουμε ότι τα εναλλακτικά καύσιμα δεν έχουν διανύσει ούτε τη μισή απόσταση της διαδρομής τους. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ δείχνουν το δρόμο για το αύριο της εναλλακτικής μετακίνησης. Η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει. Οι επιδοτήσεις αποτελούν μια πάγια τακτική των αναπτυγμένων χωρών (π.χ Ιταλία). Η ελληνική Πολιτεία πρέπει να μιμηθεί παραδείγματα όσον αφορά στους προμηθευτές, τους επαγγελματίες, την κατανάλωση και το περιβάλλον. Για παράδειγμα στη Νέα Υόρκη υπάρχουν 12.500 σχολικά που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα. Τα δικά μας σχολικά και τα οχήματα του ΕΚΑΒ μπορούν να κινηθούν με εναλλακτικά καύσιμα όπως είναι το φυσικό αέριο. Πρέπει να δώσουμε ώθηση στους επαγγελματίες όπως είναι οι οδηγοί ταξί και να αντλήσουν πλεονεκτήματα ειδικά τώρα που είναι αυξημένη η τιμή του πετρελαίου και της βενζίνης. Οι κρατικοί φορείς πρέπει να αναλάβουν δράση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν ευρέως στην τεχνολογία και των εναλλακτικών καύσιμων. Οι βιομηχανίες αγκαλιάζουν τον κλάδο αλλά είναι άνιση η μεταχείριση μεταξύ εργοστασιακών και μη εργοστασιακών υγραεριοκίνητων. Όσα έχουν υποστεί μετατροπές από ελληνικές επιχειρήσεις πληρώνουν τέλη ενώ όσα εισάγονται από ξένες βιομηχανίες όχι. Το κράτος πρέπει να αποφασίσει με ποιους είναι και αν τελικά θα δώσει κίνητρα στους επιχειρηματίες του εξωτερικού ή στους Έλληνες.