Αποκλείει αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος για τους πελάτες της ΔΕΗ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, με συνέντευξή του στο Euro2day.gr.
Αφήνει, όμως, ανοικτό στη δημόσια εταιρία το περιθώριο εξοικονόμησης δαπανών μέσα από την εμπορική της πολιτική, όπως τη μείωση του ποσοστού της έκπτωσης συνέπειας.
Ο κ. Σταθάκης, λίγα 24ωρα μετά τη νέα παράταση που δόθηκε στον διαγωνισμό πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔEH, δηλώνει στο Euro2day.gr πως «η εκκρεμότητα της αποεπένδυσης θα κλείσει εντός του Φεβρουαρίου», υπαινισσόμενος τη θετική έκβαση του διαγωνισμού.
Αναφερόμενος στις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις του ενεργειακού τομέα, κάνει γνωστό ότι οι δεσμευτικές προσφορές για το 50,1% των Ελληνικών Πετρελαίων θα υποβληθούν στις 3 Μαρτίου και για τη ΔΕΠΑ εκτιμά ότι οι διαγωνιστικές διαδικασίες θα ξεκινήσουν πριν το καλοκαίρι.
Εξάλλου, ο υπουργός ΠΕΝ, απαντώντας στις ερωτήσεις του Euro2day.gr για το θέμα της «Συμφωνίας των Πρεσπών», διαβλέπει πως η επόμενη μέρα μετά την κύρωσή της στη Βουλή θα φέρει «απτά αποτελέσματα» στο θέμα του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας - Σκοπίων και της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού ΕΛ.ΠΕ - ΟΚΤΑ. Τέλος, ασκεί κριτική στη ΝΔ για τη στάση της απέναντι στην κυβέρνηση, υπογραμμίζοντας πως «εφηύρε επιχειρήματα περί γλώσσας και εθνότητας».
Κύριε υπουργέ, η Συμφωνία των Πρεσπών όπως όλα δείχνουν θα κυρωθεί από τη Βουλή. Ποια είναι η επόμενη μέρα για την οικονομική συνεργασία των δύο χωρών, Ελλάδας - πΓΔΜ, σύμφωνα με όσα προβλέπει το άρθρο 13 της συμφωνίας;
Οι οικονομικές σχέσεις, που είναι και σήμερα υπαρκτές, αποκτούν εκ των πραγμάτων μια πολύ διαφορετική δυναμική, καθώς αποκαθίσταται ένας ιστορικός φυσικός χώρος, που για αιώνες αποτελούσε το πεδίο επενδυτικών, εμπορικών, πολιτιστικών συναλλαγών μεταξύ της Ελλάδας και των γειτόνων της. Η ενδοχώρα των Βαλκανίων δεν αποτελεί ένα τέχνασμα για την Ελλάδα αλλά ένα βαρύ ιστορικό οικονομικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο λειτουργήσαμε για πολλούς αιώνες. Αυτό διερράγη κάποια στιγμή, για πολιτικούς, γεωπολιτικούς και άλλους λόγους. Η Συμφωνία των Πρεσπών έρχεται να συμβάλει ουσιαστικά στην αποκατάστασή του και αυτό ίσως είναι το σημαντικότερο όφελος, τόσο για την Ελλάδα όσο και για τους γείτονες.
Στον τομέα της ενέργειας βρίσκονται σε εκκρεμότητα το επενδυτικό σχέδιο της κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Θεσσαλονίκης - Σκοπίων αλλά και η επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού ΕΛ.ΠΕ - ΟΚΤΑ. Πότε αναμένονται τα επόμενα βήματα για την υλοποίηση των δύο έργων;
Ο τομέας της ενέργειας αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της δυναμικής που ανοίγεται μπροστά μας. Και μόνο το ότι άνοιξε η συζήτηση για τη Συμφωνία, εδώ και περίπου ένα χρόνο, αποδείχθηκε ικανή συνθήκη για να δρομολογηθούν 4-5 πολύ μεγάλες αλλαγές και να αρχίσουν συζητήσεις για ενεργειακές διασυνδέσεις. Έχουν ήδη προχωρήσει οι τεχνικές συζητήσεις για τα έργα που αναφέρετε και πιστεύω ότι εντός του 2019 θα έχουμε απτά και σημαντικά αποτελέσματα.
Η ΝΔ κατηγορεί την κυβέρνηση πως εκχωρεί «μακεδονική» ταυτότητα, «μακεδονική» γλώσσα και «μακεδονική» εθνότητα. Γιατί, ρωτάει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το όνομα «Βόρεια Μακεδονία» δεν ισχύει για τους κατοίκους της χώρας, δηλαδή «Μακεδόνες» ή γιατί η «ιθαγένεια» δεν ακολουθεί την ονομασία του κράτους π.χ. «βορειομακεδονική»;
Η διαμάχη ανάμεσα στις δύο χώρες αφορά εδώ και δεκαετίες τρία θέματα: Πρώτον, την Ιστορία, όπου υπάρχει η απόλυτα δικαιολογημένη θέση της Ελλάδας περί ανιστόρητων αναφορών στην αρχαία Μακεδονία του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Δεύτερον, τα άρθρα στο γειτονικό Σύνταγμα, που παραπέμπουν σε εν δυνάμει αλυτρωτισμό, κάνοντας λόγο για μειονότητες και όχι ομογένεια. Τρίτον, την ονομασία της χώρας, όπου η εθνική θέση εδώ και μια δεκαετία είναι αυτή της σύνθετης ονομασίας, με γεωγραφικό προσδιορισμό, για όλες τις χρήσεις.
Η συμφωνία που πετύχαμε ικανοποιεί πλήρως και τα τρία αυτά ζητήματα. Θέλοντας να βρει κάτι να αντιτάξει η αντιπολίτευση, εφηύρε τα επιχειρήματα περί γλώσσας και εθνότητας. Να θυμίσω ότι επί σχεδόν έναν αιώνα η ελληνική θέση ήταν ότι υπάρχει διακριτή μακεδονική σλαβική γλώσσα, καθώς είναι γνωστή η σχετική αντιπαράθεση με τη Βουλγαρία (θεωρεί ότι πρόκειται για διάλεκτο της βουλγαρικής). Όσο για το μακεδονικό έθνος, δεν υπάρχει οποιαδήποτε αναφορά στον όρο, παρά μόνο σε ιθαγένεια. Η Νέα Δημοκρατία έρχεται ξαφνικά να αμφισβητήσει την εθνική στρατηγική δεκαετιών, όσον αφορά το συγκεκριμένο πρόβλημα και σχεδόν ενός αιώνα, όσον αφορά τη συγκεκριμένη γειτονική χώρα.
Ανάμεσα στα ακανθώδη θέματα που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση είναι κι αυτά των αποκρατικοποιήσεων. Διαπιστώνεται καθυστέρηση στην πώληση του 50,1% των Ελληνικών Πετρελαίων. Πότε τελικά θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές;
Τα ΕΛΠΕ είναι μια μεγάλη και κερδοφόρα επιχείρηση, για την οποία λογικό είναι να υπάρχει ισχυρό διεθνές ενδιαφέρον από μεγάλους ομίλους. Το μέγεθος και η δομή των πολυεθνικών καθιστούν περισσότερο χρονοβόρες τις διαδικασίες. Για τον λόγο αυτό απαιτήθηκε να υπάρξει παράταση 2-3 μηνών στην προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών, μεταθέτοντάς την στις 3 Μαρτίου.
Ποια θα είναι τελικά η μετοχική και διοικητική σχέση που θα έχει το ελληνικό δημόσιο με τη θυγατρική των ΕΛ.ΠΕ στον τομέα των δικαιωμάτων ερευνών κι εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων;
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνισμού, το Δημόσιο θα διατηρήσει τον έλεγχο του 51% ενώ παράλληλα έχουν συμφωνηθεί όλες οι επιμέρους λεπτομέρειες για τα διάφορα τεχνικά ζητήματα.
Πότε θα καταθέσετε το νομοσχέδιο για το split της ΔΕΠΑ και ποιες θα είναι οι νέες εταιρείες που θα δημιουργηθούν;
Το νομοσχέδιο για τη ΔΕΠΑ είναι έτοιμο αλλά όπως γνωρίζετε, αυτό τον καιρό έχει αυξημένη… κίνηση στον δρόμο προς τη Βουλή. Μόλις τελειώσουμε με την έγκριση της Συμφωνίας των Πρεσπών, η κατάσταση πιστεύω θα εξομαλυνθεί και άρα σύντομα και το νομοσχέδιο για τη ΔΕΠΑ θα έρθει προς συζήτηση και ψήφιση. Θα προβλέπει δύο ξεχωριστές εταιρείες, με την πρώτη να ελέγχει τα δίκτυα και το Δημόσιο να διατηρεί τον έλεγχο του 51% και τη δεύτερη να περιλαμβάνει το εμπορικό κομμάτι και να πωλείται πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της.
Υπάρχει εκτίμηση για τον χρόνο εκκίνησης της διαδικασίας αποκρατικοποίησης;
Θα χρειαστούν μερικοί μήνες προκειμένου να δρομολογηθούν όσα προβλέπει το νομοσχέδιο για τη διαμόρφωση των δύο ξεχωριστών εταιρικών σχημάτων. Πιστεύω πάντως θα είμαστε έτοιμοι πριν το καλοκαίρι.
Ένα από τα κυρίαρχα ζητήματα των ημερών είναι η αύξηση των τιμολογίων της ΔΕH. Είναι αναγκαία και ποια είναι η φόρμουλα που θα επιλεχθεί, προκειμένου ο τελικός λογαριασμός για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις να μην έχει επιβαρύνσεις;
Για μία ακόμα φορά θέλω να αποκλείσω κατηγορηματικά οποιοδήποτε ενδεχόμενο αύξησης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος. Άλλωστε η μείωση του κόστους της ενέργειας και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας αποτελούν κεντρικούς στόχους της πολιτικής μας. Φαίνεται ότι αυτή ήδη αποφέρει καρπούς, καθώς τα τελευταία δύο χρόνια οι τιμές της ενέργειας στην Ελλάδα σταθερά μειώνονται. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το κόστος μετά φόρων του ηλεκτρισμού υποχώρησε κατά 3,6% το α' εξάμηνο του 2018 και κατά 6% το β' εξάμηνο του 2017. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς ο ανταγωνισμός στην αγορά ενέργειας γίνεται όλο και ισχυρότερος, το κόστος παραγωγής υποχωρεί (τον τελευταίο χρόνο έως και 35% στις ΑΠΕ) και δημιουργούμε τις συνθήκες για την ελάφρυνση των ρυθμιζόμενων χρεώσεων. Η κυβέρνηση δεν μπορεί, όμως, να έχει άποψη και να επηρεάσει την εμπορική πολιτική που ακολουθεί η κάθε εταιρεία -π.χ. αν η ΔEH χρεώνει τα έντυπα των λογαριασμών ή τι είδους εκπτώσεις προσφέρει.
Για πολλοστή φορά δόθηκε παράταση στον διαγωνισμό πώλησης των λιγνιτικών σταθμών της ΔEΗ. Πιστεύετε ότι θα κλείσει θετικά η πώληση;
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές ζήτησαν μια παράταση δύο εβδομάδων, προκειμένου να μελετήσουν τα νεότερα τεχνικά και οικονομικά δεδομένα που προέκυψαν για τις μονάδες προς αποεπένδυση. Πιστεύω ότι εντός του Φεβρουαρίου θα κλείσει και αυτή η εκκρεμότητα.
Κύριε υπουργέ, στο θέμα της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, παρουσιάζεται το οξύμωρο γεγονός, από τη μια, ο ΑΔΜΗΕ να ανακοινώνει τα βήματα για την υλοποίηση του έργου και από την άλλη, και ο φορέας EuroAsia να ανακοινώνει ότι κι εκείνος προχωρά τη διασύνδεση; Τελικά ποιος θα εκτελέσει το έργο;
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής είναι το σημαντικότερο στο 10ετές σχέδιο ανάπτυξης υποδομών του ΑΔΜΗΕ. Ο πρώτος διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει αρχές Μαρτίου. Το προηγούμενο διάστημα, οι ελληνικές αρχές επιδίωξαν να έλθουν σε συνεννόηση και με τον ιδιώτη που ενδιαφέρεται για το συνολικό έργο της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης-Κύπρου Ισραήλ. Θα συνεχίσουμε να κινούμαστε στην ίδια κατεύθυνση. Είναι, όμως, σαφές ότι ο φορέας υλοποίησης του έργου ορίζεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία ήδη έχει επιλέξει τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, ΑΡΙΑΔΝΗ.
(του Χρήστου Κολώνα, euro2day.gr)