Η επιδότηση 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι μεταξύ των κινήτρων που εξετάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προώθησης της ηλεκτροκίνησης.
Αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Ενέργειας Μιχάλης Βερροιόπουλος μιλώντας στο συνέδριο ECO Mobility και τόνισε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα για τα κέντρα των πόλεων καθώς οδηγεί επιτρέπει τη ραγδαία μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Αναφερόμενος στα κίνητρα που προωθούνται, σημείωσε ότι προτείνεται η επιδότηση 1.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικών αυτοκίνητων για να διευκολυνθούν τα νοικοκυριά, ενώ τόνισε ότι θα προβλεφθεί άμεση ανάπτυξη της σχετικής δημόσιας υποδομής και στη συνέχεια το βάρος θα πέσει στον ιδιωτικό τομέα.
Στα επιχειρηματικά μοντέλα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα αναφέρθηκε ο κ. Νίκος Ζαχαριάδης, διευθύνων σύμβουλος της Elpedison.
Όπως σημείωσε, το 2030 ο εκτιμώμενος αριθμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα θα φθάσει τα 15.000 και κάθε σημείο φόρτισης θα δέχεται περίπου 700 επισκέψεις το χρόνο.
«Το οικονομικό κίνητρο προέρχεται από την επίσκεψη του πελάτη και όχι από την κατανάλωση ρεύματος. Αντίθετα, υπάρχει ισχυρό κίνητρο να έχεις φορτιστή όταν κάνεις άλλες δραστηριότητας π.χ σε ένα parking», σημείωσε.
Όπως εκτίμησε, η αποδοτικότερη ανάπτυξη επιτυγχάνεται με το «μοντέλο διαγωνισμού και παραχώρησης» και σημείωσε ότι πρέπει να επιτραπεί στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να εγκαθιστούν οι ίδιοι έξυπνους μετρητές.
«Πράσινα» Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην Αθήνα
Νέα οχήματα προηγμένης τεχνολογίας θα κυκλοφορήσουν στην Αθήνα σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Αναστάσιος Ταστάνης.
Όπως τόνισε, ο ΟΑΣΑ έχει μεγάλο μερίδιο στη συζήτηση για τις «πράσινες συγκοινωνίες».
«Η διοίκηση του ΟΑΣΑ αναγνωρίζει το σημαντικό ρόλο που πρέπει να παίξουν οι βιώσιμες μετακινήσεις στην Αθήνα. Προς αυτή την κατεύθυνση υλοποιεί συγκεκριμένες δράσεις όπως:
• Η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών όπως η εφαρμογή των δυο μεγάλων έργων αναβάθμισης, της τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου
• Η προώθηση αειφόρου αστικής κινητικότητας, η ανανέωση του γηρασμένου στόλου με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και ο ανασχεδιασμός του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας.
Έχουμε κατακτήσει ένα οικολογικό πρόσημο. Υπάρχει ένα σύστημα συνολικού μήκους 110 χλμ που διαρκώς επεκτείνεται. Η επέκταση της γραμμής 3 θα παραδοθεί το επόμενο διάστημα, ενώ με γοργούς ρυθμούς προχωρά ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4», σημείωσε.
Ο κ. Ταστάνης αναφέρθηκε και στη δυσκολία αντικατάστασης του στόλου με ηλεκτροκίνητα οχήματα λόγω του υψηλού κόστους και επεσήμανε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων, περί τα 2.022 θερμικά λεωφορεία.
Όπως σημείωσε, ο ΟΑΣΑ μέσα στα επόμενα έτη στοχεύει στην αντικατάσταση του στόλου με οχήματα σύγχρονων τεχνολογιών. Μάλιστα μέσα στο επόμενο διάστημα θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την προμήθεια νέων οχημάτων (στόχος είναι η προμήθεια 92 οχημάτων νέας τεχνολογίας εκ των οποίων τα 12 θα είναι ηλεκτρικά).
Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ διεκδικεί χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ ύψους 120 εκατ. ευρώ για τρόλεϊ και λεωφορεία.
Αναπτυξιακά οφέλη από την ηλεκτροκίνηση
Σε παραδείγματα του εξωτερικού στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας αναφέρθηκε η κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, σύμβουλος Ενέργειας του προέδρου της ΝΔ.
Η κυρία Σδούκου σημείωσε ότι «στο εξωτερικό υπάρχει σωρεία καλών πρακτικών και άρα δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό», ενώ τόνισε ότι από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης προκύπτουν οφέλη αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά καθώς προκύπτουν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Εκτίμησε, ωστόσο, ότι απαιτείται συνεργασία μεταξύ Πολιτείας, ιδιωτικού τομέα και ακαδημαϊκών.
Στη στρατηγική της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Γιάννης Κοπανάκης, Γενικός Διευθυντής Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΗ. Όπως σημείωσε, η στρατηγική βασίζεται στην επιτάχυνση ανάπτυξης των ΑΠΕ και στις επενδύσεις στα δίκτυα και την αποθήκευση.
Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι: «Η ελληνική αγορά δεν έχει υιοθετήσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία στα μέσα μαζικής μεταφοράς η οποία επιφέρει αλλαγές όπως είναι η ανάπτυξη υποδομών και άλλες επιπτώσεις στο ενεργειακό ισοζύγιο όπως είναι η αύξηση της ζήτησης για ενέργεια. Η ηλεκτροκίνηση πρέπει να συνδυάζεται με πράσινη ενέργεια. Πρέπει να συνδυαστούν με νέα έργα ΑΠΕ. Προτείνουμε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία: εξατομικευμένη μελέτη σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του χώρου μεταφορών, υποδομές επαναφόρτισης και συντήρηση.
Προσφέρουμε δηλαδή μια μακροχρόνια σύμβαση που θα περιλαμβάνει και το κόστος ενέργειας και το κόστος συντήρησης του εξοπλισμού. Συνεργαζόμαστε με εταιρείες του κλάδου και απευθυνόμαστε σε δήμους, τοπικές κοινότητες και σε εταιρείες που ασχολούνται με τον κλάδο των μεταφορών και των αστικών συγκοινωνιών».
Παράλληλα, σημείωσε ότι η χώρα θα πρέπει να προσαρμοστεί κατάλληλα στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και να ευνοήσει την ανάπτυξη ως ανταγωνιστική αγορά, χωρίς «barriers» όπως σημείωσε.
Ακόμη, αναφέρθηκε στο δίκτυο φορτιστών της ΔΕΗ που θα είναι προσβάσιμο σε δημόσιους χώρους, ενώ τόνισε την ανάγκη για την ανάπτυξη ενός ανταγωνιστικού μοντέλου προμήθειας εναλλακτικών καυσίμων σε όλο τον τομέα μεταφορών.
«Όλες οι εταιρείες του τομέα θα πρέπει να έχουν δυνατότητα πρόσβασης χωρίς εμπόδια στον τελικό πελάτη. Πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα δραστηριοποίησης σε υποδομές αποθήκευσης, διακίνησης φυσικού αερίου (και ως εμπορική δραστηριότητα)», τόνισε.
Τέλος, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα για θέσπιση ισχυρότερων κινήτρων προκειμένου να δοθεί έναυσμα για την πραγματική ανάπτυξη της αγοράς στις υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης (επιδότηση, διόδια, φοροελαφρύνσεις).
Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για την αεριοκίνηση
Στην ανάγκη βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου για την αεριοκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Στέφανος Οικονομίδης, διευθυντής δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ.
Ο κ. Οικονομίδης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου (οικονομικά, περιβαλλοντικά) σε σχέση με συμβατικά καύσιμα ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θεσμικό πλαίσιο.
Όπως τόνισε το θεσμικό πλαίσιο εξελίσσεται από την ίδια τη ΔΕΠΑ από το 2014, αλλά υπάρχει ανάγκη βελτίωσής του.
«Η Πολιτεία να ασχοληθεί συστηματικά με τα εναλλακτικά καύσιμα και να το κάνει με τρόπο οργανωμένο, να σχεδιάσει έναν οδικό χάρτη εναλλακτικών καυσίμων», ανέφερε.
Σχετικά με τις επενδύσεις σε νέες υποδομές, τόνισε ότι υπό κατασκευή βρίσκονται 12 πρατήρια σε Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Ψαθόπυργο, Χαλκίδα, Καρδίτσα, Σχηματάρι, Λάρισα, Κοζάνη, Σέρρες, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη και Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Οικονομίδης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να υπάρξουν συνέργειες μεταξύ των εταιρειών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου ενώ εκτίμησε ότι «ο πλήρης εξηλεκτρισμός δεν σημαίνει απανθρακοποίηση.
Θα μεσολαβήσουν μεταβατικές δεκαετίες καθώς δημιουργούνται σοβαροί προβληματισμοί. Ο άνθρακας και ο λιγνίτης θα αποσυρθούν με βραδείς ρυθμούς ενώ δεν υπάρχει σήμερα ηλεκτρική λύση για την εποχιακή διακύμανση της ζήτησης. Παράλληλα, δεν πρέπει να αγνοούμε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα κοστίζουν το διπλάσιο από ό,τι τα συμβατικά CNG», τόνισε.
www.worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr