Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2019

Την Πέμπτη η συνάντηση Σταθάκη με θεσμούς, με «κύριο πιάτο» τους λιγνίτες – Επί ξυρού ακμής ο διαγωνισμός – Η υπόλοιπη ατζέντα

Ο απόηχος του διαγωνισμού πώλησης των λιγνιτικών σταθμών της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη και τη Μελίτη αναμένεται να κυριαρχήσει στις συνομιλίες της ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τους επικεφαλής των θεσμών.




Οι συνομιλίες στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας της ελληνικής οικονομίας ορίστηκαν για το πρωί της Πέμπτης 24 Ιανουαρίου και στο τραπέζι θα τεθεί η πορεία των δεσμεύσεων στα ενεργειακά.
Ένα 24ωρο νωρίτερα, εκτός απρόοπτου θα έχουν γίνει γνωστά και τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, δηλαδή το αν υποβλήθηκαν δεσμευτικές προσφορές για τις μονάδες. Η έκβαση του διαγωνισμού θα καθορίσει εν πολλοίς και το πρόγραμμα της συνάντησης.
Όπως αναφέρουν πηγές του energypress στην περίπτωση που δεν εμφανιστούν επενδυτές με την κατάθεση προτάσεων εξαγοράς, τότε ο φάκελος της αποεπένδυσης και συνολικά η ΔΕΗ μπαίνουν σε αχαρτογράφητα νερά… Δηλαδή, είναι πολύ πιθανόν να ενεργοποιηθούν άλλα μέτρα για το άνοιγμα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, όπως για παράδειγμα η εκμετάλλευση των υδροηλεκτρικών σταθμών.
Στο ενδεχόμενο που υπάρξουν προσφορές, και φυσικά αυτές δικαιολογούν την κατακύρωση του αποτελέσματος, τότε ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα της κυβέρνησης στον ενεργειακό τομέα θα έχει ολοκληρωθεί.
Όλα όμως στο μέτωπο του διαγωνισμού των λιγνιτικών δείχνουν να κρέμονται από μία κλωστή… Όπως αναφέρουν πηγές τουenergypress που βρίσκονται κοντά στη συναλλαγή, οι επενδυτές παραμένουν ιδιαίτερα διστακτικοί ως προς τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό. Λίγα 24ωρα πριν τη λήξη της προθεσμίας της 23ης Ιανουαρίου (12 το μεσημέρι) τα μηνύματα που εκπέμπουν οι Τσέχοι της Seven Energy οι οποίοι κατεβαίνουν μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι αρνητικά, η «Μυτιληναίος» επιμένει στη στρατηγική της να χαρακτηρίζει δύσκολο το εγχείρημα, ενώ και η κοινοπραξία της «CHN Energy – Όμιλος Κοπελούζου» διαπιστώνει πως πολλές από τις εκκρεμότητες που αν επιλύονταν θα δημιουργούσαν πιο ευνοϊκό τοπίο, παραμένουν άλυτες.
Αν δεν πρόκειται για τακτικές που παραπέμπουν σε παιχνίδι παρτίδας πόκερ, επιδιώκοντας την άντληση περισσοτέρων κινήτρων, τότε ο διαγωνισμός βρίσκεται σε απολύτως οριακό, όσον αφορά την έκβασή του, σημείο. Πάντως, κύκλοι του ΥΠΕΝ και της ΔΕΗ, φέρονται να δηλώνουν συγκρατημένα αισιόδοξοι, διατηρώντας όμως και τον πήχη των προσδοκιών χαμηλά.
Οι αποκρατικοποιήσεις
Στο μενού… των συζητήσεων ΥΠΕΝ – θεσμών βρίσκονται και οι άλλες δύο μεγάλες ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, των ΕΛ.ΠΕ και της ΔΕΠΑ.
Για τα ΕΛ.ΠΕ υπήρξαν νεότερα χθες από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ανακοίνωσε ότι ενέκρινε τα κοινοπρακτικά σχήματα της ελβετικήςGlencore με τη «CIEP Participations S.a r.l. SICAR” του αμερικανικού ομίλου Carlyle και της ολλανδικής Vitol με την αλγερινήSonatrach. Παραμένει, όμως, άγνωστος ο χρόνος της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών. Αν και οι πληροφορίες, όπως έγραψε χθες το energypress, κάνουν λόγο για την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.
Η επόμενη αποκρατικοποίηση που θα απασχολήσει τις δύο πλευρές είναι αυτή της ΔΕΠΑ. Οι διαδικασίες κι εδώ έχουν πάει πίσω, αφού καθυστέρησε και η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού του deal ΔΕΠΑ – Shell για τις ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής.
Το υπουργείο ΠΕΝ, λένε οι πληροφορίες, έχει ετοιμάσει το νομοσχέδιο για το σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε «ΔΕΠΑ Εμπορίας» και «ΔΕΠΑ Υποδομών» ωστόσο οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες λόγω της κύρωσης της Συμφωνίας των Πρεσπών τρενάρουν… την κατάθεση του κειμένου στη Βουλή.
Η υπόλοιπη ατζέντα
Τα βήματα της ολοκλήρωσης του target model, με κορυφαίο εκείνο της λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας θα είναι επίσης στο τραπέζι της ηγεσίας του ΥΠΕΝ με τους επικεφαλής των θεσμών. Για τις 6 Ιουνίου έχει τοποθετηθεί η επίσημη έναρξη των αγορών.
Επιπλέον, θα εξεταστεί η πορεία του ΕΛΑΠΕ με τα τελευταία στοιχεία να δείχνουν πλεόνασμα της τάξης των 150 εκατ. ευρώ να μπορεί να κατανεμηθεί στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ως επιστροφή του ΠΧΕΦΕΛ.
Στις συζητήσεις, αναφέρουν πηγές, δεν αποκλείεται να τεθούν και οι σχεδιαζόμενες αυξήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ δηλαδή η μείωση της έκπτωσης συνέπειας 15%, η υιοθέτηση ρήτρας CO2, αλλά και η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ που είναι αρμοδιότητα της ΡΑΕ.