Τρίτη 4 Ιουνίου 2024

ΔΕΣΦΑ: Το ρωσικό αέριο κυριαρχεί στην ελληνική αγορά - Συνέχεια ακύρωσης φορτίων από την Ρεβυθούσα

Ο εφοδιασμός της Ευρώπης με LNG έχει περιοριστεί τις τελευταίες εβδομάδες γεγονός που οδηγεί σε σημαντική άνοδο των τιμών τόσο του φυσικού αερίου όσο και του ηλεκτρισμού. 




Στην ελληνική αγορά η προμήθεια LNG τον Απρίλιο ήταν μηδενική ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ το τερματικό της Ρεβυθούσας είχε πληρότητα την 1η Ιουνίου 37,7%, έναντι 88,4% την 1η Μαίου και 50,1% την 1ηΙουνίου 2023. 

Τόσο στη βορειοδυτική Ευρώπη όσο και στη Μεσόγειο, οι traders του LNG βλέπουν τους προορισμούς φορτίων να αλλάζουν και αντί των ευρωπαϊκών λιμανιών να οδεύουν στην Ασία που προσφέρει υψηλότερες τιμές. 


Ανταγωνιστικό το ρωσικό αέριο αγωγού

Στην ελληνική αγορά το ρωσικό αέριο αγωγού αναδεικνύεται πιο ανταγωνιστικό από το LNG, καθώς διατίθεται σε χαμηλότερες τιμές και εισέρχεται στη χώρα μέσω Τουρκίας και Βουλγαρίας στο Σιδηρόκαστρο. Μάλιστα έχει σχεδόν εκτοπίσει το LNG αφού οι τιμές του ρωσικού φυσικού αερίου, είναι χαμηλότερες από τις αντίστοιχες του υγροποιημένου αερίου.  Σε συνδυασμό με τη μειωμένη κατανάλωση και την κάθετη πτώση των επανεξαγωγών προς τη Βουλγαρία- η οποία σε μεγάλο βαθμό τροφοδοτείται με αέριο από την τουρκική Botas- ‘Έλληνες και ξένοι χρήστες του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας οδηγήθηκαν ακυρώσεις. 

Κανένα πλοίο LNG δεν κατέπλευσε τον περασμένο Απρίλιο στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ, ενώ δύο μόνο φορτία, αντί για τα τρία που είχαν αρχικώς προγραμματιστεί, ήλθαν το Μάιο και δύο αντί για τρία αναμένονται και τον Ιούνιο.

Ο όγκος των φορτίων έχει μειωθεί αισθητά σε σχέση με τις αρχικές συμφωνίες παράδοσης. Από τον προγραμματισμό του ΔΕΣΦΑ φαίνεται ότι αρχικώς τον  Μάιο αναμένονταν 295.420 κυβικά μέτρα, αλλά τελικά η ποσότητα του LNG δεν ξεπέρασε τα  153.618,δηλαδή 48% λιγότερα. Τον Ιούνιο πρόκειται να καταπλεύσουν φορτία 178.286 κυβικών μέτρων, έναντι 369.275 του αρχικού πλάνου, δηλαδή 52% λιγότερα,.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι ο ρυθμός των ακυρώσεων στη Ρεβυθούσα θα συνεχιστεί, αφενός λόγω του φθηνότερου ρωσικού αερίου- αγωγού και αφετέρου  επειδή οι βραχυπρόθεσμες συμφωνίες, τις οποίες συνάπτουν οι εταιρείες με τη Gazprom για εισαγωγή φυσικού αερίου μέσω του αγωγού, συμφέρουν πολύ περισσότερο σε σχέση με ένα μακροχρόνιο συμβόλαιο LNG. Συμφέρουν ακόμα και όταν οι εταιρίες  εισαγωγής πληρώνουν penalty για τα slots, που ακυρώνουν στη Ρεβυθούσα.

 

Σε άνοδο οι τιμές

Εν τω μεταξύ οι τιμές του φυσικού αερίου συνέχισαν χθες να καταγράφουν άνοδο, διατηρώντας σε σχετικώς υψηλά επίπεδα και τις τιμές του ηλεκτρισμού, που στις περισσότερες χώρες της ΕΕ κινείται πλέον πάνω από τα 100 ευρώ/MWh, ενώ στην εγχώρια αγορά διαμορφώθηκε χθες στα 117,41 ευρώ/MWh, κατά 2% χαμηλότερα σε σχέση με τα επίπεδα της Δευτέρας. 

Η τιμή του φυσικού αερίου TTF στα συμβόλαια παράδοσης Ιουλίου έκλεισε χθες στα 36,155 ευρώ/MWh, καταγράφοντας αύξηση  5,645%, ενώ στη διάρκεια της  διαπραγμάτευσης στο ολλανδικό hub  άγγιξε τα 38,375 ευρώ/MWh, θυμίζοντας τα ράλι των ημερών της ενεργειακής κρίσης. 

Στο εγχώριο Χρηματιστήριο Ενέργειας, η μέση τιμή του αερίου, διαμορφώθηκε την  προηγούμενη εβδομάδα (27 Μαΐου - 2 Ιουνίου 2024) στα €28,06/MWh, ενώ οι συνολικές ποσότητες που διαπραγματεύτηκαν ανήλθαν σε 34.744 MWh. 

Σύμφωνα με την Eurostat,  η κατανάλωση αερίου στην Ευρώπη μειώθηκε το 2022 κατά  13,3% σε ετήσια βάση και κατά 7,4% περαιτέρω το 2023, υποχωρώντας στο  χαμηλότερο επίπεδο από το 2008. Στην Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, η συνολική ζήτησημειώθηκε στις 67,6 TWh, από 86,18 TWh το 2022. 

 

www.worldenerynews.gr