Παρά τους προβληματισμούς που αναπτύσσονται το τελευταίο διάστημα όσον αφορά στην ύπαρξη αγοράς και προοπτικών βιωσιμότητας για την υλοποίηση των σχεδιαζόμενων πλωτών σταθμών αεριοποίησης LNG στον ελληνικό χώρο, η Elpedison προχωρεί κανονικά τις διαδικασίες ωρίμανσης του FSRU που σχεδιάζει να εγκαταστήσει στο Θερμαϊκό Κόλπο.
Μάλιστα υπέβαλε στη ΡΑΑΕΥ αίτηση τροποποίησης της άδειας ΑΣΦΑ που διαθέτει προκειμένου να εγκαταστήσει δυο και όχι ένα πλοίο FSRU όπως σχεδίαζε αρχικά.
Η εταιρία εκτιμά πως ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει διαμορφώσει εντελώς νέες συνθήκες σε ότι αφορά την προμήθεια φυσικού αερίου από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Συνθήκες που δεν θα ανατραπούν πλήρως ακόμη και όταν θα τελειώσει ο πόλεμος.Με άλλα λόγια εκτιμάται ότι η χώρες της Ανατολικής Ευρώπης στο μέλλον ακόμη και εάν συνεχίσουν να τροφοδοτούνται με αέριο από τη Ρωσία σε κάθε περίπτωση θα επιζητούν εναλλακτικές πηγές και οδεύσεις προμήθειας αερίου προκειμένου να μην εξαρτώνται σε ποσοστό 100% από το ρωσικό παράγοντα.
Με βάση αυτή την ανάλυση τα FSRU συνδυασμένα με ένα κατάλληλο δίκτυο αγωγών που θα μεταφέρει αέριο από το Νότο προς το Βορά εξασφαλίζει αυτή την εναλλακτική τροφοδότηση που έχει ανάγκη η Ανατολική Ευρώπη, καθώς τα hub της Ολλανδίας ή της Γερμανίας βρίσκονται πολύ μακριά από τις συγκεκριμένες αγορές.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το πρώτο τρίμηνο του 2023 η Elpedison ενίσχυσε σημαντικά τα αποτελέσματα της λόγω του trading φυσικού αερίου κυρίως προς τη Βουλγαρία αλλά και τη Βόρεια Μακεδονία με τα EBITDA της εταιρίας να διαμορφώνονται στα 60 εκατ. ευρώ
Έτσι η Elpedison προχωρεί κανονικά τις διαδικασίες ωρίμανσης του FSRU που σχεδιάζει να δημιουργήσει στον Θερμαϊκό Κόλπο, στα ανοιχτά των εγκαταστάσεων του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης (HelleniQ Energy) όπου είναι εγκατεστημένη και η μια από τις δυο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της εταιρίας, ενώ σχεδιάζεται να εγκατασταθεί μια ακόμη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύση φυσικού αερίου.
Δύο πλοία
Στόχος του έργου, που με βάση το νέο σχεδιασμό θα αποτελείται από δυο πλοία δυναμικότητας 120.000 -130.000 κμ το κάθε ένα, θα είναι να τροφοδοτεί τόσο τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της Elpedison όσο και τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η αίτηση τροποποίησης της Άδειας ΑΣΦΑ, που υπεβλήθη στη ΡΑΑΕΥ αφορά τόσο στην εγκατάσταση δυο αντί του ενός πλοίων όσο και στην αλλαγή του σημείου που θα τοποθετηθούν εντός του Θερμαϊκού Κόλπου.
Η επιλογή της εγκατάστασης των δυο πλοίων έγινε για λόγους οικονομικούς καθώς στην αγορά υπάρχει μεγάλη διαθεσιμότητα μικρότερων πλοίων.
Μετά την έγκριση της τροποποίησης της άδειας η εταιρία σχεδιάζει να υποβάλει εντός του Καλοκαιριού, προς έγκριση το φάκελο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ενώ κατά πάσα πιθανότητα εντός του Φθινοπώρου θα ξεκινήσει τη διενέργεια του ενός από τα δυο market test που πρέπει να γίνουν να διαπιστωθεί εάν υπάρχει ενδιαφέρον χρήσης της εγκατάστασης. Σημειώνεται ότι η Elpedison σχεδιάζει να θέσει σε market test το 60% της δυναμικότητας του έργου καθώς όπως προαναφέρθηκε, η υπόλοιπη δυναμικότητα του θα αξιοποιηθεί για την τροφοδοσία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της εταιρίας.
Οι διαδικασίες αυτές εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου ένα έτος για να ολοκληρωθούν και ως εκ τούτου η Elpedison θα κληθεί να λάβει την τελική επενδυτική απόφαση, με βάση και τα αποτελέσματα του market test, το καλοκαίρι του 2024 με στόχο το έργο να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2026.
www.worldenergynews.gr