Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται μέχρι στιγμής ότι έχει καταφέρει με επιτυχία να αντικαταστήσει τις αποστολές ντίζελ από τη Ρωσία, η οποία ήταν μακράν ο κορυφαίος εξωτερικός προμηθευτής του μπλοκ πριν αποφασιστεί και ισχύσει η απαγόρευση των εισαγωγών μέσω θαλασσίων οδών τον Φεβρουάριο.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η επιτυχία αυτή φέρνει μια ανακούφιση στις κυβερνήσεις σε ολόκληρη την ήπειρο, με δεδομένο ότι το ρωσικό ντίζελ αντιστοιχούσε σε αρκετά πάνω από το μισό των αποστολών που παραδίδονταν στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η αποτυχία εξεύρεσης εναλλακτικών λύσεων θα απειλούσε τη διαθεσιμότητα ενός καυσίμου που χρησιμοποιείται σε οτιδήποτε, από τη βιομηχανία έως τις εμπορευματικές και τις οδικές μεταφορές.
Οι εναλλακτικές οδοί
Αντίθετα, οι παραδόσεις από άλλα έθνη έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg από την εταιρεία ναυτιλιακών αναλύσεων Vortexa Ltd, οι συνολικές αφίξεις ντίζελ και βενζίνης αναμένεται να εκτιναχθούν σε υψηλό τεσσάρων μηνών περίπου 1,25 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα τον Μάιο.
Εξαιρουμένης μιας περιόδου λίγο πριν από την έναρξη της απαγόρευσης των εισαγωγών – όταν οι χώρες έχτιζαν αποθέματα προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν την απαγόρευση – οι ροές του Μαΐου είναι σύμφωνες με τις μέσες αποστολές το 2022 και αυξάνονται από έτος σε έτος.
Οι παραδόσεις από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ ανθίζουν. Οι ροές από τη Σαουδική Αραβία αναμένεται να φτάσουν σε νέο υψηλό περίπου 324.000 βαρέλια την ημέρα, ενώ τα φορτία από τις ΗΠΑ αναμένεται να είναι τα υψηλότερα από τον Αύγουστο του 2020.
Οι αποστολές από την Ασία αναμένεται να μειωθούν αυτόν τον μήνα λόγω των χαμηλότερων ροών από την Κίνα και τη Σιγκαπούρη, αν και τα φορτία τύπου ντίζελ από την Ινδία αναμένεται να αυξηθούν.
Πού πηγαίνει το ρωσικό ντίζελ
Μετά την επιβολή του εμπάργκο από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις αρχές Φεβρουαρίου., η Βόρεια Αφρική έχει γίνει βασικός προορισμός του ρωσικού ντίζελ και άλλων προϊόντων πετρελαίου.
Οι αφρικανικές χώρες στη Μεσόγειο, καθώς και η Τουρκία, είχαν αρχίσει να εισάγουν περισσότερα ρωσικά καύσιμα ακόμη και πριν από τη δυτική απαγόρευση.
Τώρα όμως, αναλυτές υποστηρίζουν ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένα από αυτά τα προϊόντα θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς επανεξαγωγή στην Ευρώπη. Αλλά σημειώνουν επίσης ότι ακόμα κι αν συνέβαινε αυτό, είναι δύσκολο να εξακριβωθεί η πραγματική προέλευση ενός φορτίου που αναμιγνύεται με άλλα προϊόντα.
Και η ΕΕ μπορεί να μην είναι πολύ αυστηρή στο να προσπαθήσει να αφαιρέσει κάθε πιθανό ρωσικό βαρέλι προϊόντος πετρελαίου από την αγορά της, λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη εξάρθρωση στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου και τον στόχο των δυτικών εθνών να τιμωρήσουν τον Πούτιν αλλά να διατηρήσουν το πετρέλαιό του να ρέει σε όλο τον κόσμο.
Η ΕΕ απαγόρευσε —από τις 5 Φεβρουαρίου— τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου και περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd) ρωσικού ντίζελ, νάφθας και άλλων καυσίμων πρέπει να βρουν άλλον προορισμό εάν η Μόσχα θέλει να συνεχίσει να παίρνει χρήματα για αυτά τα προϊόντα . Η ροή ρωσικών καυσίμων προς τρίτες χώρες ρυθμίζεται επίσης από ανώτατα όρια τιμών, παρόμοια με το ανώτατο όριο του ρωσικού αργού, εάν το εμπόριο πραγματοποιείται μέσω δυτικών ασφαλιστικών εταιρειών. Το ανώτατο όριο για το ρωσικό ντίζελ είναι 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ το ανώτατο όριο για τα προϊόντα πετρελαίου χαμηλότερου κόστους ορίζεται στα 45 δολάρια το βαρέλι.
(Οικονομικός ταχυδρόμος)