«Προωθούμε αποφασιστικά τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που αποτελούν τα δυο τρίτα του συνολικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
- Συνεχίζεται κανονικά ο σχεδιασμός για ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας.
- Ανοίξαμε το δρόμο για μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ κάτω από το 51%, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα προχωρήσουμε “αύριο το πρωί”.
- H ΔΕΗ προετοιμάζει τους όρους του διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση ποσοστού τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ ο οποίος είναι προγραμματισμένος να ξεκινήσει εντός του τρίτου τριμήνου του έτους.
- Η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ δεν έχει διαρθρωτικό χαρακτήρα και με δεδομένους τους ισχυρούς κλυδωνισμούς στην αγορά πετρελαίου, δεν υπάρχει κανένας λόγος να βιαστούμε.
Σε ότι αφορά τη ΔΕΗ και τη ρευστότητα στην ηλεκτρική αγορά ο κ. Χατζηδάκης εκφράζει την ανησυχία του για τη μείωση της εισπραξιμότητας, αποσαφηνίζει ωστόσο ότι θα συνεχιστεί το κυνήγι των στρατηγικών κακοπληρωτών, παρότι υπήρξε και υπάρχει δέσμευση της κυβέρνησης για κάλυψη των ασθενέστερων.
Ο ΥΠΕΝ προναγγέλλει καθυστερήσεις στον προγραμματισμό των γεωτρήσεων στη χώρα μας από την πλευρά των εταιριών, η διάρκεια των οποίων συναρτάται με την πορεία των δομικών μεγεθών της αγοράς πετρελαίου. Αναφερόμενος, δε, στον Πρίνο, χαρακτηρίζει τα πράγματα οριακά και συνιστά σε όλους υπομονή και ευελιξία, προκειμένου αυτή η επένδυση να κρατηθεί ζωντανή.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Χατζηδάκη:
Πόσο επηρεάζεται το πρόγραμμα των ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων από την κρίση; Υπάρχει νέο χρονοδιάγραμμα για ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ;
Προωθούμε αποφασιστικά τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις (τα δυο τρίτα του συνολικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων!). Συνεχίζουμε να υλοποιούμε τον σχεδιασμό για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας. Και οι δυο εταιρείες προσέλκυσαν πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον στην φάση των της υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών. Ειδικά για την ΔΕΠΑ Εμπορίας, είναι ενθαρρυντικό ότι λάβαμε 9 προσφορές στις 23 Μαρτίου, εν μέσω της πανδημίας! Το ΤΑΙΠΕΔ αξιολογεί τους φακέλους και θα πάρει όλες τις αναγκαίες αποφάσεις σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
Στο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο υπάρχει διάταξη που ανοίγει τον δρόμο για μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ κάτω από το 51%, που αποτελεί προγραμματική μας δέσμευση. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα προχωρήσουμε αύριο το πρωί, αλλά θέλουμε να είμαστε έτοιμοι για να κινηθούμε όποτε νομίζουμε.
Την ίδια στιγμή, η ΔΕΗ με τους συμβούλους της προετοιμάζει τους όρους του διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση ποσοστού τουλάχιστον 49% του ΔΕΔΔΗΕ με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας, ο οποίος είναι προγραμματισμένος να ξεκινήσει εντός του τρίτου τριμήνου του έτους.
Η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ συνιστά υλοποίηση δέσμευσης που είχε αναλάβει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Καθώς όμως πρόκειται για κίνηση που δεν έχει διαρθρωτικό χαρακτήρα και με δεδομένους τους ισχυρούς κλυδωνισμούς στην αγορά πετρελαίου, δεν υπάρχει κανένας λόγος να βιαστούμε. Ο χρόνος και ο τρόπος της ιδιωτικοποίησης θα αποφασιστούν αναλόγως των συνθηκών. Αυτό ισχύει βέβαια λίγο πολύ και για όλες τις άλλες ιδιωτικοποιήσεις που ανέφερα. Έχουμε τον προγραμματισμό μας, αλλά δεν θα αγνοήσουμε φυσικά τη μεγάλη μεταβλητότητα της αγοράς εξαιτίας του κορωνοϊού.
Από την ανάληψη των καθηκόντων σας είχατε περιγράψει με μελανά χρώματα την προοπτική της ΔΕΗ. Ελήφθησαν αποφάσεις και ο καταναλωτής πλήρωσε και αυτός μέσω της αύξησης των τιμολογίων. Βλέπουμε ότι η τωρινή κρίση πηγαίνει τα πράγματα πίσω. Η ΔΕΗ χρειάζεται και πάλι ενίσχυση, όπως άλλωστε και οι άλλες ηλεκτρικές εταιρείες. Τι θα κάνετε επ΄ αυτού;
Όπως ασφαλώς γνωρίζετε, η ΔΕΗ έκλεισε τη χρήση του 2019 με ζημίες 1,68 δις. ευρώ, έναντι 903 εκατ. ευρώ το 2018. Οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους! Η αναστροφή της πτωτικής τάσης της λειτουργικής κερδοφορίας της ΔΕΗ στο τελευταίο τρίμηνο του 2019 –οπότε και αποτυπώθηκαν τα αποτελέσματα των μέτρων που ελήφθησαν το καλοκαίρι- επιβεβαιώνει την βελτίωση των προοπτικών της ΔΕΗ χωρίς επιβάρυνση του καταναλωτή, καθώς η επίπτωση της αύξησης των τιμολογίων αντισταθμίστηκε από τη μείωση του ΦΠΑ στο ρεύμα και του ΕΤΜΕΑΡ.
Προφανώς η ΔΕΗ δε μεταμορφώθηκε σε λίγους μήνες από «μεγάλο ασθενή» σε ανθούσα επιχείρηση, μπήκε όμως σε τροχιά ανάκαμψης.
Η κρίση του κορωνοϊού όντως δημιούργησε ένα θέμα εισπραξιμότητας στην εταιρεία, αλλά και στους ιδιώτες παρόχους. Τα τελευταία στοιχεία που έχουμε δείχνουν ότι υπάρχει μια μείωση 20% στην εισπραξιμότητα.
Αν και είναι νωρίς να βγάλει κανείς συμπεράσματα, είναι κάτι που δεν περνάει απαρατήρητο φυσικά από εμάς. Με αυτή τη μείωση εισπραξιμότητας για τη ΔΕΗ, η πτώση των τιμών φυσικού αερίου και των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων που λειτουργούν θετικά δεν μας κάνει να εφησυχάζουμε.
Για αυτό ενώ υπήρξε και υπάρχει δέσμευση για κάλυψη των ασθενέστερων και παράλληλα με τα εκπτωτικά μέτρα, θα συνεχιστεί το κυνήγι των στρατηγικών κακοπληρωτών.
Η πανδημία είχε πολύ σοβαρές επιπτώσεις στον τομέα του πετρελαίου, με τις τιμές διεθνώς να μειώνονται δραματικά. Μπορεί να συνεχιστούν οι έρευνες υδρογονανθράκων υπό αυτές τις συνθήκες; Πως μπορεί να διασωθεί η παραγωγική δραστηριότητα στον Πρίνο που γράφει πλέον τεράστιες ζημιές;
Με δεδομένο τον πρωτοφανή χαρακτήρα της πετρελαϊκής κρίσης, όσο μεγάλες και να είναι οι μειώσεις της παραγωγής που μπορούν να γίνουν από τις πετρελαιοπαραγωγούς χώρες, υπάρχει μία μεγάλη δυσαναλογία προσφοράς και ζήτησης που συμπιέζει τις τιμές προς τα κάτω.
Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον αβεβαιότητας οι μόνες γεωτρήσεις που προχωρούν –γενικά μιλώντας- είναι αυτές για τις οποίες οι πετρελαϊκές εταιρείες είχαν ήδη πληρώσει σχεδόν το σύνολο ή έστω το μεγαλύτερο μέρος του κόστους διενέργειας τους.
Αυτές ίσως προχωρήσουν μόλις αρθούν οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, κάτι που ενδεχομένως θα δούμε να γίνεται σε διάφορες περιοχές της ανατολικής Μεσογείου και αλλού. Νέες παραγωγικές γεωτρήσεις σε αρχικό στάδιο πολύ δύσκολα θα προχωρήσουν μέχρι να ανακάμψουν οι τιμές του πετρελαίου.
Ειδικότερα στην Ελλάδα είναι λογικό να υπάρξουν καθυστερήσεις στον προγραμματισμό των γεωτρήσεων από την πλευρά των εταιριών, η διάρκεια των οποίων συναρτάται με την πορεία των δομικών μεγεθών της αγοράς πετρελαίου.
Σε ότι αφορά στον Πρίνο, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα πράγματα είναι οριακά και θα πρέπει να επιδειχθεί ιδιαίτερη υπομονή και ευελιξία από όλες τις πλευρές προκειμένου αυτή η σοβαρή επένδυση για την οικονομία της Καβάλας να κρατηθεί ζωντανή σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον.
Στη Βουλή βρίσκεται το λεγόμενο «περιβαλλοντικό νομοσχέδιο». Ποιές θεωρείτε ότι είναι οι βασικές αλλαγές που εισάγονται στη νομοθεσία με το νομοσχέδιο αυτό;
Μιλάμε για ένα νομοσχέδιο-τομή στην ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία και εργαλείο πράσινης ανάπτυξης. Οι σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει είναι:
Πρώτον, εκ βάθρων απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων που δεν θα απαιτούν πλέον 6-8 χρόνια, αλλά μόλις 100-150 ημέρες, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Δεύτερον, σημαντική επιτάχυνση στην αδειοδότηση των ΑΠΕ κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Τρίτον, θέσπιση σύγχρονου και ευρωπαϊκού μοντέλου για τις περιοχές Natura που θα έχει την έγκριση του ΣτΕ και θα βάζει τέρμα στην αυθαιρεσία.
Τέταρτον, υπέρβαση των προβλημάτων των δασικών χαρτών και των οικιστικών πυκνώσεων, που θα απελευθερώσει χιλιάδες πολίτες από μια ιδιότυπη ομηρία.
Πέμπτον, ρυθμίσεις αντιμετώπισης του οξύτατου προβλήματος των απορριμμάτων με μέτρα ιδιώς για τα νησιά αλλά και απαγόρευση οικοδομικής άδειας σε περίπτωση μη σύννομης ρύθμισης των μπάζων.
Έκτον, επιβολή ενιαίου περιβαλλοντικού τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες, ανεξαρτήτως πάχους για να σταματήσουν τα κόλπα και για να περιοριστεί στην πράξη η διακίνηση πλαστικού.
Η περιβαλλοντική αδειοδότηση υπήρξε ανέκαθεν αγκάθι για την υλοποίηση επενδυτικών projects. Κατά πόσο αυτό αλλάζει με το νομοσχέδιο;
Στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις συγκεκριμένα, εισαγάγαμε σειρά σημαντικών παρεμβάσεων που αλλάζουν άρδην τα δεδομένα στην Ελλάδα: Περιορίζουμε σημαντικά τις προθεσμίες, επιταχύνοντας δραστικά τις αδειοδοτήσεις, όπως προανέφερα.
Υποχρεώνουμε τις δημόσιες υπηρεσίες να μην τρενάρουν τις απαντήσεις τους και να λένες ναι ή όχι στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ). Επεκτείνουμε την ισχύ της άδειας από 10 σε 15 έτη. Διευκολύνουμε την ανανέωση και την τροποποίηση των υπαρχουσών αδειών. Εισάγουμε στη διαδικασία τους πιστοποιημένους ιδιώτες αξιολογητές.
Τέλος υπάρχει η πρόβλεψη για τη μελλοντική δυνατότητα έκδοσης ενιαίας άδειας σε κυβερνητικό επίπεδο με ενσωματωμένους περιβαλλοντικούς όρους (είναι το λεγόμενο one-stop-shop) μόλις έχουμε στη διάθεσή μας την κατάλληλη τεχνική υποδομή.
Εν ολίγοις, εναρμονίζουμε τη διαδικασία αδειοδότησης με όσα επικρατούν στην υπόλοιπη ΕΕ. Για αυτό λέω ότι είναι νομοσχέδιο-τομή στην ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία.
Είστε αισιόδοξος για την πορεία της ελληνικής οικονομίας την εφετινή και την επόμενη χρονιά; Πόσο καθοριστικές για τη χώρα μας είναι οι αποφάσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Στο υγειονομικό επίπεδο οι Έλληνες, κυβέρνηση και πολίτες μαζί, πετύχαμε μία εθνική νίκη. Γίναμε παγκόσμιο παράδειγμα διαχείρισης της κρίσης του κορωνοϊού.
Φυσικά, το 2020 θα είναι μία δύσκολη χρονιά οικονομικά. Όχι μόνο για εμάς, αλλά και για την Ευρώπη και παγκοσμίως. Η Ελλάδα μάλιστα επηρεάζεται περισσότερο, λόγω του μεγάλου μεριδίου του τουρισμού και της ναυτιλίας στην οικονομία μας. Δύο τομείς που πλήττονται δυσανάλογα.
Πέρα από το αρχικό πακέτο 24 δισ. ευρώ στήριξης της οικονομίας, ήδη βάζουμε σε εφαρμογή το αναπτυξιακό σχέδιο για την επόμενη ημέρα για να ενισχύσουμε αυτό που οι οικονομολόγοι λένε θα είναι μία ισχυρή αναπτυξιακή αντίδραση το 2021 μετά την ύφεση φέτος.
Οι ευρωπαϊκές αποφάσεις θα είναι φυσικά καθοριστικές. Όπως ήταν καθοριστικές οι επιτυχίες μας με την άρση του στόχου 3,5% για τα πρωτογενή πλεονάσματα και η είσοδος της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Όπως γνωρίζετε, έχει συμφωνηθεί σε επίπεδο ΕΕ ένα αρχικό πακέτο 540 δισ. ευρώ, αλλά και η σύσταση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης, με χρηματοδότηση που αναμένονται να αυξηθεί. Η Ελλάδα αγωνίζεται για αυτό και θα διεκδικήσει τη μέγιστη ευρωπαϊκή στήριξη, με σύμμαχο το κεφάλαιο αξιοπιστίας που απέκτησε κατά τη διαχείριση του κορωνοϊού.
Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι θα «φέρετε μνημόνιο» λόγω της βαθιάς ύφεσης που θα προκύψει από τη στιγμή που αρνείστε να λάβετε εμπροσθοβαρή μέτρα, αλλά και επειδή βλέπετε την κρίση ως ευκαιρία επιβολής νεοφιλελεύθερων πολιτικών. Τι απαντάτε;
Διακατέχονται από άρνηση της πραγματικότητας, αλλά και από ευσεβείς πόθους. Αναρωτιέμαι, είναι έλλειψη εμπροσθοβαρών μέτρων το πακέτο των 14 δισ. ευρώ με έκτακτες ενισχύσεις επιχειρήσεων, εργαζομένων και ανέργων, αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, κλπ; Ή τα 10 δισ. που ανακοινώθηκαν για την ενίσχυση της ρευστότητας; Είναι μήπως νεοφιλελεύθερη πολιτική η απαγόρευση των απολύσεων; Ή η ενίσχυση των δομών υγείας με χιλιάδες προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών;
Οι κατηγορίες αυτές, προερχόμενες κυρίως από τον ΣΥΡΙΖΑ, στερούνται σοβαρότητας. Η μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας, όπως αποτυπώνεται και στις δημοσκοπήσεις, γνωρίζει ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαχειρίζονται την οικονομία με την ίδια σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα που διαχειρίστηκαν την υγειονομική κρίση.
Ήδη ξεδιπλώνουμε το αναπτυξιακό σχέδιο της επόμενης ημέρας. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε και στο υπουργείο μας με τα δύο νομοσχέδια που φέρνουμε. Το πολεοδομικό που ετοιμάζουμε και το περιβαλλοντικό το οποίο συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή.
Πως τοποθετείστε έναντι της γνωστής άποψης, σύμφωνα με την οποία ο Κ. Μητσοτάκης πρέπει να αξιοποιήσει το πολύ ευνοϊκό κλίμα που έχει δημιουργηθεί για την κυβέρνηση και να «καθαρίσει» το πολιτικό πεδίο πηγαίνοντας σε εκλογές;
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει τοποθετηθεί. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κέρδισε τη λαϊκή νομιμοποίηση λιγότερο από 10 μήνες νωρίτερα. Μία νομιμοποίηση που έχει μάλιστα διευρυνθεί, αφού με επιτυχία διαχειριστήκαμε τόσο την μεταναστευτική κρίση, όσο και την υγειονομική κρίση του κορωνοϊού.
Δεν συντρέχει συνεπώς κανένας λόγος προσφυγής στις κάλπες. Πέραν αυτού, η προσοχή μας δεν βρίσκεται στις κάλπες, διότι είναι στραμμένη στην προσπάθεια να στήσουμε τη χώρα και πάλι στα πόδια της. Αυτό θα πράξουμε με σοβαρότητα και αποφασιστικότητα.
------------------
(Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΕΘΝΟΣ)