Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2023

Η έλλειψη επενδύσεων στα διϋλιστήρια και τα ολοένα και χαμηλότερα αποθέματα οδηγούν την αύξηση στις τιμές των καυσίμων

Το παγκόσμιο σύστημα διΰλισης είναι ολοένα και πιο τεταμένο, πράγμα που σημαίνει ότι η μεταβλητότητα στις τιμές των καυσίμων θα γίνει πιο συχνή, σύμφωνα με κορυφαία στελέχη του πετρελαϊκού κλάδου.


Η έλλειψη πρόσθετης δυναμικότητας επεξεργασίας του αργού πετρελαίου λόγω υποεπένδυσης και οι διακοπές λειτουργίας διϋλιστηρίων που γίνονται πιο συχνές αποτέλεσαν δύο βασικά θέματα συζήτησης σε πρόσφατο συνέδριο του S&P Global Insights.

Με τον τρόπο αυτό καύσιμα όπως το ντίζελ και η βενζίνη είναι ευάλωτα σε απότομες διακυμάνσεις όταν συμβαίνουν μη προγραμματισμένες διακοπές λειτουργίας μονάδων διΰλισης. Τέτοιες διακοπές λαμβάνουν χώρα σχεδόν κάθε 1-2 εβδομάδες στην Ευρώπη, τόνισε σχετικά ο Φρεντερίκ Λασέρ, επικεφαλής έρευνας της Gunvor. Πολλά διϋλιστήρια ανέβαλαν την προγραμματισμένη συντήρησή τους, άρα είναι ευάλωτα σε τεχνικά προβλήματα που μπορούν να οδηγήσουν σε έκτακτες διακοπές.

Η αγορά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη σε οποιαδήποτε διαταραχή της προμήθειας οπουδήποτε, τόνισε ο Λασέρ. "Όλοι γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο. Δεν έχουμε αποθέματα, ούτε πρόσθετη δυναμικότητα πουθενά".

Η πρόσφατη σειρά έκτακτων διακοπών και μείωσης της δυναμικότητας υπογραμμίζει τις προκλήσεις καθώς ο πλανήτης στρέφεται από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια.

Στις ΗΠΑ η βενζίνη βρίσκεται κοντά σε υψηλά δεκαετίας εποχιακά λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που περιόρισαν την παραγωγή. "Η δυναμικότητα στη διΰλιση είναι πολύ σφιχτή", ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Vitol, Ράσελ Χάρντι.

Πολλές μονάδες έκλεισαν κατά την περίοδο της πανδημίας και οι δυτικές αγορές δεν διαθέτουν αρκετά πετρελαϊκά προϊόντα, πρόσθεσε. Η τιμή του ντίζελ - το καύσιμο που στηρίζει την παγκόσμια οικονομία - ξεπέρασε την άνοδο της τιμής του αργού πετρελαίου όταν μια σειρά από διϋλιστήρια σταμάτησαν να λειτουργούν λόγω του καύσωνα.

Τα χαμηλά αποθέματα προκαλούν μια "απίστευτα ισχυρή" δομή στο ντίζελ που υποδηλώνει σφίξιμο της αγοράς, δήλωσε ο Μπεν Λούκοκ, επικεφαλής εμπορίας πετρελαίου στην Trafigura.

Πλέον γίνεται ολοένα και πιο ακριβό να χρηματοδοτήσει κανείς φυσιολογικά έργα διΰλισης, σχολίασε ο Άλεξ Γκραντ, αντιπρόεδρος της Equinor. Τα υφιστάμενα διϋλιστήρια θα λειτουργούν με τους υψηλότερους πιθανούς ρυθμούς και τα περιθώρια διΰλισης θα παραμείνουν υψηλά, εκτιμά.

Το σύστημα διΰλισης "κραυγάζει" για νέες επενδύσεις καθώς η πετρελαϊκή ζήτηση αυξάνεται ιδίως στην Ασία, υπογράμμισε η Σρι Παραβαϊκαράσου, διευθυντής ανάλυσης στην Phillips 66. Οι εταιρείες διΰλισης πρέπει να το αντιμετωπίσουν, παράλληλα με την ενεργειακή τους μετάβαση.

(Bloomberg)