Τα καύσιμα κίνησης εξακολουθούν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα με την απλή αμόλυβδη να πωλείται στα 2,040 ευρώ το λίτρο (μέση πανελλαδική τιμή) και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,853 ενώ το Brent καταγράφει μικρές, ωστόσο απότομες αυξομειώσεις, καθώς οι επενδυτές σταθμίζουν τις ανησυχίες για τη ζήτηση που προέρχονται από μια αβέβαιη οικονομική προοπτική έναντι των προσδοκιών για πιο περιορισμένη προσφορά για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους.
Την Τρίτη το απόγευμα, το πετρέλαιο διαπραγματευόταν στα 93,80 δολάρια το βαρέλι και παρά τις προβλέψεις των διεθνών οίκων, όπως εκείνη της JP Morgan ότι το Brent θα μπορούσε να κινηθεί προς τα 150 δολάρια το βαρέλι μέχρι το 2026, το ισχυρότερο δολάριο και η πολιτική των κεντρικών τραπεζών κρατούν υπό πίεση τα προϊόντα διύλισης.
Οι κορυφαίες κεντρικές τράπεζες του κόσμου, η Fed και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, επανέλαβαν τις τελευταίες ημέρες τη δέσμευσή τους να καταπολεμήσουν τον πληθωρισμό, σηματοδοτώντας ότι η αυστηρή νομισματική πολιτική μπορεί να διατηρηθεί περισσότερο από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως. Τα υψηλότερα επιτόκια επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη, γεγονός που περιορίζει τη ζήτηση πετρελαίου και κατ’ επέκταση συμπιέζει τις τιμές. Ομοίως, ως το κύριο νόμισμα που χρησιμοποιείται για την τιμολόγηση του πετρελαίου, ένα ισχυρότερο δολάριο συνήθως επιβαρύνει τη ζήτηση πετρελαίου καθώς γίνεται πιο ακριβό για τους εισαγωγείς σε σχέση με το τοπικό τους νόμισμα.
Η αγορά ταλαντεύεται μεταξύ των προβλέψεων για την πορεία της ζήτησης και τις πιο σφιχτές προμήθειες από την πλευρά των πετρελαιοπαραγωγών κρατών δημιουργώντας για την ώρα συνθήκες ισορροπίας για τις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου. Η τάση αυτή αποτυπώνεται και στην ελληνική αγορά, όπου οι τιμές παραμένουν σταθερά υψηλότερες σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα ενώ η αγορά εκτιμά ότι εξίσου ανοδικές είναι και οι πιέσεις για το πετρέλαιο θέρμανσης το οποίο κάνει πρεμιέρα στις 15 Οκτωβρίου. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι εάν η έναρξη της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης συνέβαινε με τις τρέχουσες τιμές, τότε η τιμή εκκίνησης θα ήταν κοντά στα 1,6 ευρώ το λίτρο, δηλαδή περίπου 15% υψηλότερη σε σχέση με πέρυσι.
Η ελληνική αγορά επιμένει σε μέτρα ανακούφισης όπως είναι η μείωση της φορολογίας αλλά η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται ενώ ούτε το μέτρο της κρατικής οριζόντιας επιδότησης που εφαρμόστηκε πέρυσι φαίνεται να βρίσκεται στο τραπέζι. Ωστόσο, όπως εκτιμούν πηγές της αγοράς, δεν αποκλείεται μια σχετική ανακούφιση να προέλθει από την πλευρά των διυλιστηρίων (όπως συνέβη πέρυσι με τα ΕΛΠΕ και την Motor Oil) μέσω εκπτώσεων προς τους καταναλωτές.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι, η τιμή στην οποία πωλούσαν οι εταιρείες και τα πρατήρια περιελάβανε την κρατική επιδότηση των 25 λεπτών ανά λίτρο και των 7,5 λεπτών από την πλευρά των ΕΛΠΕ.
(αναδημοσίευση από insider.gr)