Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2023

Η αναντιστοιχία ανάμεσα στο τι λέει και τι περιμένει ο ΙΕΑ για το στόχο του 2030

Η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών και της ηλεκτροκίνησης προχωρά σύμφωνα με το σενάριο Net Zero του ΙΕΑ για το 2030 και κρίνεται ικανοποιητική. 



Εντούτοις, οι παγκόσμιες εκπομπές CO2 βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά σήμερα, ενώ το ίδιο σενάριο προϋποθέτει μια τρομερή μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου στα αμέσως επόμενα χρόνια προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος.

Πρόκειται για διαπιστώσεις που προκύπτουν από τη νέα έκθεση του οργανισμού, ο οποίος θεωρεί το σενάριο Net Zero υλοποιήσιμο και ρεαλιστικό.

Μια πιο προσεκτική εξέταση, όμως, απομακρύνει την όποια αισιοδοξία. Ο δημοσιογράφος του Bloomberg, Ζαβιέρ Μπλας, τόνισε σχετικά τα εξής:

"Ο ΙΕΑ λέει ότι η ζήτηση πετρελαίου πρέπει να υποχωρήσει από τα περίπου 100 εκατ. βαρέλια σήμερα σε 77 εκατ. βαρέλια το 2030 (το 2021 έλεγε 72 εκατ.). Ο στόχος του 2030 είναι ανέφικτος, είναι τόσο απλό. Και πιστεύω ότι όλοι το ξέρουν, ανάμεσά τους και οι άνθρωποι του ΙΕΑ.

Ακόμα και στην κορύφωση της πανδημίας με δισεκατομμύρια ανθρώπους κλεισμένους στο σπίτι και το ΑΕΠ σε ελεύθερη πτώση δεν υποχώρησε η ζήτηση πετρελαίου τόσο πολύ.

Επίσης, γνωρίζουμε τι πιστεύει ο ΙΕΑ για το 2030 διότι η νωρίτερη φετινή τους πρόβλεψη για το 2028 δείχνει την κατανάλωση να αυξάνεται στα 105 εκατ. βαρέλια. Άρα ποιό είναι το νόημα του μοντέλου net zero αφού οι γνώσεις τους τούς λένε ότι δεν θα συμβεί";

Σε μια παράλληλη ανάγνωση, ο ΙΕΑ απλά βλέπει μια ρεαλιστική άνοδο των ΑΠΕ και της ηλεκτροκίνησης και τη συνοδεύει με την απαραίτητη πτώση της ζήτησης ορυκτών καυσίμων που θα είχε αποτέλεσμα κλιματικά. 

Η εκτίμησή του για τη ζήτηση πετρελαίου δεν είναι ρεαλιστική διότι η μέχρι τώρα διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων κατάφερε να εκτοπίσει ένα μικρό μερίδιο της ζήτησης (περί το 1 εκατ. βαρέλια) και προεκτείνοντάς τη ως το 2030 δεν θα φτάσει τα σχεδόν 30 εκατ. βαρέλια που είναι η διαφορά μεταξύ του τι προβλέπει πραγματικά ο ΙΕΑ και τι επιθυμεί το σενάριο Net Zero.

Πόσο μάλλον από τη στιγμή που μεγάλο μέρος της κατανάλωσης πετρελαίου δεν αφορά τα επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά τα βαρέα οχήματα, τη ναυτιλία και άλλους τομείς που δεν μπορούν να αλλάξουν καύσιμο σύντομα.

Αντίστοιχη εντύπωση προκαλούν οι προβλέψεις του ΙΕΑ για τις τιμές των ορυκτών καυσίμων: Στο ίδιο σενάριο αναφέρει ότι η τιμή του αργού πετρελαίου θα πέσει από τα 98 δολάρια/βαρέλι πέρυσι σε 42 δολάρια το 2030. Το φυσικό αέριο στην Ευρώπη θεωρεί ότι θα υποχωρήσει από τα 103 ευρώ/MWh πέρυσι σε 13,7 ευρώ το 2030.

Τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι δεν πρέπει να στηριχθούν στο έπακρο οι νέες ενεργειακές τεχνολογίες, απλά ότι υπάρχει μια αναντιστοιχία ανάμεσα στις φιλόδοξες διακηρύξεις και τις πραγματικές προβλέψεις.