Εδώ και αρκετούς μήνες, πριν την επίσημη απόφαση για το εμπάργκο, έχουν σταματήσει στην Ελλάδα οι εισαγωγές μαύρου χρυσού από τη Ρωσία.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές των διυλιστηρίων, οι τελευταίες εισαγωγές ρωσικού αργού στην Ελλάδα έγιναν πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ενώ από την έναρξη του πολέμου και μετά έχουν σταματήσει όλες οι συναλλαγές με αντικείμενο το ρωσικό πετρέλαιο.
Ουσιαστικά, τα ελληνικά διυλιστήρια βλέποντας ότι επίκειται η απόφαση για το εμπάργκο, θέλησαν να εκμεταλλευτούν το μεσοδιάστημα προκειμένου να εντοπίσουν εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας και να είναι έτοιμα να υποκαταστήσουν το ρωσικό πετρέλαιο με την έναρξη εφαρμογής του επίσημου εμπάργκο.
Εκτός όμως από το θέμα της επάρκειας και της υποκατάσταση του ρωσικού πετρελαίου στο μείγμα προμήθειας αργών των ελληνικών διυλιστηρίων, σοβαρό θέμα έχει δημιουργηθεί εξαιτίας της αύξησης της διεθνούς τιμής του μαύρου χρυσού. Το νέο ράλι του πετρελαίου έχει οδηγήσει σε σημαντική πίεση τα περιθώρια διύλισης και επιπρόσθετα πιέζει τη ρευστότητα των διυλιστηρίων που χρειάζονται σημαντικά αυξημένα κεφάλαια κίνησης. Και βέβαια με τις τιμές του πετρελαίου στα ύψη, επηρεάζονται και οι τιμές των διυλισμένων προϊόντων, της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς τη ζήτηση.
Όσον αφορά στο εμπάργκο, αξίζει να σημειωθεί ότι πριν τον πόλεμο της Ουκρανίας, κατά τη διάρκεια του 2021, το ρωσικό αργό αποτελούσε μια από τις κύριες πηγές τροφοδοσίας για τα ελληνικά διυλιστήρια. Συγκεκριμένα για τα Ελληνικά Πετρέλαια οι εισαγωγές ρωσικών αργών αντιπροσώπευαν περίπου το 15% του συνολικού μείγματος αργών πετρελαίων που χρησιμοποιούν τα τρία διυλιστήρια του ομίλου. Αντίστοιχα για τη Motor Oil Hellas οι εισαγωγές πετρελαίου τύπου Urals, έφτασαν το 2021 στο 6%, με το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών του ομίλου να προέρχεται από το Ιράκ (Basrah, Kirkouk).
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά κύριο λόγο τα ελληνικά διυλιστήρια προμηθεύονταν ρωσικό αργό πετρέλαιο όχι απευθείας από ρωσικές εταιρείες αλλά μέσω traders. Σύμφωνα μάλιστα με παλαιότερες δηλώσεις της διοίκησης των ΕΛΠΕ, το ρωσικό πετρέλαιο μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί με ποικιλίες αργών πετρελαίων από τη Μέση Ανατολή, κάτι που ούτως ή άλλως συνέβαινε και στο παρελθόν ακόμη και χωρίς την απειλή του εμπάργκο.
Σε κάθε περίπτωση τα ελληνικά διυλιστήρια έχουν αποδείξει στο παρελθόν ότι είναι εξαιρετικά ευέλικτα και μπορούν να προσαρμόσουν την παραγωγή τους, ανάλογα με τα φορτία πετρελαίου που είναι διαθέσιμα στις διεθνείς αγορές σε ανταγωνιστικές τιμές ή με έκπτωση.
Να αναφερθεί τέλος ότι εκτός από εισαγωγές αργού πετρελαίου, στο παρελθόν, ακόμη και πέρυσι τα ελληνικά διυλιστήρια πραγματοποιούσαν εισαγωγές ακατέργαστων αποσταγμάτων βαρέως πετρελαίου, οι oποίες επίσης έχουν σταματήσει.