Παρασκευή 17 Ιουνίου 2022

Goldman Sachs: Αναγέννηση για τον κλάδο της διύλισης - Τι σημαίνει για Motor Oil και ΕΛΠΕ

Τα υψηλά διεθνή περιθώρια διύλισης ευνοούν τις ελληνικές εταιρίες του κλάδου δημιουργώντας τους θετικές προοπτικές. Αυτό επισημαίνει έκθεση της Goldman Sachs, η οποία συστήνει «Buy» (αγορά) για τη Motor Oil με τιμή - στόχο τα 25 ευρώ, ενώ για τα Ελληνικά Πετρέλαια διατηρεί την ουδέτερη σύστασή της με τιμή - στόχο τα 8 ευρώ.





Όπως αναφέρει η έκθεση του διεθνούς οίκου, το 2022 είναι μια «αναγέννηση για τον κλάδο της διύλισης» σημειώνοντας πάντως ότι είναι πιθανόν η κορύφωση της ανοδικής τάσης να έχει επέλθει μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους.

Και οι δυο ελληνικοί όμιλοι σύμφωνα με την Goldman Sachs, επωφελούνται από τα υψηλά διεθνή περιθώρια διύλισης, μία τάση που παρατηρείται παγκοσμίως, εξ αιτίας μία σειράς παραγόντων, όπως η τριετής περίοδος μόνιμης διακοπής εργασιών μεγάλου μέρους της διεθνούς παραγωγικής δυναμικότητας που οδήγησε σε απώλεια ικανότητας διύλισης κατά περίπου 3 εκατ. βαρελιών ημερησίως.

Επίσης στην άνοδο των περιθωρίων διύλισης συνέβαλαν τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα αποθεμάτων που επιδεινώθηκαν από τις μειωμένες ρωσικές εξαγωγές και oι αλλαγές στην εξαγωγική πολιτική της Κίνας, περιορίζοντας την προσφορά σε μία περίοδο δραστικής ανάκαμψης της ζήτησης.


Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση παρά το γεγονός ότι τα παγκόσμια ποσοστά χρησιμοποίησης του παραγωγικού δυναμικού των διυλιστηρίων κινούνται πάνω από τον ανοδικό κύκλο της περιόδου 2015-17, παρατηρείται στενότητα για διάφορα προϊόντα πετρελαίου και ιδιαίτερα στα μεσαία και ελαφριά αποστάγματα.

Με βάση αυτά τα δεδομένα η Goldman Sacks συστήνει «αγορά» για την Motor Oil, υπογραμμίζοντας το υψηλό μερίδιο που καλύπτει η διύλιση στη συνολική δραστηριότητα του ομίλου ο οποίος ιστορικά αντλεί από αυτή πάνω από το 80% των EBITDA του. «Ως εκ τούτου, γράφει η Goldman, θεωρούμε την εταιρία ως μία εκ των βασικών επικαρπωτών του τρέχοντος ανοδικού κύκλου διύλισης, δεδομένου και του καλαθιού προϊόντων υψηλής ποιότητας, που διαθέτει. Άνω του 70% των πωλήσεων πετρελαιοειδών της αφορούν σε μεσαία και ελαφριά αποστάγματα».

Το διυλιστήριο της Motor Oil είναι σύνθετο, πράγμα που του επιτρέπει να εκμεταλλεύεται τη διεύρυνση των spreads μεταξύ ελαφρού και βαρέως αργού. (Το 70% της πρώτης ύλης της εταιρείας είναι βαρύ αργό).

Επιπλέον, η έκθεση εκτιμά ότι η εταιρία έχει τη δυνατότητα να διαφοροποιήσει τις προμήθειες πρώτων υλών, περιορίζοντας τις δυσμενείς επιπτώσεις των υψηλότερων τιμών του φυσικού αερίου, ενώ το διυλιστήριό της είναι ενεργειακά αυτάρκες.

Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση αναμένει ότι οι προβλέψεις για τα κέρδη του ομίλου θα αναθεωρηθούν θετικά, με την κερδοφορία ήδη να τροφοδοτείται από ένα πολύ ισχυρό 2ο τρίμηνο του 2022. Οι εκτιμήσεις του οίκου για τη Motor Oil την τοποθετούν πολύ πιο πάνω από τη μέση τιμή για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια.

ΕΛΠΕ

Για τα Ελληνικά Πετρέλαια η Goldman διατηρεί τη σύσταση «Ουδέτερη» καθώς όπως αναφέρει η έκθεση ο όμιλος βρίσκεται σε πολύ καλή θέση για να εκμεταλλευθεί τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης, με τη δραστηριότητα διύλισης να έχει τη μεγαλύτερη συνεισφορά στα EBITDA του. Όπως αναφέρει αναμένεται το προσαρμοσμένο EBITDA του ομίλου να αυξηθεί κατά δυο φορές από το 2021 έως το 2022, αντανακλώντας την ισχυρή ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης.

Η έκθεση επισημαίνει ωστόσο ότι η εταιρία επηρεάζεται εφέτος από τις εργασίες συντήρησης των διυλιστηρίων (Ελευσίνας το 1ο τρίμηνο και Θεσσαλονίκης το δεύτερο εξάμηνο του 2022) ενώ το πιο διαφοροποιημένο επιχειρηματικό της μοντέλο της δίνει σχετικά χαμηλότερη επιχειρησιακή έκθεση στη διύλιση.

Στο πλαίσιο αυτό εκτιμά ότι η εταιρεία μπορεί να προσφέρει ισχυρή δυναμική κερδών, η οποία θα μεταφραστεί σε μεγάλη αύξηση μερίσματος, με εκτιμώμενη μερισματική απόδοση περίπου στο 7,7%-7,3% το 2022/23, εξαιρουμένων των ειδικών μερισμάτων από την διάθεση της ΔΕΠΑ Υποδομών, τα οποία θα μπορούσαν να συνεισφέρουν άλλη μια μερισματική απόδοση περίπου 6% το 2022.

Από το worldenergynews.gr