Τετάρτη 23 Μαρτίου 2022

Το TTF δεν ήταν το κατάλληλο συμβόλαιο για την αγορά αερίου της Ευρώπης, λένε Gunvor και Vitol - Ανησυχητική η κατάσταση σε πετρέλαιο, αέριο και ντίζελ

Οι διευθύνοντες των μεγαλύτερων οίκων εμπορίας διεθνώς είχαν την ευκαιρία χθες να μιλήσουν για την ενεργειακή κρίση και την επίδραση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας στα πλαίσια του Commodities Global Summit.




Σύμφωνα με το Reuters, ο Τόρμπιορν Τόρνκβιστς, επικεφαλής της Gunvor, τόνισε ότι ακόμα δεν υπάρχει έλλειψη ρωσικού πετρελαίου, αν και στο εξής η έλλειψη μπορεί να φτάσει τα 3 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα.

Σχετικά με το φυσικό αέριο, τόνισε ότι "η αγορά χάλασε", ενώ το ολλανδικό συμβόλαιο TTF που χρησιμοποιείται ως σημείο αναφοράς πανευρωπαϊκά δεν ήταν κατάλληλο για την αγορά του LNG.

"Το πρόβλημα είναι η δυσλειτουργική τιμή TTF λόγω των margin calls, δηλαδή των μηχανισμών κάλυψης διαφορών αποτίμησης. Αν θέλετε να αντασφαλιστείτε σήμερα με το TTF στην τιμή των 96 ευρώ, το αρχικό περιθώριο αγοράς είναι 80. Απλά δεν μπορείτε να το κάνετε.

Η εμπορία του αερίου έχει εκτοξευτεί την τελευταία πενταετία δίχως να υπάρχει ένα κατάλληλο συμβόλαιο αναφοράς για να απορροφήσει τους όγκους. Το TTF ήταν το καλύτερο που διαθέταμε και η αντασφάλιση έγινε εκεί. Έχει μόνο μια έμμεση σύνδεση με το τι συμβαίνει στο LNG.

Το όλο πράγμα παρέλυσε πλέον. Βρισκόμαστε τώρα εν μέσω μιας καταιγίδας και πολλοί δέχτηκαν πλήγμα".

Ο Τόρνκβιστ πρόσθεσε ότι οι εμπορικοί περιορισμοί ανάγκασαν τους εμπόρους να επικεντρωθούν πλέον στις βασικές δραστηριότητες. "Η φυσική αγορά στέρεψε. Κάνουμε λιγότερους όγκους από ότι κανονικά, όμως μπορούμε να τους αυξήσουμε σύντομα".

"Η πραγματικότητα βραχυπρόθεσμα είναι ότι δυστυχώς καίμε περισσότερο άνθρακα από πριν στην Ευρώπη και δεν υπάρχουν εναλλακτικές.

Λιγότερο από 10% του εμπορίου μας προέρχεται από τη Ρωσία. Έχουμε συμβολαιακές υποχρεώσεις για να αγοράζουμε ρωσικό αργό, όμως δεν προβαίνουμε σε νέα συμβόλαια", κατέληξε.

Από την πλευρά του, ο Ράσελ Χάρντι της Vitol τόνισε πως "ο κλονισμός από τη ρωσική επίθεση στα εμπορεύματα είναι τεράστιος. Οι συμμετέχοντες έχουν περιορίσει τη δραστηριότητα στα προθεσμιακά προϊόντα, υπάρχoυν λιγότερες ανοικτές θέσεις στο πετρέλαιο και αυτό ενισχύει τη μεταβλητότητα. Όσο περισσότερο διαρκεί ο πόλεμος, τόσο αυξάνεται η πιθανότητα οικονομικής ύφεσης.

"Πολλοί άνθρωποι ανά την Ευρώπη θέλουν να μποϊκοτάρουν τις ρωσικές εξαγωγές. Το πως θα συμβεί αυτό και το πως θα καθορίσει πόσο πετρέλαιο θα χαθεί είναι άγνωστο. Πιστεύουμε ότι 2-3 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου μπορούν να χαθούν, αλλά εξαρτάται από την αντίδραση της Ασίας.

Αν αυτό συμβεί, τότε θα είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί. Αναμένουμε στη συγκεκριμένη περίπτωση αυξημένες τιμές που θα πλήξουν τη ζήτηση και αναμένουμε και περισσότερη χρήση των στρατηγικών αποθεμάτων. Βλέπουμε ήδη κάποια καταστροφή της ζήτησης".

Ο ίδιος πρόσθεσε πως ο ΟΠΕΚ+ είναι ξεκάθαρο πλέον ότι θα συνεχίσει με βάση τη συμφωνία του. "Αναμένουμε μια αύξηση 1-2 εκατ. βαρελιών στην παραγωγή, αλλά όχι από τους επόμενους μήνες. Επίσης, το Ιράν μπορεί να προσθέσει 1 εκατ. βαρέλια αν υπογραφεί η νέα πυρηνική συμφωνία".

"Οι προμήθειες ντίζελ στην Ευρώπη είναι πολύ ανησυχητικές καθώς οι μισές εισαγωγές προέρχονται από τη Ρωσία. Η επιβολή δελτίων στο ντίζελ είναι υπαρκτή πιθανότητα".

Η αγορά αερίου είναι ακόμα πιο ανησυχητική από το πετρέλαιο. Είναι σημαντικό οι ρυθμιστές να έχουν τα κατάλληλα εργαλεία σε περίπτωση αναταραχής, κατέληξε.