Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2019

“Τρέχει” για τον ελληνοσκοπιανό αγωγό φυσικού αερίου η κυβέρνηση Ζάεφ – Τέλη του 2019 η προκήρυξη του διαγωνισμού στα Σκόπια

Επιπλέον χρηματοδότηση για την κατασκευή του ελληνοσκοπιανού διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου επιδιώκει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση Ζάεφ, υποβάλλοντας αίτημα στο Western Balkans Investment Framework (WBIF) για χρηματοδότηση ύψους 12,63 εκατ. ευρώ.




Η πρόταση αφορά το τμήμα του αγωγού εντός του εδάφους της πΓΔΜ, το οποίο, σύμφωνα με σύμφωνα με τη MER, την κρατική εταιρεία αξιοποίησης ενεργειακών πόρων της πΓΔΜ, θα έχει μήκος 68 χλμ., διάμετρο 28΄΄ και ετήσια χωρητικότητα 2,8 δισ. κ.μ.
Το συνολικό μήκος του αγωγού, που θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία, στο σημείο όπου θα «κουμπώνει» και ο TAP, θα φτάνει τα 120 χλμ.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της σκοπιανής πλευράς, το υπόλοιπο κόστος κατασκευής του αγωγού εντός πΓΔΜ σχεδιάζεται να καλυφθεί από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και εθνικούς πόρους.
Το έργο έχει ενταχθεί στον κατάλογο Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (ΡΜΙ) της Ενεργειακής Κοινότητας, με προϋπολογισμό που ανέρχεται στα 50 εκατ. ευρώ.
Στα τέλη του 2019 η προκήρυξη του διαγωνισμού για την κατασκευή του έργου
Όπως είχε γράψει προ τριμήνου το energypress, ο ΔΕΣΦΑ και η MER προετοιμάζουν την υπογραφή νέου μνημονίου συνεργασίας, μετά από αυτό του Οκτωβρίου του 2016, για την υλοποίηση του αγωγού. 
Με το μνημόνιο συνεργασίας θα επιδιωχθεί η επανεκκίνηση του project ενώ ο ΔΕΣΦΑ θα παρέχει και τεχνογνωσία στην MER ως προς θέματα κατασκευής.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταφέρει η ελληνική διπλωματική αποστολή στα Σκόπια, η ΜΕR έχει υποβάλει αίτημα παροχής τεχνικής βοήθειας μέσω CONNECTA (Technical Assistance to Connectivity in the Western Balkans) για την κατάρτιση της μελέτης περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων και του βασικού σχεδίου.
Βάσει του υφιστάμενου σχεδιασμού, η προκήρυξη του διαγωνισμού κατασκευής του έργου τοποθετείται στα τέλη του 2019 και η κατασκευαστική περίοδος εκτείνεται χρονικά μεταξύ 2020 και 2021.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της MER, η ζήτηση φυσικού αερίου στην γειτονική χώρα αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά προσεχώς, καθώς η κατασκευή του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου βαίνει σταδιακά προς ολοκλήρωση.
Market test ζητάει η ΡΑΕ
Πρόσφατα, η ΡΑΕ έθεσε ως προϋπόθεση προκειμένου να κατασκευαστεί ο αγωγός φυσικού αερίου Θεσσαλονίκη - Σκόπια την ύπαρξη ενδιαφέροντος από την αγορά.
Στην απόφαση της ΡΑΕ επί της έγκρισης του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του Συστήματος Φυσικού Αερίου 2017-2026, προς την οποία ο ΔΕΣΦΑ καλείται να συμμορφωθεί, προβλέπεται συγκεκριμένα ότι ο αγωγός Θεσσαλονίκη - Σκόπια, προϋπολογισμού 48,7 εκατ. ευρώ, εγκρίνεται για ένταξη στον προγραμματισμό ανάπτυξης με την προϋπόθεση διεξαγωγής δεσμευτικής διαδικασίας κατανομής δυναμικότητας «Market Test» σε συνεννόηση και μετά από σύμφωνη γνώμη της ΡΑΕ.
Η έγκριση της υλοποίησής του θα πραγματοποιηθεί σε επόμενη έγκριση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ, εφόσον παρουσιαστούν ικανοποιητικά αποτελέσματα δέσμευσης δυναμικότητας.

ΠΗΓΗ : energypress