Σε συνέδριο με θέμα «Καθαρή Ενέργεια στα Νησιά», στη Νάξο, μίλησε σήμερα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Δημήτρης Τζώρτζης.
Στην ομιλία του ο κ. Τζώρτζης επισήμανε ότι στο σχέδιο για την ανάπτυξη του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας (ΥΦΑ-LNG) της ΔΕΠΑ προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 200 εκ. ευρώ στην επόμενη πενταετία.
Το σχέδιο προβλέπει ανάπτυξη υποδομών μικρής κλίμακας ΥΦΑ (SS LNG). Το ΥΦΑ είναι συγκριτικά η βέλτιστη λύση για τα νησιά αλλά και για την προσαρμογή της ναυτιλίας στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν από την 01.01.2020, αφού είναι «πράσινο», οικονομικά αποδοτικό καύσιμο που αποθηκεύεται εύκολα.
Συντελεί στην επίτευξη του στόχου για 32% παραγωγή από ΑΠΕ έως το 2030 και παραπέρα, όπως τον έθεσαν οι Υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ. Οι ηλεκτρογεννήτριες με ΦΑ είναι «άμεσης έναυσης» και συμπληρώνουν τις ΑΠΕ, εξασφαλίζοντας απόλυτη αυτονομία. Η υψηλή τους απόδοση είναι εγγύηση για τη βιωσιμότητα της επένδυσης και μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα του «μεριδίου» στην αγορά ηλεκτρισμού.
Η ανάπτυξη του SS LNG αποτελεί κεντρική επιλογή στον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της ΔΕΠΑ.
Τα πλεονεκτήματα της ανάπτυξης SS LNG στα νησιά είναι:
- Μείωση κεφαλαιουχικών δαπανών για ηλεκτρικές διασυνδέσεις, αλλά και μειωμένες αντίστοιχες κεφαλαιουχικές και λειτουργικές δαπάνες για συμμόρφωση στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις
- Δυνατότητα συμμόρφωσης με τις υφιστάμενες και νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις τόσο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε μη διασυνδεδεμένα νησιά όσο και ως καυσίμου σε πλοία
- Κάλυψη ενεργειακών αναγκών και άλλων τομέων όπως ο εμπορικός (επαγγελματίες, ξενοδοχεία), ο βιομηχανικός, ο οικιακός (θέρμανση σε σπίτια), με χαμηλότερο κόστος.
- Άμεση ανάπτυξη και λειτουργία.
Επίσης ο κ. Τζώρτζης αναφέρθηκε στο ότι το SS LNG μπορεί να τροφοδοτήσει ολόκληρη την Επικράτεια της χώρας ενώ σήμερα μόνο το Ανατολικό τμήμα της Ελλάδας έχει πρόσβαση σε αυτό. Η δε εκτεταμένη νησιωτική χώρα ευνοεί την ανάπτυξη τέτοιων έργων. Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και, βέβαια, η Κρήτη είναι ιδανική εφαρμογή για την ανάπτυξη του SS LNG.
Τέλος επεσήμανε ότι «αυτό το φθινόπωρο θα γιορτάσουμε τα 30 χρόνια ΔΕΠΑ με 3 δις. ευρώ κεφαλαιακές επενδύσεις και σχεδιάζουμε να δώσουμε το εναρκτήριο λάκτισμα στο project SS LNG, με υλοποίηση επένδυσης που θα μπορεί να εξυπηρετήσει και τα νησιά!»
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΖΩΡΤΖΗ
Ομιλία του Δημήτρη Τζώρτζη, CEΟ της ΔΕΠΑ, στο συνέδριο για «Καθαρή Ενέργεια στα Νησιά», στη Νάξο, 10 Ιουλίου 2018.
- Χαίρετε! Ακούσαμε πολλές γνώμες σε αυτό το συνέδριο, περί νησιωτικότητας, απομόνωσης, ανανεώσιμες, διασυνδέσεις, LNG… επιτρέψτε μου να εκφράσω κι εγώ τη γνώμη της ΔΕΠΑ.
- Τα Ελληνικά νησιά είναι το ΝΑ άκρο της ΕΕ. Πρέπει να τα υποστηρίξουμε και τους 12 μήνες και να μην τα θυμόμαστε κάθε καλοκαιρινή σεζόν. Υπάρχουν 2500 νησιά, τα 253 είναι κατοικημένα, 95 από αυτά εξυπηρετούνται με 349 ακτοπλοϊκές γραμμές και 53 έχουν πάνω από 1000 κατοίκους. Υπάρχουν 162 λιμάνια, στα οποία προσεγγίζουν κατά 50% παλιά πλοία, με δρομολόγια που επιδοτούνται από το κράτος.
Φως-Νερό-Τηλέφωνο, αυτό λέγαμε πάντα ότι είναι τα ελάχιστα για αξιοπρεπή διαβίωση. Η ενέργεια, η οικονομία του νερού, οι τηλεπικοινωνίες είναι τα θεμέλια της ευημερίας και της ανάπτυξης. - Μιλάμε για ενεργειακή αυτονομία, που βασίζεται σε πεπαλαιωμένες θερμικές γεννήτριες (με μαζούτ και ντήζελ), αλλά και Ανανεώσιμες. Οι παλιές αυτές γεννήτριες δημιουργούν προβλήματα ασφάλειας, όπως έχει αποδειχτεί στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά και περιβαλλοντολογικά και υγείας. Η παραγωγή ηλεκτρισμού από αυτές υποφέρει από την εποχικότητα (κατακόρυφη αύξηση το καλοκαίρι), υψηλό κόστος (χρεώνοντας ΥΚΩ, κοινωνικοποιώντας το κόστος στην υπόλοιπη Ελλάδα). Σύμφωνα με το World Energy News, το κόστος της kWh στα μη διασυνδεδεμένα νησιά είναι αυξημένο κατά 52% έως και 1802%..! Στην Κρήτη μόνο, το κόστος επιβάρυνσης ΥΚΩ υπολογίζεται σε 300-350εκ.€ το χρόνο.
- Παράλληλα, το νέο Νομικό και Ρυθμιστικό πλαίσιο επιβάλλει από το 2020 όρια στις εκπομπές ρύπων στην παραγωγή ηλεκτρισμού από μη διασυνδεδεμένα συστήματα. Αντίστοιχα, ο ΙΜΟ (Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας) έχει θεσπίσει όρια στα ναυτιλιακά καύσιμα 0.5% στην περιεκτικότητα σε θείο. Αυτά τα δεδομένα επηρεάζουν το κόστος εξυπηρέτησης των νησιών και τις μεταφορές.
- Ο Ενεργειακός Σχεδιασμός του κράτους προάγει τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις και την ανάπτυξη τοπικών Ανανεώσιμων πηγών. Είναι αυτή η βέλτιστη και οριζόντια εφαρμόσιμη λύση? Τι σημαίνει αυτό για την κοινωνικοποίηση του κόστους, αλλά και την εξυπηρέτηση άλλων ενεργειακών αναγκών, πέραν του ηλεκτρισμού? Δεν είμαστε εναντίον των διασυνδέσεων και των ανανεώσιμων, τουναντίον, αλλά χρειαζόμαστε κάποιον «αιθέρα» να γεμίσει το ενδιάμεσο διάστημα.
- Το μικρής κλίμακας ΥΦΑ (SS LNG) είναι η βέλτιστη λύση. Φτηνότερο, αποθηκεύσιμο, «πράσινο», αλλά και για χρήση ως καύσιμο πλοίων. Συντελεί στην επίτευξη του στόχου για 32% παραγωγή από ΑΠΕ έως το 2030 και παραπέρα, όπως τον έθεσαν οι Υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ. Οι ηλεκτρογεννήτριες με ΦΑ είναι «άμεσης έναυσης» και συμπληρώνουν τις ΑΠΕ, εξασφαλίζοντας απόλυτη αυτονομία. Η υψηλή τους απόδοση είναι εγγύηση για τη βιωσιμότητα της επένδυσης και μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα του «μεριδίου» στην αγορά ηλεκτρισμού, ακόμα και όταν υπάρξει διασύνδεση, όχι μόνο σαν «ενδιάμεσο καύσιμο». Προσκαλούμε εδώ τα Πανεπιστήμια να συνεργαστούν μαζί μας, σχεδιάζοντας τη «νέα εποχή» στο ΦΑ: Αποθήκευση, Power2Gas, renewable-gas, decarbonized-gas. Είμαστε στους 5 πρώτους στον κόσμο σε μυαλά, αλλά «drained». Είναι μία ευκαιρία ανακύκλωσης, για νερό, μυαλά…!
- Τι είναι το SS LNG? Διακρίνουμε τρεις κύριες αγορές: Ναυτιλιακό καύσιμο, Μεταφορές (ως L/CNG) και τροφοδοσία απομακρυσμένων (μη συνδεδεμένων στο ΕΣΦΑ) δικτύων ΦΑ. Και οι τρεις αυτές αγορές έχουν τέλεια εφαρμογή στα νησιά! Επιπλέον, το ΦΑ συντελεί στην επίτευξη των στόχων για εκπομπές ρύπων και υγεία (πολλές μελέτες σε λιμάνια καταδεικνύουν το πρόβλημα, που μεταξύ άλλων δημιουργεί και μεγάλο κόστος για τη διαχείριση των προβλημάτων υγείας).
- Το SS LNG στην Ελλάδα. Εάν δούμε το χάρτη με τις βασικές αγορές ΦΑ και την πρόσβαση του αγωγού ΕΣΦΑ, φαίνεται ότι μόνο η ανατολική ηπειρωτική Ελλάδα είναι προικισμένη!
- Η αλυσίδα εφοδιασμού του SS LNG. Χρειάζεται μία βασική, κεντρική υποδομή, με τον τερματικό σταθμό υποδοχής LNG (Ρεβυθούσα), τα πλοία τροφοδοσίας (feeder & bunkering) και τα δορυφορικά τερματικά LNG, στα διάφορα μέρη και λιμάνια.
- Πλεονεκτήματα της ανάπτυξης SS LNG στα νησιά:
- Μειωμένη ανάγκη capex για ηλεκτρικές διασυνδέσεις, αλλά και μειωμένο capex/opex για συμμόρφωση στις νέες περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις
- Καλύπτει επίσης τις υπόλοιπες ενεργειακές ανάγκες (επαγγελματικές-βιομηχανία, ξενοδοχεία, θέρμανση), ή μειώνει το κόστος τους
- Συμμόρφωση με τις περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις για παραγωγή σε μη διασυνδεδεμένα και καύσιμα ναυσιπλοΐας
- Άμεση ανάπτυξη, σε λειτουργία τώρα!
Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και, βέβαια, η Κρήτη είναι ιδανική εφαρμογή για την ανάπτυξη του SS LNG. Επιπλέον, αυτό συμβαδίζει με το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύων της ΔΕΔΑ στα νησιά αυτά, το 2020.
Βασική προϋπόθεση όμως είναι η εξασφάλιση της «κρίσιμης μάζας». Οι επενδύσεις σε ηλεκτροπαραγωγή με ΦΑ δεν στηρίζονται μόνο από την ανάγκη για κάλυψη αιχμών, ή για ενεργειακή ασφάλεια!
- Η ανάπτυξη του SS LNG αποτελεί κεντρική επιλογή στον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της ΔΕΠΑ.
- Στο project SS LNG της ΔΕΠΑ προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 200 εκ.€ στην επόμενη πενταετία. Έχουμε υποβάλλει επίσης δύο EU CEF-T προτάσεις, οι οποίες απολαμβάνουν τη στήριξη από όλους τους Ευρωβουλευτές μας, αλλά και από την Ελληνική κυβέρνηση. Είμαστε σε αναζήτηση συνεργατών και συνεργειών!
Αυτό το φθινόπωρο θα το γιορτάσουμε: 30 χρόνια ΔΕΠΑ, 3 δις.€ κεφαλαιακές επενδύσεις. Και σχεδιάζουμε να δώσουμε το εναρκτήριο λάκτισμα στο project SS LNG, με πρώτη εφαρμογή, κατά προτίμηση, στα νησιά! Είστε όλοι προσκεκλημένοι!