«Παράπλευρες συνέπειες» στη διακίνηση τεράστιων ποσοτήτων πετρελαίου από τα στρατηγικά στενά της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα Μπαμπ ελ Μαντέμπ προκαλεί η συνέχιση της επίθεσης της Σαουδικής Αραβίας και των συμμάχων της εδώ και 3,5 χρόνια στην Υεμένη.
Χτες η σαουδαραβική πετρελαϊκή εταιρεία «ARAMCO» ανακοίνωσε πως σταματά προσωρινά τη μεταφορά πετρελαίου με δικά της δεξαμενόπλοια από τη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή «για προληπτικούς λόγους», μετά την προχτεσινή επίθεση Υεμενιτών Σιιτών ενόπλων «Χούτι» σε ένα σαουδαραβικό δεξαμενόπλοιο και ένα σαουδαραβικό πολεμικό πλοίο στα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ που φράσσουν την Ερυθρά θάλασσα στον Κόλπο του Αντεν. Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρεται επίσης πως η απόφαση ελήφθη προκειμένου να διασφαλιστούν «τα συμφέροντα των πλοίων και για να αποφευχθεί ο κίνδυνος πρόκλησης πετρελαιοκηλίδας στην περιοχή». Η εξέλιξη προκάλεσε τη μεγαλύτερη αύξηση στις διεθνείς τιμές πετρελαίου μέσα στο τελευταίο 10ήμερο.
Η Σαουδική Αραβία, που είναι από τις μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγούς χώρες διεθνώς, μεταφέρει το πετρέλαιο που εξάγει στο εξωτερικό από τρεις βασικές αρτηρίες: α) Από το ανατολικό τμήμα της χώρας γύρω από την Αραβική Χερσόνησο, β) νότια μέσα από τα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ της Ερυθράς Θάλασσας προς τον Κόλπο του Αντεν και τον Ινδικό Ωκεανό και γ) μέσω Ερυθράς Θάλασσας, Διώρυγας Σουέζ και τη Μεσόγειο με στόχο τις αγορές της Ευρώπης.
Αργότερα χτες βράδυ, Υεμενίτες αντικαθεστωτικοί Σιίτες «Χούτι»υποστήριξαν πως πραγματοποίησαν με τηλεκατευθυνόμενο αεροσκάφος (drone), τύπου Sammad-3, «τρεις επιθέσεις» στο διεθνές αεροδρόμιο του Αμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που συμμετέχουν στη σαουδαραβική ιμπεριαλιστική επίθεση. Η διοίκηση του διεθνούς αεροδρομίου στο Αμπου Ντάμπι ανακοίνωσε πως σημειώθηκε χτες ένα «περιστατικό με όχημα», αποφεύγοντας να δώσει άλλες λεπτομέρειες.
Τέλος, η Commerzbank εκτιμά πως οι επιπτώσεις για την προσφορά πετρελαίου στη Μεσόγειο και περιοχές του Ατλαντικού εξαρτώνται από το πόσο θα διαρκέσει η διακοπή, κάτι το οποίο θα μπορούσε να στηρίξει την τιμή του brent. Σύμφωνα με τους αναλυτές, σχεδόν 4,8 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και πετρελαϊκά προϊόντα μεταφέρονται καθημερινά από τα στενά, που αντιστοιχούν στο 10% περίπου του παγκόσμιου θαλάσσιου πετρελαίου.