Τρίτη 31 Ιουλίου 2018

ΙΕΝΕ: «Ηλεκτροκίνηση στον Κόσμο και στην Ελλάδα»

Σημαντικά ευρήματα και πληροφορίες για τον κόσμο της ηλεκτροκίνησης περιλαμβάνονται στο δεύτερο τεύχος του ενημερωτικού δελτίου (newsletter)που συνέταξε η επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) με θέμα: 


«Ηλεκτροκίνηση στον Κόσμο και στην Ελλάδα», που εξεδόθη στις 27 Ιουλίου 2018. Σύμφωνα με τον International Energy Agency (IEA) ο παγκόσμιος στόλος Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων ανήλθε το 2017 σε 3.1 εκατομμύρια οχήματα, επιδεικνύοντας αύξηση της τάξεως του 57% από το προηγούμενο έτος, εκ των οποίων το 40%, που υπερβαίνει το 1 εκατομμύριο, κυκλοφορούν στην Κίνα.
Στο ενημερωτικό δελτίο του ΙΕΝΕ αναφέρονται, μεταξύ άλλων:
Η σημαντικότερη τάση της αγοράς είναι ότι πλέον η δυναμική των πολιτικών υιοθέτησης των Η/Ο αντανακλά στην κινητικότητα των κατασκευαστών αυτοκινήτων. Η αυτοκινητοβιομηχανία πλέον φιλοδοξεί συντεταγμένα να μεταβεί στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με ανακοινώσεις νέων ηλεκτρικών μοντέλων και επενδυτικές δραστηριότητες προς σε αυτή την κατεύθυνση. Τα δε νούμερα στις εξαγγελίες των αυτοκινητοβιομηχάνων υπερβαίνουν τις προσδοκίες της αγοράς δείχνοντας την δέσμευση της βιομηχανίας να προωθήσει τα Η/Ο. Το γεγονός αυτό ενισχύεται και από τη σημαντική μείωση της δημοφιλίας των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων στον απόηχο του diesel-gate και στην προσπάθεια της αγοράς να προωθήσει την επόμενη τεχνολογία χαμηλών ρύπων.
Επί παραδείγματι, η Toyota εξήγγειλε 4,5 εκατομμύρια πωλήσεις υβριδικών (HEV) και υβριδικών plug-in (PHEV) αυτοκινήτων μέχρι το 2030 (2017). Επίσης η εταιρία δήλωσε ότι θα κυκλοφορήσει περισσότερα από 10 μοντέλα Η/Ο παγκοσμίως στις αρχές της δεκαετίας του 2020. Επιπλέον, η κοινοπραξία της Toyota-Panasonic σκέφτεται να αναπτύξει τις μπαταρίες Η/Ο της επόμενης γενιάς. Πρόκειται για μπαταρίες στερεάς κατάστασης, ενώ έχει επίσης συνάψει συνεργασίες στο εγχείρημα με τις Mazda και Suzuki. Στην Κίνα, με δεδομένη την υψηλή απορρόφηση της παραγωγής των Η/Ο, οι στόχοι της αυτοκινητοβιομηχανίας της ανταποκρίνονται αμιγώς στην παραγωγική της δυναμική. Εταιρίες όπως η BJEV-BAIC, η BYD, η Geely κ.α. αναμένεται να αυξήσουν σημαντικά την παραγωγική τους δυνατότητα μέχρι το 2020 σε 800 χιλ., 600 χιλ. και 1 εκατομμύριο Η/Ο αντιστοίχως.
H Renault-Nissan ανακοίνωσε ότι στοχεύει το 20% των πωλήσεων της να προέρχεται από πωλήσεις οχημάτων μηδενικών εκπομπών το 2022, ενώ το 30% των πωλήσεων της ίδιας χρονιάς στοχεύει να είναι υβριδικά και υβριδικά plug-in. Επιπλέον, η Renault σχεδιάζει να επενδύσεις ύψους $1,2 δις για την ανάπτυξη και παραγωγή Η/Ο στην Γαλλία, ενώ στην Γερμανία, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την χορήγηση 50 εκατομμυρίων ευρώ (58 εκατομμύρια δολάρια) για τη χρηματοδότηση 31 δημοτικών έργων ηλεκτρικής κινητικότητας στο πλαίσιο του προγράμματος έκτακτης ανάγκης “Clean Air 2017-2020".
Όσον αφορά στον αντίκτυπο των Η/Ο στη ζήτηση πετρελαίου, σύμφωνα με μελέτη του Center on Global Energy Policy (CGEP), οι προβλέψεις παγκόσμιων οργανισμών, κυβερνήσεων και της πετρελαιοβιομηχανίας για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, συμφωνούν στην άποψη ότι δεν θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης που να προέρχεται από τα επιβατηγά αυτοκίνητα, μετά το 2025. Η ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να παραμείνει σε σταθερά επίπεδα (μικρή αύξηση) την επόμενη δεκαετία, ενώ αναμένεται η μείωση της μετά το 2030 οπότε και προβλέπεται η μεγαλύτερη διείσδυση των Η/Ο στην αγορά. Ωστόσο το μέγεθος της πτώσης της ζήτησης διαφέρει σημαντικά μεταξύ των διαφόρων προβλέψεων.
Εξαιτίας της πληθώρας κυβερνητικών πολιτικών που αποσκοπούν στη μείωση της χρήσης πετρελαίου και των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών, ο τομέας των επιβατικών οχημάτων δεν θεωρείται τομέας όπου αναμένεται ανάπτυξη τις επόμενες δεκαετίες, παρόλο που πολλοί άνθρωποι αγοράζουν οχήματα για πρώτη φορά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Ωστόσο, η μείωση της ζήτησης πετρελαιοκίνητων οχημάτων δεν σημαίνει απαραίτητα ότι η συνολική ζήτηση πετρελαίου θα μειωθεί. 
Παρότι η παγκόσμια αγορά εκτιμά ότι τα Η/Ο θα μειώσουν τελικά την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, η αβεβαιότητα για το πότε καθώς και για το εύρος της μείωσης της ζήτησης διακατέχει την αγορά. Παρότι οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρίες προβλέπουν μια σταδιακή διαδικασία δεκαετιών, έγκυροι αναλυτές προβλέπουν σημαντική ύφεση της ζήτησης πετρελαίου ήδη από το 2030. Μια νέα έκθεση από τον Carbon Tracker εξετάζει πολλούς από τους παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση πετρελαίου σε συνάρτηση με τη διείσδυση Η/Ο. Σημαντικά ευρήματα της εν λόγω μελέτης είναι ότι το μέγεθος του παγκόσμιου στόλου Η/Ο είναι η σημαντικότερη παράμετρος που θα επηρεάσει τη ζήτηση πετρελαίου, αν και τα διανυόμενα χιλιόμετρα ανά Η/Ο, ανά έτος και η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι επίσης σημαντικοί παράγοντες.
Τέλος, στον κρίσιμο τομέα της τεχνολογίας φόρτισης Η/Ο, οφέλη από τις αυξημένες επενδύσεις στις υποδομές φόρτισης Η/Ο διαπιστώνει η M.J. Bradley & Associates. Νέα ανάλυση από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Ceres και την M.J. Bradley & Associates εκτιμά ότι τα οφέλη από τις αυξημένες επενδύσεις στις υποδομές φόρτισης Η/Ο υπερβαίνουν το κόστος κατά περισσότερο από 3 προς 1. Η "Επιτάχυνση των Επενδύσεων στις Υποδομές Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων" λειτουργεί ως εκτίμηση των αυξημένων ανάγκων υποδομών φόρτισης, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών και δημόσιων φορτιστών, σε 12 από τις μεγαλύτερες ηλεκτροδοτούμενες περιοχές σε 7 πολιτείες των ΗΠΑ. Σε περιοχές που οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας εξυπηρετούν 42 εκατομμύρια οικιακούς καταναλωτές με 80 εκατομμύρια οχήματα, επενδύσεις υποδομών ύψους 17,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων αναμένεται να αποφέρουν οφέλη ύψους 58 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2035, σύμφωνα με την εν λόγω ανάλυση. Επιπλέον, μετά το 2035 τα ετήσια καθαρά κέρδη θα αυξηθούν ταχύτερα από τις πρόσθετες επενδύσεις, επομένως τα σωρευτικά καθαρά κέρδη θα συνεχίσουν να αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου.