Τρίτη 24 Ιουλίου 2018

Δικαίωμα για "καθ΄οδόν" μεταπώληση αερίου διεκδικεί η ΔΕΠΑ από τη Gazprom –Διαπραγματεύσεις και με την Sonatrach

Σε διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων που έχει με τους δύο βασικούς προμηθευτές αερίου, την Ρωσική Gazprom και την Αλγερινή Sonatrach, βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η διοίκηση της ΔΕΠΑ υπό το φως των νέων δεδομένων που έχουν δημιουργηθεί στην αγορά.


Σε ότι αφορά την Gazprom, το βασικό νέο δεδομένο είναι ότι οι Ρώσοι έχουν αλλάξει τις συνθήκες της ελληνικής αγοράς αερίου πουλώντας πλέον απευθείας σε μεγάλους πελάτες, όπως ο Όμιλος Μυτιληναίου.
Το θέμα φαίνεται ότι τέθηκε κατά τη συνάντηση που είχε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Δημήτρης Τζώρτζης, επικεφαλής κλιμακίου της εταιρείας, με τη γενική διευθύντρια της Gazprom Export Έλενα Μπουρμίστροβα στην Αγία Πετρούπολη στις 25 Ιουνίου. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες την εβδομάδα αυτή πρόκειται να πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση στην Αγία Πετρούπολη, σε τεχνικό επίπεδο, ανάμεσα σε στελέχη των δύο εταιρειών.
Στόχος της Ελληνικής πλευράς είναι να βελτιώσει τους όρους της σύμβασης, ως αντιστάθμισμα, κατά κάποιον τρόπο, των αλλαγών που επέφερε η απευθείας πώληση αερίου από τους Ρώσους.
Στο πλαίσιο αυτό φαίνεται ότι εξασφαλίστηκε το να μην πληρώνει η ΔΕΠΑ ρήτρες take or pay στην περίπτωση που δεν θα απορροφήσει τις συμβολαιοποιημένες ποσότητες.
Η ΔΕΠΑ θέτει και θέμα μείωσης των τιμών ωστόσο οι Ρώσοι δεν φαίνεται να συζητούν ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Αντίθετα, πιθανότητες αποδοχής έχει η ελληνική επιδίωξη για δικαίωμα μεταπώλησης, από συγκεκριμένα delivery points κατά την κάθοδο του αγωγού μέσω των Βαλκανικών χωρών, μέρους του αερίου που αγοράζει η ΔΕΠΑ από τη Gazprom. Οι αγορές ανοίγουν και η ΔΕΠΑ επιδιώκει να διευρύνει το ρόλο της στην ευρύτερη περιοχή, με μοχλό, μεταξύ άλλων, το Ρωσικό αέριο.
Συζητήσεις με την Sonatrach
Οι διαπραγματεύσεις με το δεύτερο σε σπουδαιότητα προμηθευτή, την Αλγερινή Sonatrach από την οποία η ΔΕΠΑ αγοράζει LNG, έχουν βεβαίως και αυτές ως επιδίωξη τη βελτίωση των όρων της σύμβασης, ωστόσο ξεκινούν από διαφορετική βάση.
Ο κ. Τζώρτζης βρέθηκε στο Αλγέρι στις 3 Ιουλίου και συζήτησε με τους επιτελείς της Sonatrach. Πέραν των θεμάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια εφοδιασμού της ελληνικής αγοράς για το επόμενο έτος, στο τραπέζι έχουν τεθεί από την ελληνική πλευρά και θέματα τιμών, αλλά και μεθοδολογίας των τιμολογήσεων.
Στην πίεση των Αλγερινών για αύξηση στις τιμές (οι διεθνείς τιμές έχουν πράγματι ανέβει ενώ η ΔΕΠΑ δεν θα χρειαστεί τις μεγάλες ποσότητες που “τράβηξε” η ελληνική αγορά τη χρονιά της ενεργειακής κρίσης) η θέση των στελεχών της ΔΕΠΑ είναι ότι το Αλγερινό LNG πρέπει να μείνει ανταγωνιστικό καθώς τα δεδομένα αλλάζουν και, για παράδειγμα, το 2020 θα έρθει στην ελληνική αγορά το αέριο του TAP.
Η ΔΕΠΑ, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ζητήσει επίσης από τη Sonatrach να έχει τη δυνατότητα μεταπώλησης κάποιων φορτίων σε ξένες αγορές. Για να διευκολυνθεί μάλιστα μια τέτοια δραστηριότητα από τη ΔΕΠΑ, συζητείται να υπάρξουν αλλαγές στη μεθοδολογία τιμολόγησης των φορτίων, έτσι ώστε το καλοκαίρι (που οι ανάγκες της εσωτερικής αγοράς είναι μικρότερες και άρα μπορεί να μεταπωληθούν κάποιες ποσότητες) να είναι φθηνότερη η χρέωση και το χειμώνα αντιστοίχως υψηλότερη.
Ένα χρόνο νωρίτερα
Όσον αφορά το αέριο που προμηθεύεται η ΔΕΠΑ από την Τουρκική BOTAS, η ελληνική εταιρεία θεωρεί ότι έχει ένα συμβόλαιο που δεν είναι ικανοποιητικό και επιδιώκει να το τερματίσει το 2020, ένα χρόνο νωρίτερα από την κανονική λήξη του το 2021. Δεν έχουν γίνει ωστόσο συζητήσεις με την Τουρκική εταιρεία. Σε κάθε περίπτωση η σύμβαση με τη BOTAS δεν θα ανανεωθεί.
Η επιδίωξη αυτή δεν είναι βεβαίως άσχετη από το γεγονός ότι το 2020 θα λειτουργήσει ο TAP που θα φέρει στην ελληνική αγορά 1 δισ. κ.μ. Αζέρικου φυσικού αερίου, με βάση τη σύμβαση που έχει υπογραφεί με το Αζερμπαϊτζάν.
Οι υφιστάμενες συμβάσεις
Σήμερα η ΔΕΠΑ προμηθεύεται από την Gazprom 2,2 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως βάσει σύμβασης που λήγει το 2026. Από τη Sonatrach προμηθεύεται 0,55-1 δισ. κ.μ. αερίου βάσει συμβολαίου που λήγει το 2021, ενώ την ίδια χρονιά (2021) λήγει και η σύμβαση με την τουρκική Botas για προμήθεια 0,75 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως.