Στρατηγικό καύσιμο για την Ευρώπη το φυσικό αέριο. Πώς η Ε.Ε. αξιοποιεί τα πλεονεκτήματά του για την απανθρακοποίηση της οικονομίας. Οι πολιτικές για «αποδοτικά οχήματα» και δίκτυα πρατηρίων.
Ώθηση στην κίνηση των οχημάτων με φυσικό αέριο δίνουν οι στρατηγικές επιλογές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των αερίων του θερμοκηπίου, όπως επίσης και οι αποφάσεις της για αποδοτικά οχήματα και ανάπτυξη πρατηρίων CNG.
Οι στόχοι της Ε.Ε. για το 2030 είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 40% σε σχέση με το 1990 και η διείσδυση των ΑΠΕ σε ποσοστό 32%. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο τομέας των μεταφορών είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου («GHG») μετά τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής και ευθύνεται για το ένα τέταρτο περίπου αυτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα, παρά τις πτωτικές τάσεις εκπομπών του θερμοκηπίου σε άλλους τομείς, ο κλάδος των μεταφορών συνεχίζει την ανοδική του τάση, αφού μεταξύ του 1990 και του 2007 παρουσίασε αύξηση κατά 36% .
Οι μετρήσιμοι στόχοι για καθαρότερη ενέργεια είναι ακόμη σε διαβούλευση στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, αλλά η ουσία είναι ότι βρισκόμαστε στη φάση της μετάβασης σε μια οικονομία με λιγότερο άνθρακα. Το φυσικό αέριο θα παίξει στρατηγικό ρόλο για την Ευρώπη σε αυτήν την περίοδο, καθώς είναι το μοναδικό καύσιμο που υπάρχει σε αφθονία, είναι ασφαλές, εκπέμπει τους χαμηλότερους ρύπους σε σχέση με τη βενζίνη, το πετρέλαιο και το υγραέριο κίνησης (LPG).
Ο στρατηγικός ρόλος της αεριοκίνησης
Πιο συγκεκριμένα, τα υπάρχοντα κοιτάσματα φυσικού αερίου σήμερα αρκούν για πολλές δεκαετίες και το μέγεθός τους ξεπερνά κατά πολύ εκείνο των διαθέσιμων κοιτασμάτων του αργού πετρελαίου. Ο αριθμός των χωρών που παράγουν φυσικό αέριο είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των πετρελαιοπαραγωγών χωρών, ενώ είναι γεωγραφικά κατανεμημένες σε μεγαλύτερο εύρος.
Επίσης, τα οχήματα φυσικού αερίου έχουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων, μηδενικά οξείδια του θείου (SΟx), ελάχιστους κυκλικούς υδρογονάνθρακες, πολύ λιγότερα αζωτοξείδια (ΝΟx) και λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO?). Για τα μικροσωματίδια και τα οξείδια του θείου ευθύνονται κυρίως οι πετρελαιοκινητήρες.
Οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο από αυτούς του πετρελαίου.
Σε σύγκριση με αυτούς της βενζίνης, οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο επιτυγχάνουν 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου.
Η Ε.Ε. για τα πρατήρια
Το φυσικό αέριο είναι ένα εναλλακτικό καύσιμο κίνησης με δυνητικές εφαρμογές σε όλο το φάσμα των μεταφορικών μέσων. Χάρη στις εξαιρετικές ιδιότητές του και τα πλεονεκτήματά του, είναι μέρος της στρατηγικής της Ε.Ε. για το μέλλον των μεταφορών, όπως ορίζεται στο τελικό σχέδιο της έκθεσης της Ευρωπαϊκής ομάδας εμπειρογνωμόνων που κυκλοφόρησε το 2011 και στη στρατηγική για «αποδοτικά οχήματα» («CARS 21»). Πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υιοθέτησε πρόταση οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάπτυξη δικτύων σταθμών ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων, μεταξύ των οποίων σημαντικό ρόλο παίζει το CNG αλλά και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Η Ε.Ε. έχει θέσει ως στόχο τη δημιουργία πανευρωπαϊκού δικτύου πρατηρίων για τον εφοδιασμό οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο. Στην Ευρώπη τα πρατήρια CNG έχουν ξεπεράσει τα 4.500, για να καλύψουν την ζήτηση των 2 εκατομμυρίων οχημάτων φυσικού αερίου, που κυκλοφορούν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό οργανισμό NGVA:
Η Ιταλία διαθέτει τουλάχιστον 1046 σταθμούς ανεφοδιασμού, για να καλύψει τη μεγάλη ζήτηση.
Η Γαλλία επεκτείνει τις υποδομές της, καθώς με βάση τις στατιστικές και τις τάσεις που παρατηρούνται στην εσωτερική αγορά, μέχρι το 2020 θα πρέπει να έχει ανοίξει άλλα 250 πρατήρια CNG και LNG.
Στη Γερμανία, όπου έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στις υποδομές, λειτουργούν περισσότερα από 1000 πρατήρια CNG, ενώ η γειτονική Βουλγαρία διαθέτει περισσότερα από 60.
Η Τσεχία, κατά τον τελευταίο χρόνο, σημείωσε άνοδο 10% στη χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμο κίνησης ενώ η αεριοκίνηση υποστηρίζεται από κυβερνητικές πρακτικές, όπως είναι η χρηματοδότηση για αγορά λεωφορείων CNG. Το 2015 προστέθηκαν άλλα 2.750 νέα επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα.
Η Ελλάδα
Η Ελλάδα, κινούμενη προς την επίτευξη των προαναφερόμενων στόχων μέσω της ΔΕΠΑ, προωθεί και αναπτύσσει το Fisikon. Το φυσικό αέριο, που απευθύνεται στους οδηγούς οχημάτων με κινητήρες διπλής καύσης, που λειτουργούν δηλαδή είτε με βενζίνη είτε με πετρέλαιο κίνησης. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα λειτουργούν 11 πρατήρια Fisikon: έξι στην Αθήνα, δύο στη Θεσσαλονίκη και από ένα σε Λάρισα, Βόλο και Λαμία. Σύντομα πρόκειται να ανοίξουν έξι νέα πρατήρια και την επόμενη διετία χρόνια οκτώ ακόμα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Αλλά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες κινούνται πλέον τεχνολογικά και κατασκευαστικά στην υιοθέτηση του φυσικού αερίου ως εναλλακτικού αλλά και ως βασικού καυσίμου.
Σε όλον τον κόσμο, οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων προσφέρουν μικρή ή μεγαλύτερη επιλογή εργοστασιακών μοντέλων οχημάτων φυσικού αερίου σε προσιτές τιμές. Μεταξύ αυτών και οι εταιρίες Audi, BMW, Chevrolet, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volvo. Στην Ευρώπη σχεδόν όλες οι βιομηχανίες προσφέρουν τα εμπορικά επιτυχημένα μοντέλα τους και σε έκδοση με καύσιμο κίνησης το φυσικό αέριο. Η τεχνολογία και τεχνογνωσία μετατροπής πετρελαιοκίνητων ή βενζινοκίνητων οχημάτων («after sales vehicle conversion») για κίνηση με φυσικό αέριο είναι αυτή τη στιγμή πολύ ώριμη και βρίσκει ευρεία εφαρμογή στην Ευρώπη και την Αμερική.
Ώθηση στην κίνηση των οχημάτων με φυσικό αέριο δίνουν οι στρατηγικές επιλογές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των αερίων του θερμοκηπίου, όπως επίσης και οι αποφάσεις της για αποδοτικά οχήματα και ανάπτυξη πρατηρίων CNG.
Οι στόχοι της Ε.Ε. για το 2030 είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 40% σε σχέση με το 1990 και η διείσδυση των ΑΠΕ σε ποσοστό 32%. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο τομέας των μεταφορών είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου («GHG») μετά τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής και ευθύνεται για το ένα τέταρτο περίπου αυτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα, παρά τις πτωτικές τάσεις εκπομπών του θερμοκηπίου σε άλλους τομείς, ο κλάδος των μεταφορών συνεχίζει την ανοδική του τάση, αφού μεταξύ του 1990 και του 2007 παρουσίασε αύξηση κατά 36% .
Οι μετρήσιμοι στόχοι για καθαρότερη ενέργεια είναι ακόμη σε διαβούλευση στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, αλλά η ουσία είναι ότι βρισκόμαστε στη φάση της μετάβασης σε μια οικονομία με λιγότερο άνθρακα. Το φυσικό αέριο θα παίξει στρατηγικό ρόλο για την Ευρώπη σε αυτήν την περίοδο, καθώς είναι το μοναδικό καύσιμο που υπάρχει σε αφθονία, είναι ασφαλές, εκπέμπει τους χαμηλότερους ρύπους σε σχέση με τη βενζίνη, το πετρέλαιο και το υγραέριο κίνησης (LPG).
Ο στρατηγικός ρόλος της αεριοκίνησης
Πιο συγκεκριμένα, τα υπάρχοντα κοιτάσματα φυσικού αερίου σήμερα αρκούν για πολλές δεκαετίες και το μέγεθός τους ξεπερνά κατά πολύ εκείνο των διαθέσιμων κοιτασμάτων του αργού πετρελαίου. Ο αριθμός των χωρών που παράγουν φυσικό αέριο είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των πετρελαιοπαραγωγών χωρών, ενώ είναι γεωγραφικά κατανεμημένες σε μεγαλύτερο εύρος.
Επίσης, τα οχήματα φυσικού αερίου έχουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων, μηδενικά οξείδια του θείου (SΟx), ελάχιστους κυκλικούς υδρογονάνθρακες, πολύ λιγότερα αζωτοξείδια (ΝΟx) και λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO?). Για τα μικροσωματίδια και τα οξείδια του θείου ευθύνονται κυρίως οι πετρελαιοκινητήρες.
Οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο από αυτούς του πετρελαίου.
Σε σύγκριση με αυτούς της βενζίνης, οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο επιτυγχάνουν 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου.
Η Ε.Ε. για τα πρατήρια
Το φυσικό αέριο είναι ένα εναλλακτικό καύσιμο κίνησης με δυνητικές εφαρμογές σε όλο το φάσμα των μεταφορικών μέσων. Χάρη στις εξαιρετικές ιδιότητές του και τα πλεονεκτήματά του, είναι μέρος της στρατηγικής της Ε.Ε. για το μέλλον των μεταφορών, όπως ορίζεται στο τελικό σχέδιο της έκθεσης της Ευρωπαϊκής ομάδας εμπειρογνωμόνων που κυκλοφόρησε το 2011 και στη στρατηγική για «αποδοτικά οχήματα» («CARS 21»). Πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υιοθέτησε πρόταση οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάπτυξη δικτύων σταθμών ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων, μεταξύ των οποίων σημαντικό ρόλο παίζει το CNG αλλά και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Η Ε.Ε. έχει θέσει ως στόχο τη δημιουργία πανευρωπαϊκού δικτύου πρατηρίων για τον εφοδιασμό οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο. Στην Ευρώπη τα πρατήρια CNG έχουν ξεπεράσει τα 4.500, για να καλύψουν την ζήτηση των 2 εκατομμυρίων οχημάτων φυσικού αερίου, που κυκλοφορούν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό οργανισμό NGVA:
Η Ιταλία διαθέτει τουλάχιστον 1046 σταθμούς ανεφοδιασμού, για να καλύψει τη μεγάλη ζήτηση.
Η Γαλλία επεκτείνει τις υποδομές της, καθώς με βάση τις στατιστικές και τις τάσεις που παρατηρούνται στην εσωτερική αγορά, μέχρι το 2020 θα πρέπει να έχει ανοίξει άλλα 250 πρατήρια CNG και LNG.
Στη Γερμανία, όπου έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στις υποδομές, λειτουργούν περισσότερα από 1000 πρατήρια CNG, ενώ η γειτονική Βουλγαρία διαθέτει περισσότερα από 60.
Η Τσεχία, κατά τον τελευταίο χρόνο, σημείωσε άνοδο 10% στη χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμο κίνησης ενώ η αεριοκίνηση υποστηρίζεται από κυβερνητικές πρακτικές, όπως είναι η χρηματοδότηση για αγορά λεωφορείων CNG. Το 2015 προστέθηκαν άλλα 2.750 νέα επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα.
Η Ελλάδα
Η Ελλάδα, κινούμενη προς την επίτευξη των προαναφερόμενων στόχων μέσω της ΔΕΠΑ, προωθεί και αναπτύσσει το Fisikon. Το φυσικό αέριο, που απευθύνεται στους οδηγούς οχημάτων με κινητήρες διπλής καύσης, που λειτουργούν δηλαδή είτε με βενζίνη είτε με πετρέλαιο κίνησης. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα λειτουργούν 11 πρατήρια Fisikon: έξι στην Αθήνα, δύο στη Θεσσαλονίκη και από ένα σε Λάρισα, Βόλο και Λαμία. Σύντομα πρόκειται να ανοίξουν έξι νέα πρατήρια και την επόμενη διετία χρόνια οκτώ ακόμα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Αλλά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες κινούνται πλέον τεχνολογικά και κατασκευαστικά στην υιοθέτηση του φυσικού αερίου ως εναλλακτικού αλλά και ως βασικού καυσίμου.
Σε όλον τον κόσμο, οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων προσφέρουν μικρή ή μεγαλύτερη επιλογή εργοστασιακών μοντέλων οχημάτων φυσικού αερίου σε προσιτές τιμές. Μεταξύ αυτών και οι εταιρίες Audi, BMW, Chevrolet, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volvo. Στην Ευρώπη σχεδόν όλες οι βιομηχανίες προσφέρουν τα εμπορικά επιτυχημένα μοντέλα τους και σε έκδοση με καύσιμο κίνησης το φυσικό αέριο. Η τεχνολογία και τεχνογνωσία μετατροπής πετρελαιοκίνητων ή βενζινοκίνητων οχημάτων («after sales vehicle conversion») για κίνηση με φυσικό αέριο είναι αυτή τη στιγμή πολύ ώριμη και βρίσκει ευρεία εφαρμογή στην Ευρώπη και την Αμερική.