Οι εμπορικοί δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump στις εισαγωγές πετρελαίου από Καναδά και Μεξικό θα προσφέρουν στα ευρωπαϊκά και ασιατικά διυλιστήρια ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων τους στις ΗΠΑ, δήλωσαν στο Reuters αναλυτές και παράγοντες της αγοράς.
Ο Trump επέβαλε το Σάββατο δασμούς 25% σε καναδικές και μεξικανικές εισαγωγές και 10% σε αγαθά από την Κίνα από την Τρίτη, για να αντιμετωπίσει την κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω φαιντανύλης και παράνομων αλλοδαπών που εισέρχονται στις ΗΠΑ, δήλωσαν αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου. Τα ενεργειακά προϊόντα από τον Καναδά θα έχουν μόνο δασμό 10%, αλλά οι εισαγωγές ενέργειας από το Μεξικό θα χρεώνονται ολόκληρο το 25%.
Όπως αναφέρει το gcaptain.com οι δασμοί στις δύο μεγαλύτερες πηγές εισαγωγών αργού από τις ΗΠΑ θα αυξήσουν το κόστος για τις βαρύτερες ποιότητες που χρειάζονται τα διυλιστήρια των ΗΠΑ για βέλτιστη παραγωγή, δήλωσαν πηγές του κλάδου, περιορίζοντας την κερδοφορία τους και πιθανώς επιβάλλοντας περικοπές στην παραγωγή.
Αυτό παρέχει στα διυλιστήρια σε άλλες αγορές την ευκαιρία να καλύψουν τη διαφορά. Οι ΗΠΑ είναι επί του παρόντος εξαγωγέας ντίζελ και εισαγωγέας βενζίνης.
«Οι λιγότερες εξαγωγές ντίζελ των ΗΠΑ θα υποστήριζαν τα ευρωπαϊκά περιθώρια κέρδους, ενώ περισσότερες ευκαιρίες εξαγωγών ενδέχεται να δημιουργηθούν στην ισχυρά πιεσμένη αγορά βενζίνης», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Vortexa, David Wech.
«Έτσι συνολικά είναι θετικό για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια, αλλά πιθανότατα όχι για τους ευρωπαίους καταναλωτές», πρόσθεσε.
«Τα ευρωπαϊκά περιθώρια μπορεί να βελτιωθούν επειδή οι βορειοανατολικές ΗΠΑ θα πρέπει να εισάγουν περισσότερη βενζίνη», δήλωσε στέλεχος σε μια χρηματιστηριακή εταιρεία. «Νομίζω ότι τα ευρωπαϊκά και ασιατικά διυλιστήρια είναι οι μεγάλοι νικητές».
Απορρόφηση μεξικάνικου και καναδικού αργού
Οι δασμοί πιθανότατα θα αναγκάσουν επίσης τους πωλητές αργού να προεξοφλήσουν τις τιμές για να βρουν αγοραστές, δήλωσε ο Matias Togni, ιδρυτής της εταιρείας ανάλυσης Next Barrel. Τα ασιατικά διυλιστήρια είναι έτοιμα να απορροφήσουν αυτό το μεξικάνικο και καναδικό αργό με έκπτωση, κάτι που θα μπορούσε επίσης να αυξήσει τα περιθώρια κέρδους τους, σημείωσε.
Τα ασιατικά διυλιστήρια θα μπορούσαν να αποκτήσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα επειδή διαθέτουν τον εξοπλισμό για την παραγωγή βαρέος αργού και βρίσκονται επίσης στη μέση της αύξησης των τιμών λειτουργίας τους, δήλωσε ο Randy Hurburun, επικεφαλής διύλισης στην Energy Aspects.
Η επέκταση του αγωγού Trans Mountain (TMX) στον Καναδά, η οποία ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο, σημαίνει ότι ο αγωγός μπορεί πλέον να αποστέλλει επιπλέον 590.000 βαρέλια την ημέρα στην καναδική ακτή του Ειρηνικού.
Οι υψηλότερες αποστολές TMX στην Κίνα θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν τις εισαγωγές από τη Βενεζουέλα και τη Σαουδική Αραβία, ανέφεραν εμπορικές πηγές.
Τα διυλιστήρια Ασίας-Ειρηνικού θα μπορούσαν επίσης να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες αρμπιτράζ καυσίμων στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, η οποία μπορεί να πληγεί από το υψηλότερο κόστος πρώτης ύλης που προκύπτει από την προμήθεια αργού από πιο μακριά, πρόσθεσε ο Wech της Vortexa.
Σίγουρα, υπάρχουν προσδοκίες που τα διυλιστήρια Midwest θα συνεχίσουν να αγοράζουν καναδικό αργό, ακόμη και με το τιμολόγιο, και θα μπορούσαν απλώς να μετακυλίσουν το κόστος στους πελάτες τους στην αντλία.
«Οι άνθρωποι στα Midwest θα μπορούσαν να ανυπομονούν να ξοδέψουν επιπλέον 20 ή 25 σεντς το γαλόνι», δήλωσε ο Stewart Glickman, αναλυτής έρευνας Equity στην CFRA Research.
www.worldenergynews.gr