Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2025

Νέα μέτρα για τα κόλπα των πρατηρίων καυσίμων που κλείνουν λόγω νοθείας

Σημαντικές αλλαγές στην κατεύθυνση της καταπολέμησης της νοθείας στα καύσιμα αλλά και την καλύτερη εποπτεία της αγοράς, έχουν εισαχθεί από το καλοκαίρι με την εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας που έφερε ο νέος νόμος. 



Η κυριότερη αλλαγή που κλείνει το παράθυρο για τους λαθρεμπόρους που διακινούν νοθευμένα καύσιμα είναι ότι πλέον όταν συλληφθεί κάποιο πρατήριο να παρανομεί, τότε επιβάλλεται κλείσιμο της συγκεκριμένης εγκατάστασης για διάστημα 2 ετών. Η κύρωση δηλαδή αφορά το χώρο που παραμένει κλειστός και όχι για το νομικό πρόσωπο που λειτουργεί το πρατήριο.

Και όχι μόνον αυτό. Αλλά εάν ο νόμιμος εκπρόσωπος που συλλαμβάνεται να παρανομεί έχει μερίδιο 50% και άνω και σε άλλο πρατήριο, τότε επιβάλλεται κλείσιμο και αυτού του πρατηρίου για το ίδιο διάστημα των δύο ετών.

Επιπλέον βάσει της νέας νομοθεσίας, οι εταιρείες δεν μπορούν να προμηθεύσουν με καύσιμα ένα πρατήριο εάν αυτό δεν έχει όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά και άδειες που προβλέπονται. Οι εταιρείες υποχρεώνονται να διενεργούν έναν, τουλάχιστον κατ’ έτος έλεγχο της χημικής σύνθεσης των καυσίμων σε κάθε πρατήριο που έχουν προμηθεύσει με καύσιμα, με σκοπό να εξακριβωθεί ότι τα καύσιμα πληρούν τις απαιτήσεις της νομοθεσίας.

Σημειώνεται ότι με το νέο νόμο οι εταιρείες επιβαρύνονται με υψηλό κόστος πάνω από 1 εκατ. ευρώ κατά μέσο όρο λόγω των υποχρεώσεων που αναλαμβάνουν για τη δέουσα επιμέλεια.

Παρά ταύτα ακόμη και μετά την εφαρμογή του νέου νόμου ο ρυθμός επιβολής των κυρώσεων δεν είναι ο επιθυμητός. Συγκεκριμένα από τον Ιούνιο που έχει εφαρμοστεί ο νόμος η ΑΑΔΕ έχει ανακοινώσει δεκάδες πρατήρια που κατηγορούνται για νοθεία, κυρίως με διαλύτες και χημικά. Κάποια εξ αυτών ακόμη και σήμερα λειτουργούν κανονικά, καθώς αφού έκλεισαν αρχικά για δύο ημέρες, ωστόσο μετά από χορήγηση προσωρινής διαταγής από το Διοικητικό Πρωτοδικείο πέτυχαν να πάρουν αναστολή του μέτρου σφράγισης.

Όπως εξηγούν πηγές της αγοράς η εκδίκαση των αιτήσεων αναστολής είναι κρίσιμη, διότι τυχόν αποδοχή των αιτήσεων αναστολής, ουσιαστικά οδηγεί στην πλήρη απενεργοποίηση και αχρήστευση των επιβαλλόμενων κυρώσεων (αφού η εκδίκαση των προσφυγών μετά από 1 ή 2 χρόνια θα είναι πλέον άνευ αντικειμένου). Πάντως για το θέμα αναμένεται απόφαση του ΣτΕ επί της νομιμότητας των αποφάσεων του Πρωτοδικείου.

Πλαφόν

Εκτός από τις κυρώσεις για τους λαθρεμπόρους, πρόσφατα είχαμε και μια ακόμη
απόφαση που αφορά άμεσα την αγορά και η οποία σύμφωνα με πηγές της αγοράς
καυσίμων συντείνει στην ενίσχυση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα. Ο λόγος την παράταση μέχρι τον Απρίλιο του 2025 του μέτρου της επιβολής πλαφόν στην αγορά καυσίμων, ένα μέτρο που είχε τεθεί σε ισχύ αρχικά τον Ιούνιο του 2021 στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας. Το πλαφόν δεν επιτρέπει στις εταιρείες και τα πρατήρια να μην έχουν μεγαλύτερο περιθώριο από το έτος αναφοράς που είναι το 2021 και παρά το γεγονός ότι έκτοτε έχει μεσολαβήσει αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους, του πληθωρισμού, του μεταφορικού κόστους, του κατώτατου μισθού αλλά και το επιπλέον κόστος των μέτρων δέουσας επιμέλειας.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εταιρείες να επιχειρούν με πολύ χαμηλότερο περιθώριο ή ακόμη και με αρνητικό, όπως επιβεβαιώνεται και από την έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αλλά και από την έκθεση του ΙΟΒΕ για τον Κλάδο, οι οποίοι επιβεβαιώνουν ότι το μικτό περιθώριο κέρδους είναι κάτω του 0,3%, το οποίο οδηγεί σε μηδενικό και αρνητικό αποτέλεσμα (Επιτροπή Ανταγωνισμού).

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς ο περιορισμός του μικτού περιθωρίου κέρδους όλα αυτά τα χρόνια αφαίρεσε κάθε έννοια ανταγωνιστικότητας, διατάραξε σοβαρά τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και διευκόλυνε την παραβατικότητα στον κλάδο των καυσίμων, όπως επιβεβαιώνει και η πρόσφατη έρευνα του ΕΜΠ. Η διευκόλυνση συνίσταται στο ότι σήμερα οι πρατηριούχοι δεν μπορούν να επιβιώσουν με το πλαφόν και τον αθέμιτο ανταγωνισμό.

(αναδημοσίευση από capital.gr)