Η εκκίνηση συνομιλιών με επίκεντρο τη σύγκρουση Ρωσίας και Ουκρανίας στην Ανατολική Ευρώπη φέρνει στο προσκήνιο την πιθανότητα συμφωνίας εκεχειρίας.
Στο πλαίσιο αυτό, οι ναυλομεσιτικές εταιρείες εστιάζουν στον αντίκτυπο μιας τέτοιας εξέλιξης για την αγορά των δεξαμενόπλοιων.
Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει η Gibson, το 2022 τα τονομίλια των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν κατά 5,5%, ενώ το 2023 κατά 7,3%. Παρότι μια συμφωνία δύσκολα συνεπάγεται πλήρη επιστροφή στην πραγματικότητα, είναι πιθανό ότι θα υπάρξει κάποια άρση δασμών και κάποια επιστροφή του παγκόσμιου εμπορίου σε εικόνες πρότερες του Φεβρουαρίου του 2022.
Όπως σημειώνει η Gibson, μια άρση των δασμών στο ρωσικό πετρέλαιο θα δημιουργούσε ανταγωνισμό για την εξασφάλιση ρωσικών ποσοτήτων για τους Ινδούς και τους Κινέζους αγοραστές, εφόσον φυσικά η ευρωπαϊκή αγορά θα επέστρεφε στις εισαγωγές ρωσικών ενεργειακών αγαθών. Συνεπώς, Ινδία και Κίνα ενδέχεται να στραφούν περισσότερο στις προοπτικές εισαγωγής φορτίων από τη Δυτική Αφρική, τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική, αλλά και τη Μέση Ανατολή.
Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια αυτά καθαυτά, οποιαδήποτε στροφή της Κίνας και της Ινδίας σε άλλες πηγές πετρελαίου θα ωφελήσει μάλλον τα VLCCs παρά τα μικρότερα μεγέθη. Στην αγορά των clean tankers, το outlook των LR2s σε περίπτωση μερικής ή πλήρους επιστροφής στην κανονικότητα είναι κάπως δυσμενές.
Την ίδια ώρα, είναι σημαντικό να προσμετρηθεί και η πιθανή επίδραση στον σκοτεινό στόλο, ο οποίος πλέον αριθμεί άνω των 1.100 πλοίων, εκ των οποίων το 40% υπόκεινται σε κυρώσεις. Τα περισσότερα από αυτά τα πλοία είναι μεγαλύτερης ηλικίας, οπότε και θα τεθούν εκτός ανταγωνισμού εφόσον η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σταματήσει να συνεπάγεται επιβολή κυρώσεων. Πάντως, ένα μέρος αυτών δραστηριοποιείται στη μεταφορά αργού που προέρχεται από το Ιράν και τη Βενεζουέλα, οπότε και δεν θα επηρεαστεί από μια συμφωνία στο ρωσο-ουκρανικό μέτωπο.
Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογραμμίζει η Gibson, μια συμφωνία μπορεί να οδηγήσει στην άρση δασμών, δίχως αυτό να σημαίνει ότι η αγορά πετρελαίου της Ευρώπης θα αγκαλιάσει ξανά το ρωσικό πετρέλαιο. Ωστόσο, ένα πράγμα είναι σίγουρο: το τέλος του πολέμου θα αναδιαμορφώσει εκ νέου την αγορά των δεξαμενόπλοιων.
(Ναυτικά Χρονικά)