Μέσα στο 2025, αλλά όχι εντός του πρώτου τριμήνου, όπως ήθελαν κάποιες αρχικές εκτιμήσεις, τοποθετείται η λήψη της επενδυτικής απόφασης από την ExxonMobil για ερευνητική γεώτρηση στα μπλοκς της Κρήτης.
Αν και οι αρχικές εκτιμήσεις ήθελαν την απόφαση να λαμβάνεται μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες, εντούτοις τα σχέδια του αμερικανικού κολοσσού, φαίνεται ότι ωριμάζουν με μεγαλύτερη καθυστέρηση απ’ ότι αναμένονταν, γεγονός που μεταθέτει ως φαίνεται τις αποφάσεις για αργότερα.
Την εκτίμηση μετέφερε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, εξηγώντας ότι η Exxon που είναι ο leader στη κοινοπραξία, έχοντας το 70%, δεν έχει προχωρήσει ακόμη σε τελική απόφαση.
«Δεν πιστεύω ότι είναι μακριά η απόφαση, θεωρείται ζήτημα μηνών, ωστόσο ακόμη δεν έχει ληφθεί», ανέφερε ο κ. Σιαμίσιης στο περιθώριο εκδήλωσης για τη παρουσίαση του «Πρότυπου Κέντρου Αριστείας», ενός είδους think tank για την ενέργεια, που ιδρύουν από κοινού η Helleniq Energy και το Alba Graduate Business School at The American College of Greece.
Η επενδυτική απόφαση του αμερικανικού κολοσσού για τη διενέργεια ή όχι ερευνητικής γεώτρησης στις κρητικές θάλασσες θα σημάνει στην ουσία και την επανέναρξη του ελληνικού προγράμματος υδρογονανθράκων και ενώ παράλληλα θα τρέχουν και δύο «δίδυμοι» διαγωνισμοί για τη παραχώρηση των δύο νέων μπλοκ.
Αυτού που έχει ζητήσει η Chevron στη Νότια Πελοπόννησο (10.604 τ.χλμ) και του μικρού γειτονικού της «Α2» (826 τ.χλμ) που έχει αιτηθεί η Helleniq Energy.
Σύμφωνα με πηγές του ελληνικού ομίλου, το μπλοκ «Α2» ακριβώς επειδή γειτνιάζει με το οικόπεδο «10» παρέχει τη δυνατότητα στην εταιρεία για καλύτερη εκμετάλλευση εφόσον αποδειχθεί ότι πρόκειται για δομή με τα ίδια ενθαρρυντικά γεωλογικά χαρακτηριστικά. Κατά τις ίδιες πηγές, πιθανολογείται πως ο διαγωνισμός που θα προκηρύξει το ΥΠΕΝ για το «Α2» θα τρέξει σχετικά γρήγορα.
Αθροιστικά και τα τρία συνεχόμενα οικόπεδα, Δυτικά και ΝΔ της Κρήτης και αυτό της Νότιας Πελοποννήσου, αποτελούν μια κοινή περιοχή 50.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων και φαίνεται ότι αποτελούν κομμάτια της ίδιας γεωλογικής λεκάνης, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τα σχέδια των τωρινών και αυριανών παραχωρησιούχων, όπου ο αμερικανικός παράγοντας φαίνεται ότι θα είναι κυρίαρχος.
Τρεις εβδομάδες πάντως μετά από την ανακοίνωση του ΥΠΕΝ για την εκδήλωση ενδιαφέροντος της Chevron και εκκρεμεί ακόμη η δημοσίευση της προκήρυξης στην Εφημερίδα των Ευρωπαικών Κυβερνήσεων, που θα σημάνει στην ουσία και την έναρξη του διαγωνισμού. Αλλωστε δεν έχει ακόμη εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ, παρ’ ότι η αρχική ενημέρωση από το ΥΠΕΝ προέβλεπε ότι όλα τα παραπάνω θα τρέξουν άμεσα.
Τα ορυκτά μέρος της λύσης, όχι το ανάθεμα
Κατά τα λοιπά το μήνυμα που έστειλε χθες ο κ. Σιάμισιης ήταν ότι «τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να γίνουν μέρος της λύσης και όχι το ανάθεμα», παίρνοντας με αυτό το τρόπο θέση στη συζήτηση που έχει ανοίξει διεθνώς για μια πράσινη μετάβαση πιο ρεαλιστική και χωρίς ιδεοληψίες που την κάνουν πιο ακριβή και εξυπηρετούν τους αρνητές της.
Στάθηκε στην ανάγκη να πάψει να δαιμονοποιείται το φυσικό αέριο, όταν γνωρίζουμε ότι θα το χρειαζόμαστε για τα επόμενα πολλά χρόνια, είπε ότι ο όμιλος συνεχίζει με προσοχή στο «πράσινο» μονοπάτι, ωστόσο τόνισε ότι δεν παραβλέπει το βασικό του αντικείμενο, δηλαδή τα καύσιμα που αποτελούν το 60% της δραστηριότητας του.
«Αν ακούγαμε αυτά που λέγονταν πριν από τρία -τέσσερα χρόνια, θα έπρεπε σήμερα να είχαμε κλείσει τα διυλιστήρια και να έχουμε επενδύσει 500 εκατ. ευρώ σε υδρογόνο», όπως έλεγαν πηγές του ομίλου.
Αναγνωρίζοντας ότι το πράσινο story ξαναγράφεται, ο όμιλος ναι μεν «τρέχει» ένα πλάνο για 2 GW από ΑΠΕ ως το 2030 (με στόχο 1 GW το 2026), ωστόσο δεν ξεχνά τον παραδοσιακό τομέα των καυσίμων που αποτελεί τον πυλώνα για τη θετική του πορεία.
Και μπορεί να μην τίθεται εν αμφιβόλω η πράσινη στροφή, ωστόσο όπως θυμίζουν οι ίδιες πηγές, η Helleniq Energy ρίχνει όλο και μεγαλύτερο βάρος στις μπαταρίες. Συμμετέχουν με 25% στο συνολικό του πράσινο pipeline, στο πρόσφατο διαγωνισμό της ΡΑΑΕΥ υπέβαλε δύο αιτήσεις των 25 MW, έκαστη και μέχρι τα τέλη του έτους φιλοδοξεί να βάλει στη πρίζα το πρώτο σύστημα αποθήκευσης στην Ελλάδα. Είναι η μεγάλη μονάδας μπαταρίας των 100 MW που κατασκευάζεται μέσα στη βιομηχανική εγκατάσταση του διυλιστηρίου της Helleniq Energy στη θεσσαλονίκη.
Στο κεφάλαιο της παραγωγής πετρελαιοειδών, προχωρά το σχέδιο για την κάλυψη έως και 100% των αναγκών σε ρεύμα του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης με φωτοβολταικά ισχύος 550 MW, ενώ με τις μεγαβατώρες που δεν καταναλώνονται θα παράγεται ανανεώσιμο υδρογόνο. Στόχος είναι η μονάδα να αποτελέσει το πρώτο «πράσινο διυλιστήριο» στην Αν. Μεσόγειο.
Με άλλα λόγια ο όμιλος ακολουθεί μια συνταγή που εξισορροπεί το συμβατικό του αντικείμενο με τον πράσινο μετασχηματισμό, μη κρύβοντας ωστόσο την ανησυχία για το γεγονός ότι παρά τα αρνητικά σινιάλα, η αγορά αγορά φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα μοιάζει σαν εικόνα παγωμένη στο χρόνο. «Στη χώρα χτίζουμε αυτή τη στιγμή 4 GW φωτοβολταικών. Πώς θα απορροφηθούν όλ’ αυτά όταν σήμερα οι περικοπές αυξάνονται με ραγδαίους ρυθμούς;», διερωτώνται πηγές της εταιρείας.