Έντονος είναι ο προβληματισμός τόσο των ελληνικών διυλιστηρίων όσο και των αντίστοιχων εταιριών της Ευρώπης από τις συζητήσεις και τις πληροφορίες περί επιβολής έκτακτης εισφοράς στα κέρδη του 2022 η οποία σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg η Ευρώπη εξετάζει να είναι της τάξης του 33%.
Μετά από δυο έτη πλήρους κατάρρευσης των εσόδων του κλάδου τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη εξαιτίας των αλλεπάλληλων lock down λόγω της πανδημίας οι συζητήσεις για επιβολή έκτακτης φορολόγησης προκαλεί αν μη τι άλλο δυσφορία.
Μπορεί πράγματι η άνοδος των περιθωρίων διύλισης αλλά και το άνοιγμα των οικονομιών μετά την πανδημία να έχουν αυξήσει τα έσοδα των εταιριών τα οποία ωστόσο έρχονται να ισοφαρίσουν τις απώλειες των προηγούμενων ετών, όταν η ζήτηση ειδικά στα καύσιμα κίνησης και στα αεροπορικά καύσιμα σχεδόν μηδενίστηκε, ενώ υπήρξαν περίοδοι αρνητικών τιμών πετρελαίου όπως και πολύ χαμηλών περιθωρίων διύλισης.
Εξάλλου μια έκτακτη φορολόγηση θα δημιουργούσε συνθήκες παγώματος της επενδυτικής δραστηριότητας του κλάδου σε μια περίοδο που η ενεργειακή κρίση επιτάσσει τη στροφή στην πράσινη ενέργεια.
Μια στροφή που για να γίνει χρειάζονται υποδομές και κατ΄ επέκταση εταιρίες που να διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα να επενδύσουν.
Εξαγωγικός κλάδος
Πέραν αυτού κλάδος της διύλισης είναι από τος πλέον διεθνοποιημένους κλάδους της οικονομίας γεγονός που σημαίνει ότι η επιβολή έκτακτης εισφοράς επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα τόσο των ευρωπαϊκών όσο και των ελληνικών διυλιστηρίων.
Σημειώνεται ότι το θέμα της εισφοράς στις πετρελαϊκές και στις εταιρείες αερίου συζητήθηκε κατά το πρόσφατο έκτακτο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της 9ης Σεπτεμβρίου, ενώ σχετική αναφορά περιλαμβάνεται και στα σχέδια των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης που πλήττει την Ευρώπη.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η Επιτροπή θα προτείνει στα 27 κράτη μέλη να επιβάλουν μια «έκτακτη και προσωρινή» εισφορά σε βιομηχανίες πετρελαίου, φυσικού αερίου, άνθρακα και στα διυλιστήρια με βάση πλεονάσματα κερδών που πραγματοποιήθηκαν το οικονομικό έτος 2022.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι δυο ελληνικές εταιρίες διύλισης ΕΛΠΕ και Motor Oil, σημειώνουν πράγματι υψηλή κερδοφορία για το τρέχον έτος λόγω αυξημένης ζήτησης για καύσιμα και υψηλών περιθωρίων διύλισης.
Βεβαίως εφόσον ληφθούν σχετικές αποφάσεις σε ελληνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο προφανώς και θα προσαρμοστούν καθώς αντιλαμβάνονται το γενικότερο πρόβλημα της ενεργειακής κρίσης, το οποίο πάντως επηρεάζει τις δραστηριότητες ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου των δυο ομίλων.
www.worldenergynews.gr