Την καταβολή στο δημόσιο του μεγαλύτερου μέρους των πολύ υψηλών κερδών που επιτυγχάνουν κατά το 2022 οι πετρελαϊκές διυλιστικές επιχειρήσεις της χώρας, καθώς και οι χονδρεμπορικές εταιρείες αερίου, έχει αποφασίσει, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η κυβέρνηση.
Τα χρήματα που θα αντληθούν θα ενισχύσουν το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης έτσι ώστε να αξιοποιηθούν για τις κρατικές επιδοτήσεις προς τους καταναλωτές, οικιακούς και επιχειρηματικούς.
Συγκεκριμένα η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να αξιοποιήσει τις αποφάσεις που αναμένεται να ληφθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να προχωρήσει στην επιβολή ενός έκτακτου «τέλους αλληλεγγύης» επί των υπερκερδών που σημειώνουν οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων, υπερκέρδη που θα υπολογιστούν κατά το μοντέλο που εφαρμόστηκε και για τα «ουρανοκατέβατα» κέρδη των ηλεκτροπαραγωγών.
Το θέμα του «τέλους αλληλεγγύης» στις πετρελαϊκές και στις εταιρείες αερίου συζητήθηκε κατά το πρόσφατο έκτακτο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της 9ης Σεπτεμβρίου. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα το γεγονός ότι στη σχετική συζήτηση, την πρόταση για «φορολόγηση» των υπερβολικών κερδών των εταιρειών ορυκτών καυσίμων στήριξε ο κ. Σκρέκας εκ μέρους της χώρας μας, καθώς και οι υπουργοί της Γερμανίας και της Ισπανίας.
Αντίστοιχη μνεία θα περιλαμβάνεται, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, στις προτάσεις που θα καταθέσει αυτή την εβδομάδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση της πρωτοφανούς ενεργειακής κρίσης που πλήττει την Ευρώπη. Σύμφωνα με το Bloomberg, η Επιτροπή θα προτείνει στα 27 κράτη μέλη του μπλοκ να επιβάλουν μια «έκτακτη και προσωρινή» εισφορά σε βιομηχανίες πετρελαίου, φυσικού αερίου, άνθρακα και στα διυλιστήρια με βάση τα φορολογητέα πλεονάσματα κερδών που πραγματοποιήθηκαν το οικονομικό έτος 2022.
Ωστόσο, ακόμα και αν η πρόταση της Κομισιόν δεν «περάσει» από τα αποφασιστικά ευρωπαϊκά όργανα, η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να επιβάλλει το «έκτακτο τέλος» στη χώρα μας, όπως προχώρησε χωρίς ευρωπαϊκή απόφαση στην «φορολόγηση» κατά 90% των υπερκερδών στην ηλεκτρική ενέργεια.
Πρέπει να σημειωθεί ότι την τρέχουσα χρονιά της οξύτατης ενεργειακής κρίσης, οι δύο ελληνικοί διυλιστικοί όμιλοι (ΕΛΠΕ και Motor Oil), σημειώνουν πράγματι ρεκόρ κερδοφορίας ως αποτέλεσμα, κυρίως, του συνδυασμού αυξημένης ζήτησης για καύσιμα και υψηλών περιθωρίων διύλισης.
Η εισφορά στις εταιρείες αερίου
Σε ότι αφορά τη «φορολόγηση» των κερδών στη χονδρεμπορική του φυσικού αερίου, η συζήτηση δεν είναι καινούργια. Αντίθετα, η κυβέρνηση είχε ζητήσει από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να διερευνήσει και υπολογίσει την υπερβάλλουσα κερδοφορία.
Οι υπολογισμοί της ΡΑΕ περιλαμβάνονται στο ενημερωτικό σημείωμα που έδωσε στη δημοσιότητα η Αρχή πριν το καλοκαίρι, αλλά δεν υπήρξε ποτέ μέχρι σήμερα η απαραίτητη νομοθετική ρύθμιση για να επιβληθεί η έκτακτη εισφορά που είχε ανακοινώσει το ΥΠΕΝ.
Υπενθυμίζεται ότι στο ενημερωτικό της σημείωμα, η ΡΑΕ επισημαίνει ότι σημαντική ήταν η αύξηση του περιθωρίου κέρδους της ΔΕΠΑ Εμπορίας από 7% το 2019 σε 24% το 2021. Προσθέτει, ωστόσο, ότι, σύμφωνα με ενημέρωση της εταιρείας, το 2021 έλαβε 83 εκατ. ευρώ από την Botas λόγω της απόφασης της Διαιτησίας, εντός του 2022 κατέβαλε στην Botas 50 εκατ. δολ. για χρεώσεις Take-or-Pay του έτους 2021, ενώ εκκρεμεί η πληρωμή του Take-or-Pay για το έτος 2020 στην Gazprom, εκτιμώμενου ύψους 40 εκατ. δολ.
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, θα πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι από τον Οκτώβριο του 2021 μέχρι τον Απρίλιο του 2022, έχει προχωρήσει σε γενναίες εκπτώσεις τόσο σε οικιακούς καταναλωτές όσο και σε βιομηχανίες και νοσοκομεία, το ύψος των οποίων φτάνει τα 140 εκατομμύρια ευρώ. Επομένως, αν ακολουθηθεί και σε αυτή την περίπτωση η φόρμουλα που υιοθετήθηκε με τους ηλεκτροπαραγωγούς, τα σχετικά έκτακτα έσοδα-έξοδα, καθώς οι εκπτώσεις, θα αφαιρεθούν από το ποσό στο οποίο θα επιβληθεί η έκτακτη εισφορά.