Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2021

Ηλεκτροκίνηση: Καλά πάει η Ελλάδα - «Έκρηξη» στην παγκόσμια αγορά

 

Η βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει προσελκύσει περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις από τις αρχές του 2020, σύμφωνα με τη McKinsey και αυτή είναι μόνο η αρχή. 




Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει συνολικές επενδύσεις 330 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε τεχνολογία ηλεκτρικής ενέργειας τα επόμενα πέντε χρόνια ενώ οι μπαταρίες εξακολουθούν να αποτελούν τη μεγάλη πρόκληση για την παγκόσμια αγορά αλλά και μια σημαντική ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις. 

Η κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα γίνεται αισθητή σε όλο τον κόσμο, από τη Σαγκάη στη Στουτγκάρδη, το Τόκιο στο Τορόντο και από τις νέες μάρκες που στέκονται δίπλα στους καθιερωμένους γίγαντες της βιομηχανίας.

Τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να αποτελούν μόνο το 1% του παγκόσμιου στόλου επιβατικών αυτοκινήτων, αλλά οι πωλήσεις αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς. Μέσα σε τέσσερα χρόνια, το ένα τέταρτο των νέων αυτοκινήτων που αγοράστηκαν στην Κίνα και σχεδόν το 40% αυτών που αγοράστηκαν στη Γερμανία αναμένεται να είναι ηλεκτρικά, σύμφωνα με το BloombergNEF. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να φτάσουν τα 10,7 εκατομμύρια έως το 2025 και στη συνέχεια τα 28,2 εκατομμύρια έως το 2030.

Στην Ευρώπη ένα στα 12 αυτοκίνητα που πωλήθηκαν σε όλη την ήπειρο μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου φέτος λειτουργούσαν μόνο με μπαταρίες. Εάν συνυπολογιστούν και τα υβριδικά μοντέλα που χρησιμοποιούν και κινητήρα και μπαταρία, τότε μιλάμε γι ένα στα τρία αυτοκίνητα. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν από 198.000 το 2018 σε 1,17 εκατομμύρια αναμενόμενα φέτος ενώ καλή πορεία διαγράφει και η ελληνική αγορά.

Όπως ανέφερε ο κ. Ευάγγελος Μπεκιάρης, πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο.) μιλώντας πρόσφατα στο συνέδριο του Economist, η Ελλάδα πάει καλά (κατέγραψε άνοδο από το 0,3% στο 1,8% σε ετήσια βάση στα καθαρά ηλεκτρικά), διαθέτει ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο συγκαταλέγεται στα καλύτερα στην Ευρώπη ενώ σε κάποιους τομείς όπως είναι τα ταξί θα μπορούσαν να γίνουν κάποιες βελτιωτικές κινήσεις. 

Κρίσιμος παράγοντας για την ανάπτυξη της αγοράς, ωστόσο, εξακολουθεί να είναι η τιμή. Όπως σημείωσε, παρόλο που το κόστος των μπαταριών έχει πέσει, δεν έχουν φθηνύνει ανάλογα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γιατί αυτό είναι θέμα πολιτικής των εταιρειών που έχουν κάνει μεγάλες επενδύσεις σε νέα εργοστάσια. 
Ο κ. Μπεκιάρης επεσήμανε ότι το ζήτημα που θα απασχολήσει στα επόμενα δέκα χρόνια την αγορά είναι η ανακύκλωση των μπαταριών και μάλιστα ως προς αυτό σημείωσε ότι «υπάρχει μόνο ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης μπαταριών στην Ευρώπη (στο Βέλγιο) και αυτό θα μπορούσε να είναι μια ευκαιρία για την Ελλάδα, είπε χαρακτηριστικά».

Έκρηξη στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων

Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Μονάχου του Σεπτεμβρίου, την  πρώτη μεγάλη ευρωπαϊκή έκθεση εδώ και δύο χρόνια εν μέσω πανδημίας, δεν υπήρξε σχεδόν κανένα νέο μοντέλο βενζίνης. Οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο ποντάρουν τώρα το μέλλον τους στα EV και σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, η βιομηχανία έχει μετασχηματιστεί σε τέτοιο βαθμό που επηρεάζει σημαντικά άλλους τομείς όπως είναι οι θέσεις εργασίας, η αστική και οικονομική ανάπτυξη. 

Οι κανόνες εκπομπών ρύπων σε ολόκληρη την Ευρώπη οδήγησαν στο πρώτο μεγάλο κύμα πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέρυσι. Περίπου 734.000 μοντέλα μπαταριών πωλήθηκαν σε ολόκληρη την ήπειρο το 2020, παρά τους περιορισμούς πανδημίας, σύμφωνα με την LMC Automotive, ποσό διπλάσιο από το 2019 και συνολικά μεγαλύτερο από ό,τι  τα τρία προηγούμενα χρόνια συνολικά.

Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει ήδη ανακοινώσει σχέδια για τερματισμό της πώλησης βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2035 (στόχος που έχει υιοθετήσει συνολικά η ΕΕ), ενώ η Νορβηγία έχει θέσει έναν ακόμη πιο φιλόδοξο χρονικό ορίζοντα, το 2025. 

Οι στόχοι είναι πολύ φιλόδοξοι, έχουν θετικό αντίκτυπο αλλά ταυτόχρονα προκαλούν και σοκ στην αγορά. 
Το μεγάλο ερώτημα για τις καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αν μπορούν να σταθούν απέναντι στις νέες όπως είναι η Tesla ενώ πρόκληση παραμένει ο ανταγωνισμός από την κινεζική αγορά. Ενδεικτικό είναι ότι η αξία της κινεζικής NIO, αποτιμάται σχεδόν διπλάσια από την αξία της Ferrari.