Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2018

Προκοινοποιείται στην ΕΕ ο μόνιμος μηχανισμός επάρκειας ισχύος - Να προηγηθεί διαβούλευση ζητάει η βιομηχανία

Στην προκοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή του μόνιμου μηχανισμού επάρκειας ισχύος, που έχει αποσταλεί από τον Ιούλιο από τη ΡΑΕ, προχωρά το ΥΠΕΝ μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες. 



Στο σχέδιο του Μηχανισμού Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος (ΜΑΕΙ), δηλαδή στο μόνιμο μηχανισμό ΑΔΙ, δεν γίνεται κανένας διαχωρισμός και δεν υπάρχει αποκλεισμός μονάδων από το δικαίωμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς δημοπράτησης “δικαιωμάτων αξιοπιστίας” (reliability options).
Για αυτό το λόγο άλλωστε θεωρείται κρίσιμο από πλευράς κυβέρνησης το σχέδιο να τεθεί υπόψη των κοινοτικών αρχών, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν το πλάνο είναι συμβατό με τις προτάσεις και τις κατευθυντήριες γραμμές της Κομισιόν και τα ανώτατα όρια εκπομπών που έχουν τεθεί για να είναι επιλέξιμες για κρατικές ενισχύσεις οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. 
Κρίσιμο σημείο είναι να υπάρξει αποδοχή εκ μέρους της Κομισιόν κάποιας εξαίρεσης για τη χώρα μας με δεδομένο το ρόλο που διαδραματίζει για το εγχώριο σύστημα ηλεκτροπαραγωγής ο λιγνίτης. Πιθανή εξαίρεση, πάντως, δύσκολα θα εγκριθεί εάν δε συνοδεύεται με συγκεκριμένο δεσμευτικό πλάνο για σταδιακή απεξάρτηση του συστήματος από το λιγνίτη. 
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η πλευρά της βιομηχανίας, που διατηρεί ακέραιο ενδιαφέρον για το θέμα, έχει ήδη διαμηνύσει, σύμφωνα με πληροφορίες ότι θεωρεί αναγκαίο η τελική πρόταση  πριν κοινοπoιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να τεθεί σε διαβούλευση. Η βιομηχανία ζητεί να υπάρξει διαβούλευση ώστε να δοθεί   η δυνατότητα να τοποθετηθεί με  παρατηρήσεις επί συγκεκριμένης πρότασης.
Τι λέει η βιομηχανία;
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η προηγούμενη πρόταση δεν περιλάμβανε τη ζήτηση και κατά συνέπεια η βιομηχανία ζητεί να υπάρξει διαβούλευση που θα επιτρέψει να διαπιστωθεί τι ακριβώς προτείνεται και εάν προβλέπεται χωριστή διαδικασία για τη ζήτηση. 
Όπως επισημαίνουν πηγές της βιομηχανίας εάν ληφθούν υπόψη οι εναπομείνασες ώρες λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων του Αμυνταίου και της Καρδιάς (1.200MW), είναι προφανές ότι η αξιοπιστία του ηλεκτρικού συστήματος ήδη από το 2019 και έως την ένταξη της λιγνιτικής μονάδας Πτολεμαΐδας V κρίνεται  «…..ως ανεπαρκής παρά τη συμβολή των διασυνδέσεων», όπως άλλωστε αναφέρεται και στην τελευταία μελέτη επάρκειας ισχύος του ΑΔΜΗΕ.
 
Κατά συνέπεια, ο σχεδιασμός του μηχανισμού διασφάλισης ισχύος, κατά τα πρότυπα των αντίστοιχων μηχανισμών που έχει υιοθετήσει η Ιταλία και η Ιρλανδία,  δεν προσιδιάζει στις ιδιαιτερότητες του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας, καθότι τα μοντέλα που εφαρμόζονται στις χώρες αυτές, αποσκοπούν κατά κύριο λόγο στην αποφυγή υπέρβασης της οριακής τιμής πάνω από μια προκαθορισμένη τιμή για ορισμένες ώρες σε ημερήσια βάση.
 
Θα πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι οι μηχανισμοί των χωρών αυτών, οι οποίες δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα επάρκειας ισχύος, καλούνται πρωτίστως να επιλύσουν το πρόβλημα ανάκτησης πλήρους κόστους των θερμικών μονάδων παραγωγής (missing money problem).
 
Γι’αυτό άλλωστε, οι μηχανισμοί αυτοί δεν αξιοποιούν ουσιαστικά τη συμμετοχή της ζήτησης, με αποτέλεσμα η αμοιβή της ζήτησης για την υπηρεσία διακοπής του φορτίου της να συμψηφίζεται με τη χρέωση για τις αντίστοιχες υπηρεσίες των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής.
Κατά συνέπεια η θέση της βιομηχανίας είναι ότι  η συμμετοχή της ζήτησης στο σχεδιαζόμενο μόνιμο μηχανισμό επάρκειας ισχύος, θα πρέπει να τεθεί με ιδιαίτερη προσοχή, έτσι ώστε να είναι ουσιαστική και όχι προσχηματική, γιαυτό και ζητείται να προηγηθεί της προκοινοποίησης διαβούλευση.