Η κατάθεση του υπομνήματος της Motor Oil Hellas την περασμένη εβδομάδα, μέσω του οποίου η εταιρεία εκφράζει τις αντιρρήσεις της στη διαδικασία εξαγοράς του 100% της ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ, προκαλεί καθυστέρηση στη διαδικασία εξέτασης της υπόθεσης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός από το θέμα του υπομνήματος της Μότορ Όιλ, η καθυστέρηση οφείλεται και σε λόγους ουσίας καθώς έχουν εντοπιστεί προβληματικά σημεία από την εν λόγω εξαγορά.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το βασικότερο αγκάθι αφορά στο γεγονός ότι η ΔΕΠΑ μέσω της εξαγοράς ενισχύει ακόμη περισσότερο τη δεσπόζουσα θέση της στα δίκτυα, καθώς στο 51% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και στο 100% της ΔΕΔΑ, προστίθεται το 100% της ΕΔΑ Αττικής. Με δεδομένο μάλιστα ότι υπάρχουν συγκεκριμένες καταγγελίες αλλά και δικαστικές διενέξεις που αφορούν στην αντικειμενικότητα και την τήρηση ίσων αποστάσεων της ΕΔΑ σε σχέση με τον ανταγωνισμό και τους υπόλοιπους παίκτες στη λιανική του φυσικού αερίου, εγείρονται ζητήματα ανταγωνισμού που εξετάζονται από την Επιτροπή.
Σε κάθε περίπτωση η ΔΕΠΑ αναμένει την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, το νωρίτερο μετά από 15 ημέρες αφού θα πρέπει να ετοιμαστεί (πιθανόν εντός της εβδομάδας) η εισήγηση της γενικής διεύθυνσης ανταγωνισμού και την επόμενη εβδομάδα να ξεκινήσει η ακροαματική διαδικασία.
Το ζητούμενο δεν είναι αν θα εγκριθεί το deal (εκτιμάται ότι αυτό θα γίνει), αλλά ποιούς όρους θα θέσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού και πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για να υπάρξει η προσαρμογή.
Το επικρατέστερο σενάριο
Η απόφαση της ΕΠΑΝΤ αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου να προχωρήσουν και οι επόμενες κινήσεις που σχετίζονται με την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και το σχέδιο δημιουργίας δύο χωριστών εταιρειών για εμπορία και δίκτυα.
Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση της ΔΕΠΑ σχεδιάζει να αποστείλει προς το υπουργείο ενέργειας τα σενάρια για τη διαδικασία της απόσχισης. Το επικρατέστερο εξ αυτών προβλέπει ότι η Εμπορία θα είναι ο κληρονόμος της ΔΕΠΑ ενώ για τις υποδομές θα δημιουργηθεί ένα καινούριο εταιρικό σχήμα. Συγκεκριμένα σύμφωνα με το πιο πιθανό σενάριο θα αποσχισθούν από τη ΔΕΠΑ οι υποδομές και θα δημιουργηθεί μια νέα εταιρεία στην οποία θα ενσωματωθούν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα δίκτυα Διανομής. Σημειώνεται ότι είτε ως μητρική είτε ως θυγατρική θα δημιουργηθεί και μια άλλη εταιρεία στην οποία θα ενσωματωθούν οι συμμετοχές στα διεθνή project.
Το σχέδιο προβλέπει να πουληθεί μέσω διαγωνισμού το 51% της ΔΕΠΑ που θα είναι πλέον καθαρά εμπορική εταιρεία. Σημειώνεται ότι παρά την πώληση, το Δημόσιο που θα διατηρήσει το υπόλοιπο 49% θα έχει δικαίωμα βέτο σε θέματα που αφορούν στις διεθνείς συμβάσεις.
Σε ό,τι αφορά την εταιρεία των δικτύων εκεί θα διατεθεί προς πώληση το 49%, ενώ η μετοχική σύνθεση της άλλης εταιρείας με τα διεθνή project προβλέπεται να παραμείνει αμετάβλητη.
Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί η πρώτη που θα βγει σε διαγωνισμό θα είναι η ΔΕΠΑ εμπορίας, με το ΥΠΕΝ να φιλοδοξεί η διαδικασία να ξεκινήσει πριν το τέλος του έτους.