O Έλληνας υπουργός επαναλαμβάνει την αφοσίωση του ίδιου και της κυβέρνησης στο εγχείρημα διασύνδεσης της Κύπρου με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της ηπειρωτικής Ευρώπης
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στην επιστολή ο κ. Σταθάκης υπενθυμίζει ότι όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές έχουν αποδειχθεί πως τα διαφορετικά σκέλη του έργου (Αττική – Κρήτη, Κρήτη – Κύπρος, Κύπρος – Ισραήλ) έχουν διαφορετικό βηματισμό, μελετητική ωριμότητα και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης.
Επίσης, συμπληρώνει ότι, σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφηκε τον Οκτώβριο του 2017, το τμήμα Αττική – Κρήτη θα υλοποιηθεί από εταιρεία στην οποία ο Έλληνας διαχειριστής (ΑΔΜΗΕ) θα έχει τουλάχιστον το 51% της μετοχικής σύνθεσης.
Στη βάση αυτή, όπως αναφέρεται στην επιστολή, εκδόθηκαν όλες οι συνακόλουθες κανονιστικές αποφάσεις των ρυθμιστικών αρχών Ελλάδας και Κύπρου, μεταξύ των οποίων η πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ να ορίσει ως φορέα υλοποίησης του τμήματος Αττική – Κρήτη την εταιρία Αριάδνη Interconnection.
Τέλος, ο Έλληνας υπουργός επαναλαμβάνει την αφοσίωση του ίδιου και της κυβέρνησης στο εγχείρημα διασύνδεσης της Κύπρου με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της ηπειρωτικής Ευρώπης και προτείνει, για την επιτάχυνση των διαδικασιών, να αναλάβουν οι κυβερνήσεις, οι διαχειριστές και οι ρυθμιστικές αρχές των δύο χωρών πρωτοβουλίες επαναπροσέγγισης της μελετητικής ωρίμανσης του έργου.
Ευκαιρία για άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου
Όπως είχε γράψει το World Energy News, ο Κύπριος υπουργός είχε αποστείλει επιστολή στον κ. Σταθάκη, απευθύνοντας έκκληση για την παρέμβασή του ώστε να μην χαθεί η ευκαιρία άρσης της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου από την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού.
Στην επιστολή του με ημερομηνία 16 Οκτωβρίου 2018, ο κ. Λακκοτρύπης υπενθυμίζει στον Γιώργο Σταθάκη ότι η εταιρία Εuroasia Interconnector, ως φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος, υπέβαλε αίτημα για χρηματοδότηση του μέρους που αφορά στη διασύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα.
Ο Κύπριος υπουργός αναγνωρίζει ότι τα εμπλεκόμενα μέρη συμφώνησαν το Κρήτη - Αττική να υλοποιηθεί από την Ariadne Interconnection, σημειώνει ωστόσο ότι στην παρούσα φάση ο επίσημος φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος παραμένει ο Εuroasia και εκφράζει τον κίνδυνο το σκέλος του έργου Κρήτη - Αττική να μην μπορεί να αποδειχθεί ότι είναι διασυνοριακού χαρακτήρα, εάν δεν παρουσιαστεί ενώπιον των ευρωπαϊκών θεσμών ως ενιαίο μέρος της διασύνδεσης Κύπρου – Αττικής.
«Παραμένουμε στη διάθεσή σας για την εξεύρεση λύσης, η οποία θα βοηθήσει στην υλοποίηση ολόκληρου του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση» κατέληγε ο κ. Λακκοτρύπης.
Αμετακίνητοι στις "κόκκινες γραμμές"
H επιστολή Σταθάκη δείχνει πως η ελληνική πλευρά εμμένει στις «κόκκινες γραμμές» που έχει θέσει, ξεκινώντας από την υποστήριξη της ανεξάρτητης υλοποίησης του σκέλους Κρήτη - Αττική από το υπόλοιπο project – και ειδικότερα από το «επίδικο» τμήμα Κρήτη - Κύπρος, το οποίο αν και είναι το δεύτερο πιο ώριμο αδειοδοτικά και τεχνολογικά, θεωρείται δεδομένο πως θα «τρέξει» αρκετά χρόνια αργότερα.
Ένα επιχείρημα που υπαινίσσεται ο ΥΠΕΝ, όταν μιλά για διαφορετικά χρονοδιαγράμματα των έργων.
Επίσης, η ελληνική πλευρά δεν δείχνει να μετακινείται από τη θέση για τη μη απόσυρση της απόφασης της ΡΑΕ για ανάθεση στην εταιρία Αριάδνη Interconnection του Κρήτη - Αττική, αιτιολογώντας την με βάση το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφηκε τον Οκτώβριο του 2017.
Πάντως, αν και στο εν λόγω μνημόνιο είχε συναινέσει και ο Εuroasia Interconnector, η Κομισιόν ως γνωστόν έχει ζητήσει την άρση της απόφασης της ΡΑΕ, αναγνωρίζοντας τουλάχιστον έως το τέλος του 2019 ως φορέα υλοποίησης και του συγκεκριμένου επιμέρους σκέλους (όπως και όλου του έργου PCI), τον Εuroasia.
Όπως είναι φυσικό, το ερώτημα είναι αν οι παραπάνω «κόκκινες γραμμές» αφήνουν, είτε υποκειμενικά είτε αντικειμενικά, περιθώριο διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν.
Ένα επιχείρημα που υπαινίσσεται ο ΥΠΕΝ, όταν μιλά για διαφορετικά χρονοδιαγράμματα των έργων.
Επίσης, η ελληνική πλευρά δεν δείχνει να μετακινείται από τη θέση για τη μη απόσυρση της απόφασης της ΡΑΕ για ανάθεση στην εταιρία Αριάδνη Interconnection του Κρήτη - Αττική, αιτιολογώντας την με βάση το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφηκε τον Οκτώβριο του 2017.
Πάντως, αν και στο εν λόγω μνημόνιο είχε συναινέσει και ο Εuroasia Interconnector, η Κομισιόν ως γνωστόν έχει ζητήσει την άρση της απόφασης της ΡΑΕ, αναγνωρίζοντας τουλάχιστον έως το τέλος του 2019 ως φορέα υλοποίησης και του συγκεκριμένου επιμέρους σκέλους (όπως και όλου του έργου PCI), τον Εuroasia.
Όπως είναι φυσικό, το ερώτημα είναι αν οι παραπάνω «κόκκινες γραμμές» αφήνουν, είτε υποκειμενικά είτε αντικειμενικά, περιθώριο διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν.
Ένα περιθώριο που θα κρίνει κατά πόσο το σκέλος Κρήτη - Αττική, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, θα παραμείνει τελικά υπό το καθεστώς PCI και έτσι θα διατηρήσει την πρόσβαση στους κοινοτικούς πόρους που εξασφαλίζει το εν λόγω καθεστώς.
www.worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr